VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Flödevakt som pumpskydd?  (läst 24575 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #50 skrivet: april 19, 2018, 08:04:43:43 »
När vi på vår USA-pool fick problem med mässingsventilerna så var det ju inte så att det gick hål rakt genom godset. Men tätningsytorna hade blivit så anfrätta  att ventilerna inte längre tätade, vilket gav oss problem vid underhåll eftersom det inte gick att isolera själva poolen från pumpen, filtret och värmaren. Ventilerna satt ju på ledningarna från poolen till teknikdelarna.

Om det är så att flödesvakten knäckts av yttre våld så kan ju ett alternativ vara att bygga någon liten skyddsbur runt den så att ett upprepande inte skall kunna inträffa.

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #51 skrivet: april 19, 2018, 14:04:48:48 »
Pumpen gick dock som vanligt så styr-strömmen flöt tydligen genom flödesvakten på något sätt. Jordfelsbrytaren hade inte heller stoppat pumpen. Jag funderade LÄNGE på när jag installerade flödesvakten om jag även skulle lägga pengar på en 24V SELV-trafo och byta de andra reläerna till 24V’s drivspolar för att inte dra 230V till flödesvakten. Det hade känts bättre just nu MEN hade varken undvikt eller stoppat katastrofläckan.

Jag drog som sagt 12V likspänning till att som har någon kontakt med vattnet. Det hade ju inte stoppat läckan i ditt fall MEN min läckagesensor som stoppar pump + allt annat hade gjort det O0
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11296.msg90135#msg90135
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad salle40

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #52 skrivet: augusti 20, 2019, 18:59:54:54 »
Återupplivar detta ämna då jag går i samma tankar och vill bryta automatisk dosering med flödesvakten.
ser att i stort sätt alla kör med Pahlens flödesvakt som är 230v? är den godkänd för pool.
vad jag förstår så måste flödesvakten kopplas till kontaktor som bryter strömmen och vill man köra pumpen så är det bra att ha tidsräle mellan? fattar jag rätt
nån vänlig själ som kan länka till komponenter som behövs för inköp.
Hittar denna kompletta flödesvakten på vattenliv, undrar om den kan tillämpas till poolen?
https://www.vattenliv.se/produkt/flodesvakt/

Mvh
« Senast ändrad: augusti 20, 2019, 21:45:24:24 av salle40 »

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #53 skrivet: augusti 21, 2019, 14:31:05:05 »
Pahlens flödesvakt är för pooler och specad för 230V så där kan du vara lugn. Vill du höja säkerheten ytterligare så går du ner till klenspänning och DC-matning. Ett tidrelä av lämplig sort behövs för att pumpen skall hinna bygga upp ett flöde innan flödesvakten kan ta över styrningen. Jag har redan i denna tråd (Svar #24) visat komponenter samt inkoppling och bara för att vara övertydlig skall alla kopplingar i en elcentral göras av just en behörig elektriker.

Liknande frågeställning i denna tråd:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15777.0
« Senast ändrad: augusti 21, 2019, 14:44:11:11 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #54 skrivet: augusti 22, 2019, 07:36:27:27 »
Återupplivar detta ämna då jag går i samma tankar och vill bryta automatisk dosering med flödesvakten.
ser att i stort sätt alla kör med Pahlens flödesvakt som är 230v? är den godkänd för pool.
vad jag förstår så måste flödesvakten kopplas till kontaktor som bryter strömmen och vill man köra pumpen så är det bra att ha tidsräle mellan? fattar jag rätt
nån vänlig själ som kan länka till komponenter som behövs för inköp.
Hittar denna kompletta flödesvakten på vattenliv, undrar om den kan tillämpas till poolen?
https://www.vattenliv.se/produkt/flodesvakt/

Mvh

Du kan kopiera kretsen som ligger i den röda fyrkanten. Det funkar som en dröm i några år för mig!

« Senast ändrad: juli 23, 2020, 11:54:28:28 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Thermojito

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #55 skrivet: november 09, 2020, 21:42:07:07 »
Ytterligare ett allvarligt haveri och ett förslag på hur den kan undvikas för Er.

Flödesvakthistorien fick för min del ett ovälkommet nästa kapitel förra veckan när min ersättningsflödesvakt i plast från Pahléns efter två år och helt utan förvarning plötsligt gick sönder IGEN och på exakt samma ställe. OM ni har en sådan flödesvakt, BYT NU!!!!

Jag hade inte varit i pumprummet på flera dagar och när jag går in sprutar vattnet som från en perfekt brandsprinkler från anborrningsbygeln där flödesvakten suttit och precis varenda kvadratmillimeter av hela rummet fullständigt badar i vatten. Elcentral, taklampor och ALLT ALLT ALLT i rummet...  :( :'(

Tack vare katastrofavloppet på golvet och att Coronan gjorde att jag jobbade hemma gjorde att pumpen inte hann gå torrt och haverera innan jag dyblöt lyckades ta mig fram genom regnet och stänga av strömmen. Skadorna på gipsplattorna i taket blev också lyckligtvis begränsade denna gången. Hängde nog inte på så många minuter....

Plasthalsen på Pahlénsgivaren hade återigen gått av precis i linje med det fyrkantiga hålet i halsen, kanske krymper plasten i halsen eller så sväller snäppringen inuti eller så var den för hårt åtdragen från fabrik och hade spricka/brottsanvisning som successivt växt. Klorvattnet hade fyllt mikrobrytaren inuti som då inte längre kunde uppvisa avbrott för styrspänningen/strömmen och stanna pumpen trots att pinnen som trycker på mikrobrytaren inte ens var kvar i samma kvarter... den stannade kvar inuti poolvattenröret och agerade roterande sprinkler/spridare medan andra halvan av flödesvakten hängde i kabeln en bit därifrån... INTE fail-safe mode direkt....

För att undvika att denna katastrof händer igen har jag letat och lyckats få tag på en flödesvakt helt i rostfritt material där switchen sitter galvaniskt åtskild och hela paketet passar direkt i samma anborrningsbygel. Henke Sass Wolf DW-R-E 1/2” VA, art no 7305117820. Samma familj som Pahléns äldre flödesgivare MEN inte mässing alltså utan rostfritt genomgående. Kan knappt vänta till våren nu för att få driftsätta pumpen igen och se att det fungerar som det ska....! Skam den som ger sig, förr eller senare ska skyddet ha räddat mig fler gånger än det skapat egna katastrofer...  ;D

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #56 skrivet: november 10, 2020, 17:54:05:05 »

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #57 skrivet: november 10, 2020, 19:02:15:15 »
För att undvika att denna katastrof händer igen har jag letat och lyckats få tag på en flödesvakt helt i rostfritt material där switchen sitter galvaniskt åtskild och hela paketet passar direkt i samma anborrningsbygel. Henke Sass Wolf DW-R-E 1/2” VA, art no 7305117820. Samma familj som Pahléns äldre flödesgivare MEN inte mässing alltså utan rostfritt genomgående. Kan knappt vänta till våren nu för att få driftsätta pumpen igen och se att det fungerar som det ska....! Skam den som ger sig, förr eller senare ska skyddet ha räddat mig fler gånger än det skapat egna katastrofer...  ;D

Bra tips! Jag har ju 2 såna plastiga flödesvakter från Pahlens och jag har också upplevt att flera plastdetaljer har gått sönder med åren, jag tror helt enkelt att de har dragits åt för hårt initialt....
Tur att jag har ett separat översvämningsskydd ;)
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11296.msg90135#msg90135
« Senast ändrad: november 10, 2020, 19:22:18:18 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Erica

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #58 skrivet: november 12, 2020, 14:52:47:47 »
Många sorters plast reagerar illa med klor och plasten blir väldigt skör med tiden. Jag har t.ex. sett kopplingar till mätsystemet till vår pool som blivit så sköra att de bryts för minsta påfrestning. Nu borde ju förhoppningsvis inte Pahléns använda sådana plasttyper - de har ju sysslat med pool i många år och bör kunna detta. Vi har på samma sätt märkt att nylonslang till kemikalierna blir sprickbenägen med tiden.

Utloggad jayal1972

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #59 skrivet: april 04, 2022, 09:34:44:44 »
Med risk för att återuppliva en gammal tråd  >rulla<

Har någon en länk till vart flödesvakterna som diskuterats kan köpas ifrån?

Henke Sass Wolf DW-R-E 1/2” VA, art no 7305117820
eller
Henke Sass Wolf DW-LE

Tack på förhand, Med vänlig hälsning, Joakim

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan