CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pump 1hk från Jf fritid  (läst 4906 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NB

Pump 1hk från Jf fritid
« skrivet: juni 06, 2011, 13:07:56:56 »
Har fyllt upp och skulle starta upp poolen imorse men då går inte pumpen igång till barnens förtvivlan.
Efter att ha demonterat pumphuset så verkar problemet ligga i själva elmotorn.
Den driver inte runt helt enkelt, den bara brummar och motorn blir stekhet.
Jag kan driva runt axeln för hand så den sitter inte fast.

Pumpen är ju enfas med en kondensor så frågan är om det kondensorn som är problemet?
Grejerna har stått torrt hela vintern men pumpen lät jag stå i garaget över vintern.
Kan ha kondensorn fryst eftersom den gick klockrent fram till jag stängde ner poolen i höstas?

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Pump 1hk från Jf fritid
« Svar #1 skrivet: juni 06, 2011, 13:57:50:50 »
Har du kollat att axeln inte kärvar? Kärvar den så medför detta att motorn inte orkar dra runt axeln och brukar yttra sig att den står och brummar. I värsta fall kan det leda till att motorn bränner.

På baksidan av elmotorn så brukar det finnas ett hål för uttag så att man skall kunna sätta in en skruvmejsel så att man därmed kan rotera axeln manuellt (vet ej om det finns på din modell dock). I annat fall så kan du ta bort fläktkåpan och rotera axlen genom att rotera fläkten för hand. Du får helt enkelt känna efter utifall axeln roterar lätt eller om den sitter fast.

Man skall alltid utföra denna procedur med att känna utifall axeln roterar lätt eller sitter fast vid varje vårstart i och med att axeln kan kärva efter vinterstängningen. Jag skulle rekommendera dig att ha detta som rutin i fortsättningen innan du startar pumpen varje år.

Utloggad NB

SV: Pump 1hk från Jf fritid
« Svar #2 skrivet: juni 06, 2011, 19:37:36:36 »
Som sagt, jag drar runt axeln med handkraft så det är nog inte problemet.
Ska prova att byta ut kondensorn o se om det hjälper .. var man nu får tag i en sån.

Utloggad Steffe

SV: Pump 1hk från Jf fritid
« Svar #3 skrivet: juni 06, 2011, 19:48:03:03 »
Det räcker med att axeln sitter fast lite lite för att du skall erhålla det problemet du har nu. Motorn orkar inte dra runt första varvet. Roten till ditt problem är troligast att du inte roterade axeln innan uppstarten. Tänkte mest så att du inte gör om samma misstag nästa år.  :)

Detta är vanligaste problemet vid våruppstarter av pumpar till pooler, sommarstugor etc. dvs där folk låter pumpen stå stilla en längre tid (under vintern t ex).

Utloggad NB

SV: Pump 1hk från Jf fritid
« Svar #4 skrivet: juni 06, 2011, 21:22:18:18 »
Du hade så rätt så !
Efter att ha vevat runt axeln en evighet för hand... kändes så iaf ... knäppte det till i motorn och så sen funka det  >rulla<

Tack för hjälpen

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag