Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: läckande backspolningsventil  (läst 6295 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad miol

läckande backspolningsventil
« skrivet: maj 15, 2018, 13:14:16:16 »
Hej!

Jag har precis blivit med villa+tillhörande folkpool med värmepump och sandfilter (Hayward modell 714 = äldre). När jag drog igång systemet igår började det läcka ut vatten från backspolningsventilen. Manometern visade också ett värde på 15 och enligt instruktion från tidigare ägare ska då backspolning göras. Nu har jag gjort det men samma sak sker igen. Det läcker vatten ur backspolningsventilen och även på toppen av filtret där reglaget sitter samt att manonmetern närmar sig värde 15. Jag har naturligtvis stängt av all utrustning. Den tidigare ägaren har lovat hjälpa mig men är på semester för tillfället.

Är det någon som har en idé? Gör jag något uppenbart fel?

/Pool-analfabeten :).

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: läckande backspolningsventil
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2018, 14:15:00:00 »
En bild skulle nog underlätta felavhjälpning men vid backspolning skall det "läcka" vatten och mycket! Det är så sandfiltret rengörs (flödet i sandfiltret vänds mot normal filtrering). Manometern är vanligtvis en vanlig felkälla och bättre är att känna vid inloppen när flödet börjar strypas och tänk på att inte backspola för ofta, det försämrar filtreringen.
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad miol

SV: läckande backspolningsventil
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2018, 14:18:12:12 »
ska fixa bild när jag kommer hem. Ser att jag missat skriva att det är när reglaget står på filter-mode som det läcker ut ur backspolningsventilen. En inte oviktig detalj ;)

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: läckande backspolningsventil
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2018, 15:27:36:36 »
Ok, ja läcker det lite vid filterläge så tätar helt enkelt inte centralventilen på sandfiltret. Om det inte finns några synliga skador/sprickor så har det säkert kommit in smuts/sand i centralventilen, det går dock att rengöra.
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad miol

SV: läckande backspolningsventil
« Svar #4 skrivet: maj 15, 2018, 16:03:25:25 »
Jag sätter en femma på att reglaget hamnat i fel position!?

Utloggad TommyC

SV: läckande backspolningsventil
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2018, 16:39:02:02 »
Texten Filter på centralventilens lock ska vara vänd mot manometern. Det finns en möjlighet att vända ventilplattan 180 grader fel om man har demonterat den.  Det kan vara fjädern som trycker på ventilplattan som är trött eller så finns det någon skada på den s k spindelpackningen.

https://hayward-pool-assets.com/assets/documents/pools/pdf/manuals/IS0714BKN.pdf?fromCDN=true

Vi har en ännu äldre centralventil, SP-710, den fungerar utmärkt och reservdelar finns fortfarande.  <antman>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad miol

SV: läckande backspolningsventil
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2018, 17:07:16:16 »
Det läcker tusan vatten ur backspolningsventilen oavsett vad reglaget pekar på.

Utloggad TommyC

SV: läckande backspolningsventil
« Svar #7 skrivet: maj 15, 2018, 17:09:08:08 »
Hur är det med fjädern som trycker ventilplattan mot spindelpackningen?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad miol

SV: läckande backspolningsventil
« Svar #8 skrivet: maj 15, 2018, 18:43:32:32 »
Hur är det med fjädern som trycker ventilplattan mot spindelpackningen?

Det finns två lägen där handtaget blir väldigt slappt alternativt sitter bättre åt. Men någon riktig fjädereffekt blir det väl inte precis. Börjar väl bli rätt tydligt att den inte klarar av att pressa åt plattan eftersom det rinner i alla lägen.

Gummiringarna såg dock helt ok ut

Utloggad TommyC

SV: läckande backspolningsventil
« Svar #9 skrivet: maj 15, 2018, 19:40:54:54 »
Du kanske kan prova att spänna en rem runt centralventilen för att pressa ventilplattan mot packningen. Det är inte så stort tryck i fjädern när det fungerar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag