CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tak över värmepump??  (läst 34296 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krippe

  • Kristian Sundman
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Alunda-Uppland
  • Antal inlägg: 128
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • längtar till sommaren.
    • Visa profil
SV: Tak över värmepump??
« Svar #10 skrivet: maj 12, 2007, 15:56:22:22 »
 ;D   marre....kolla högre upp på denna sida så ser du mitt tak/regnskydd.. >rulla<
mvh krippe 8)
Bor i Alunda utanför Uppsala med min fru samt 2 barn och en hund ..badar i en 8a från rubinpool 4,20*6,50*1,50..värms med en phalens maxitemp 51

Poolgiganten

Marre

  • Gäst
Marre
SV: Tak över värmepump??
« Svar #11 skrivet: maj 12, 2007, 19:46:24:24 »
Ja, just det!  ::)
Thank´s

En fråga bara  :o Har ni ett älvsbyhus? Ser ut så på bilderna?

Ha det! Marre

Utloggad Freddan

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 48
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tak över värmepump??
« Svar #12 skrivet: maj 12, 2007, 22:53:31:31 »
Hej Krippe och alla andra,
vill passa på att tack för alla synpunkter.
Har precis gjutit en botten platta att ställa min värmepump på och hade funderingar på om jag
skull sätta någon typ av tak över pumpen eller inte. Just nu lutar det mot en likvärdig installation som Krippe.
Tackar och bugar för de fina bilderna!

Mvh

Fredrik

Snart snart skall alla rörkopplingar vara klar! Men vilken djungel det är. Var på Jula och köpte en bamse rörtång så att jag kan dra åt alla kopplingar så att inget läcker.
Fredrik

Utloggad krippe

  • Kristian Sundman
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Alunda-Uppland
  • Antal inlägg: 128
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • längtar till sommaren.
    • Visa profil
SV: Tak över värmepump??
« Svar #13 skrivet: maj 13, 2007, 12:45:28:28 »


Fredrik

Snart snart skall alla rörkopplingar vara klar! Men vilken djungel det är. Var på Jula och köpte en bamse rörtång så att jag kan dra åt alla kopplingar så att inget läcker.
??? var försiktig med rörtången då det ska räcka med handkraft för att dra åt pem kopplingar.
dom kan spricka annars. :o

marre: jo det är ett älvsbyhus vi bor i..ett höner som vi byggde 2003.
såg på dina bilder att ni åxå bor i ett älvsbyhus. vilken modell är det??
är ni nöjda med ert hus?? vi trivs jätte bra i vårat hus.
mvh krippe 8)
Bor i Alunda utanför Uppsala med min fru samt 2 barn och en hund ..badar i en 8a från rubinpool 4,20*6,50*1,50..värms med en phalens maxitemp 51

Marre

  • Gäst
Marre
SV: Tak över värmepump??
« Svar #14 skrivet: maj 13, 2007, 18:31:58:58 »
Festligt  ::)
Vi bor i ett Tyr, tror jag det heter... Jo, vi är nöjda.
En aningen litet, men en utbyggnad har vi planerat till nästa sommar.  :D  ;)
Annars så är vi nöjda.  O0
« Senast ändrad: maj 13, 2007, 22:06:59:59 av Marre :-) »

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tak över värmepump??
« Svar #15 skrivet: maj 13, 2007, 20:27:07:07 »
Hej,

Lite sent men ändå, tack för din skiss Bidda. Har varit i Gbg och plågat migrunt 21 km i helgen så jag har inte varit på nätet.

I instruktionerna till min VP står att det skall vara fritt blås minst 2m rakt upp, här i Skåne där det regnar på tvären 110 av 100 regndagar
så tror jag inte att ett skydd på den höjden blir ngt skydd om du förstår vad jag menar, sen kan man ju hålla med om principen att ett skydd vore bra.

Min tanke har varit att sy ett kapell som träs på över pumpen och dras åt nertill, när vädrets makter hotar för mycket, givetvis då med avtängd pump.

Skall sprätta ett mail till G & J och höra vad de säger om skydd, det står inget i manualerna emd pumpen. Inte heller om den som har utblås på sidan.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Calle Anka

SV: Tak över värmepump??
« Svar #16 skrivet: maj 13, 2007, 20:32:19:19 »
Jag tycker inte heller om principen att bygga in värmepumpen....åk runt och titta på hus och industrier och se hur många som byggt in sin pumpar. Det finns inte en rad om detta i min manual. Där visas en principskiss med pumpen helt fristånde minimum 50 cm från vägg. Inget tak...
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tak över värmepump??
« Svar #17 skrivet: maj 13, 2007, 23:15:34:34 »
Man skall vara försiktig med att bygga in en värmepump, varje grad kallare luft som passerar förångaren försämrar verkningsgraden med ca 2-3%.
Med tak och väggar, även om man gjort springor, så kan man nog rätt lätt sänka lufttemperaturen med en 4-5 grader - det vill säga en försämrad verkningsgrad på 8-15% !!!
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Marre

  • Gäst
Marre
SV: Tak över värmepump??
« Svar #18 skrivet: maj 14, 2007, 23:29:26:26 »
Hej!

Nu känns det som att man inte skall bygga tak över en värmepum?!....
Dom borde ju vara gjorda så att dom skall tåla väder och vind. Eller hur?

Mvh / Marre

Utloggad Calle Anka

SV: Tak över värmepump??
« Svar #19 skrivet: maj 15, 2007, 07:44:39:39 »
Jag startade min helt fristående igår....det är ju lite luft som skall in och ut....när man tittar på flödena är det rätt uppenbart att den mår bäst av att stå fristående i ur och skur.....

Kolla denna bild....

Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag