VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolen lutar grymt mycket!!!  (läst 12601 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Martin.Ry

Poolen lutar grymt mycket!!!
« skrivet: augusti 09, 2009, 13:12:39:39 »
Hejsan!! Ny på forumet och ny poolägare.

Åkte iväg och impulsköpte en INTEX pool i förrgår. Kollade av gräsmattan där jag tänkte ha den, monterade och fyllde vatten. Upptäckte sedan att det lutade väldigt mycket (poolen var då halvfull). Jag tömde den och flyttade den en bit. Kollade marken igen. Fyllde upp med stenmjöl på ett par ställen och flyttade dit poolen och började återigen fylla vatten. Idag är poolen halvfull och står fruktansvärt snett. Det verkar som att gräsmattan är för mjuk på vissa ställen. Det skiljer så mycket som 14cm från högsta till lägsta punkt på linern. Jag måste ju alltså tömma den igen och gräva djupt och göra allt ordentligt från början.

Så kan det gå när man handlar först och tänker sen. Kan ju vara ett tips till dem som funderar på pool och läser här.

Nu till min fråga. Går det att ha poolen halvfull resten av säsongen för att barna ska kunna leka lite. Finns det risk att den går sönder i vilket fall och vad är det som kan hända i så fall.

Om det nu går..... Hur kan man hålla rent smidigast eftersom jag inte kan koppla in pumpen osv.

Poolen är en rund rörramspool med måtten 549x122cm (23kubik)

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5552
  • Total likes: 482
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolen lutar grymt mycket!!!
« Svar #1 skrivet: augusti 09, 2009, 15:37:30:30 »
Om du inte kan köra reningspumpen så skall du nog inte låta dem bada, det blir fort bakterier och alger i vattnet som kan göra dem sjuka.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fia

SV: Poolen lutar grymt mycket!!!
« Svar #2 skrivet: augusti 09, 2009, 16:40:31:31 »
Du kan lägga en platta under varje stödben så att den inte sjunker ner.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Martin.Ry

SV: Poolen lutar grymt mycket!!!
« Svar #3 skrivet: augusti 09, 2009, 16:59:34:34 »
Du kan lägga en platta under varje stödben så att den inte sjunker ner.

Jo det går säkert men jag ser nu även att marken lutar lite och då antar jag att det inte hjälper att lägga plattor under stödbenen. Det verkar nästan som att det har blivit underminerat när jag tömde poolen igår.

Det är väl så att det är viktigare att poolbotten är "i våg" än att själva ramen står rakt. Eller??..

Utloggad oliver

SV: Poolen lutar grymt mycket!!!
« Svar #4 skrivet: augusti 09, 2009, 18:33:15:15 »
I och med att duken inte är självbärande,så blir det sned fördelda belastningar på ramen om den inte står,åtminstånde ganska rakt.När min pool(488x122)var nästan halvfull,gick jag rund med vattenpass och knackade benen i loot.I alla fall nästan perfekt.

Utloggad Martin.Ry

SV: Poolen lutar grymt mycket!!!
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2009, 09:39:29:29 »
Joo det blev lite fel uttryckt innan. Det jag menade var att det hjälper väl inte att ramen är "i våg" om inte poolbotten är det.

Hur som helst så har jag nu tömmt poolen igen  och ska plocka in den för vintern.

Tack för svaren i alla fall

Utloggad PatrikB

SV: Poolen lutar grymt mycket!!!
« Svar #6 skrivet: augusti 12, 2009, 20:57:59:59 »
Poolen kanske är rak, det kan vara vattnet som lutar =)

Skämt åsido.

Vår Bestway Rörpool lutar också en del. Ungefär 10 cm.
Det gjorde den inte från början, utan den har satt sig i marken.
Jag tycker nog att fötterna till denna pool är lite väl smala, skulle vilja ha en större area på fötterna.

Vi valde att bada vidare i poolen trots detta. Och nu är snart säsongen över så detta får åtgärdas inför nästa badsäsong istället.

Dock är det skillnad på 14 cm och 10 cm.

Utloggad Martin.Ry

SV: Poolen lutar grymt mycket!!!
« Svar #7 skrivet: augusti 12, 2009, 21:37:45:45 »
Poolen kanske är rak, det kan vara vattnet som lutar =)

Skämt åsido.


Just det.. Jag kanske skulle ha hällt i vattnet från andra hållet ;)

Jag tycker att även Intex rörpool har alldeles för smala fötter. Till nästa säsong tänkte jag gräva ur ca 20-30cm och fylla med stenmjöl istället och sen lägga stenplattor under varje ben. Hoppas att det räcker

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag