VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Röret från värmepumpens utlopp tillplattat!?  (läst 1214 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ulrik

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Röret från värmepumpens utlopp tillplattat!?
« skrivet: april 23, 2018, 21:08:23:23 »
Hej!

Tredje säsongen nu med pool (8x4 pp-pool). Har aldrig haft något problem och hade det inte vid årets uppstart heller. Startade cirkpumpen för ca 10 dagar sedan och värmepumpen för 1 vecka sedan. I helgen hade vi 27 grader i vattnet och allt var frid och fröjd.

Ikväll öppnade jag teknikrummet och ser att retur-röret från värmepumpen tillbaka till bypassen är helt tillplattat!!  :o Det är 50mm PVC rör och det måste till en jäkla kraft för att platta till det!? Den enda "incident" jag kan komma på är att jag igår kort stängde cirk-pumpen och märkte då att värmepumpen fortsatte gå trots att den har flödesvakt som borde stänga VP. Tänkte att den kanske tar lite tid på sig, men jag startade cirk-pumpen igen och allt var normart. Jag är säker på att röret inte plattades till då, men det är det enda jag kan komma på. Anslutningen till VP sitter (sett från VP) med 40 cm 50 mm slang och sedan knappt 2 meter 50 mm PVC rör fram till bypassen.

Kan det ha försvagats när VP gick med frånslagen cirkpump en kort stund? Felaktigt inställda ventiler i bypassen? Har normalt ~20 bars tryck i VP, vilket är prick på rekommendationen för min VP. Dock ökade trycket kraftigt under den korta stund VP gick utan cirk-pumpen igång.

Någon som har en idé vad som skulle kunna orsaka att retur-rören plattas till? Måste varit något enormt sug (?) för att skapa detta.

Poolgiganten

Utloggad 25° i vattnet

SV: Röret från värmepumpens utlopp tillplattat!?
« Svar #1 skrivet: april 23, 2018, 23:40:14:14 »
om köldmediet har ett tryck på 20 bar så påverkar det pvc-röret lika lite som om du hade -1 bar, så det har inte påverkat röret , där emot så gör värmen som tillverkas av värmepumpen men inte transporteras bort då cirk pumpen är stopp, det är av den orsaken flödesmätaren sitter där , kör man tillräckligt länge så kan även värmeväxlaren gå
har du något kort på röret att lägga upp ? , kontrollera värmeväxlaren och kolla hur den ser ut, en god ide är att byta flödesvakten

Utloggad Ulrik

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Röret från värmepumpens utlopp tillplattat!?
« Svar #2 skrivet: maj 07, 2018, 08:58:52:52 »
I helgen bytte jag ut alla skadade rördelar. Söndag lunch drog jag igång VP igen. Allt fungerade som det ska och VP gick hela dagen och kvällen. Trycket i poolsystemet låg helt normalt (ca 0.6 bar) och även trycket i VP låg perfekt (ca 20 bar). Ca 1 grads värmeökning mellan in/ut från VP.

Idag måndag på morgonen gick jag ut för att kolla läget och ser att jordfelsbrytaren löst i teknikrummet... Delar av de nya retur-rören från VP är deformerade igen, dock inte alls så illa som senast. Öppnar locket på VP och ser att flödesvakten som sitter skuvad på toppen av värmeväxlaren är borta. Jag vet att jag skruvat i denna innan uppstart. *suck*

Detta är tredje året med pool och har aldrig har minsta bekymmer tidigare. Inga ändringar är heller gjorda i systemet under dessa tre år.

Kan det vara flödesvakten som är spöket, dvs att den har gängat ur sig eller bara släppt (både värmeväxlaren och flödesvaktens gängor är i plast) och skapat läckage och därmed skapat något undertryck som får retur-röret från VP att skadas såhär.

*uppgiven poolare...*  <dontkn>

Utloggad TommyC

SV: Röret från värmepumpens utlopp tillplattat!?
« Svar #3 skrivet: maj 10, 2018, 08:48:36:36 »
Min gissning är att flödesvakten inte har fungerat och att du har råkat använda olämplig typ av rör.
Jag surfade runt lite hos Dahl och hittade PVC-kopplingar som är specade till max 100 °C och en PP-mark böj som är specad till max 60 °C. Jag har ingen aning om hur varmt vatten VP kan producera om den interna övervakningen och vattencirkulationen är ur funktion men någon annan felorsak har jag svårt att föreställa mig.

Hur kan flödesvakten vara borta? Hänger den lös i kablarna eller har någon stulit den?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Ulrik

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Röret från värmepumpens utlopp tillplattat!?
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2018, 11:16:06:06 »
Min gissning är att flödesvakten inte har fungerat och att du har råkat använda olämplig typ av rör.
Jag surfade runt lite hos Dahl och hittade PVC-kopplingar som är specade till max 100 °C och en PP-mark böj som är specad till max 60 °C. Jag har ingen aning om hur varmt vatten VP kan producera om den interna övervakningen och vattencirkulationen är ur funktion men någon annan felorsak har jag svårt att föreställa mig.

Hur kan flödesvakten vara borta? Hänger den lös i kablarna eller har någon stulit den?

Flödesvakten sitter skruvad i toppen på värmeväxlaren. Den hade alltså lossnat helt (inte försvunnit) vilken innebär att vattnet sprutade ur VV.

Ev har jag en ny teroi och det är att det verkar som jag fått fel på min PH regulator som pytsat ut rejält med syra och sänkt pH till extremt låg nivå (lägre än 6.0 som är det lägsta jag kan mäta). Jag vet inte om PH felet har uppstått som en följd av problemen med rören/VP (dvs skadat PH sensorn) eller om det möjligen är så att PH regleringen ballat ut först, sänkt PH kraftigt och den låga PH nivån i sin tur skadat VP/rören?

Nu är PHn justerad till 7.4 manuellt igen och PH regleingen avstängd. Kör även utan VP och allt funkar som normalt. Tanken är att jag nu först fixar PH regleringen (ska kalibrera om och ev köpa ny PH sensor), och därefter kopplar in VP igen.

Är det rimligt/möjligt att extremt låg pH kan orsaka sådana skador på rör?
« Senast ändrad: maj 17, 2018, 11:29:31:31 av Ulrik »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan