VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: För liten liner???  (läst 16721 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

För liten liner???
« skrivet: augusti 08, 2015, 21:37:37:37 »
Har monterat en måttbeställd prefabricerad liner i min pool och man har ju hört att de alltid görs i undermått för att de ska sträckas ut och bli snygga.

MEN...något har gått snett på vägen...får inte till alla hörnen.... de två som är på djupa kortsidan, den som inte har trappa, ser ut som på bilden nedan....  :(

Vågor i vattnet sköljde rakt in bakom linern när vi inte satte uppblåsbara armringar som tillfällig tätning.... :'(

Vid monteringen centrerade vi linern så att linerhörnen kom så nära respektive hörn det bara gick. Lika mycket glapp i alla fyra hörn... Dock hade vi då ingen locklist, visst inte ens vad det var..., hade jag vetat det då så hade jag nog satt det i hörnen och på något sätt våldat in linern ända in i hörnet....för när vi drog i ETT hörn så var det ju oundvikligt att hörnet bredvid följde med....så att få ut alla hörnen i ovankant UTAN vatten eller locklist var en omöjlighet.

Tänkte då att vattentrycket skulle sträcka linern snyggt och fint ut i hörnen... men så blev det alltså inte i överkant....dock är det snyggt och jämnt nere i alla fyra bottenhörnen där trycket är högre....och de prefabricerade hörnen på linern är exakt på rätt ställe.

Vad gör man nu?

Så här kan man väl inte ha det!!!???

Ska man tömma alla 37m3 med 30 gradigt vatten för att kunna sträcka ut linern, och fixera med locklist, för att sedan fylla igen med 12 gradigt kommunalvatten och börja om.....?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: För liten liner???
« Svar #1 skrivet: augusti 08, 2015, 23:05:18:18 »
Ingen egen erfarenhet, men det borde väl på något sätt gå tvinga ut linern, trycka in den i listen, och sedan på något sätt låsa den så den inte kommer loss?
Om inte annat med stämpor från ett hörn till det diagonalt andra hörnet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Tynell

SV: För liten liner???
« Svar #2 skrivet: augusti 09, 2015, 23:57:30:30 »
Oj, näe det där såg ju lite trist ut. Har dessvärre inte lösning att komma med men nu blir man ju nervös att samma sak ska hända i mitt bygge. Ska montera linern nu i veckan är det tänkt. Vad är en locklist? Hur funkar den?
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: För liten liner???
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2015, 23:31:39:39 »
Hej! När vi monterade liner eller rättare sagt montören jag anlitade
för detta så gjorde han liksom ett snitt som ett liggande v mot hörnet
för att minska spänningen jag har ju ingen snapinlist så jag vet inte om man
gör likadant men liner går inte ända in i hörnet utan blir rundat, med ett
litet mellanrum i hörnet.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Thermojito

SV: För liten liner???
« Svar #4 skrivet: augusti 11, 2015, 00:56:14:14 »
Oj, näe det där såg ju lite trist ut. Har dessvärre inte lösning att komma med men nu blir man ju nervös att samma sak ska hända i mitt bygge. Ska montera linern nu i veckan är det tänkt. Vad är en locklist? Hur funkar den?

Om du tittar på denna bilden:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?action=dlattach;topic=11127.0;attach=16563
Som visar ett av mina andra två hörn som jag fått till hyfsat så syns det kanske hur locklisten ser ut.

Den har hullingar som hakar tag under ovansidan av linerlisten precis som linertoppen gör på linerlistens undersida...om du är med på hur jag menar....

Utloggad Tynell

SV: För liten liner???
« Svar #5 skrivet: augusti 11, 2015, 01:08:20:20 »
Om du tittar på denna bilden:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?action=dlattach;topic=11127.0;attach=16563
Som visar ett av mina andra två hörn som jag fått till hyfsat så syns det kanske hur locklisten ser ut.

Den har hullingar som hakar tag under ovansidan av linerlisten precis som linertoppen gör på linerlistens undersida...om du är med på hur jag menar....

Aha, okej tack för bild och förklaring. Så ni eftermonterade locklisten, men det funkade inte på alla hörnen?

Det går inte att bara tömma ett par deci vatten och värma med en fön/värmepistol för att kunna töja ut hörnet till rätt position då?
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad Thermojito

SV: För liten liner???
« Svar #6 skrivet: augusti 11, 2015, 14:21:48:48 »
Det har varit ett alternativ som jag funderat på men hoppades få lite feedback från andra om det kan funka eller om det finns bättre alternativ...

I de andra hörnen (med 20cm vattendjup i praktiken pga trappan) så var det "lätt" att lyfta hela duken, inklusive bottenhörnet för att få tillräckligt med "lös duk" för att kunna lyfta in den horisontellt i linerlisten hela vägen in i hörnet.

Jag är orolig för att man kan behöva tömma nästan hela poolen innan man "får tag" i duken tillräckligt...även om man värmer med pickan...som man då INTE vill tappa i vattnet som man står i.... :P

Utloggad Tynell

SV: För liten liner???
« Svar #7 skrivet: augusti 13, 2015, 20:10:58:58 »
Näe, hua det vore ju en mardröm!

Jag ska ge mig i kast med detta moment i helgen (sätta linern alltså) så vi får väl se om jag har någon input att komma med efter det eller om jag är i samma sits som du...  <help>
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad Tynell

SV: För liten liner???
« Svar #8 skrivet: augusti 17, 2015, 15:59:45:45 »
Hur har det gått?
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad Marcus S

SV: För liten liner???
« Svar #9 skrivet: augusti 21, 2015, 10:37:53:53 »
Är också intresserad av hur det har gått.
Jag har precis samma problem, och har försökt att få till hörnen på många sätt och vis under sommaren.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan