VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: poolstomme material och hållbarhet  (läst 1638 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anders4337

poolstomme material och hållbarhet
« skrivet: april 20, 2018, 18:42:01:01 »
Är spekulant på en stuga i Skåne från 70 talet. Poolen är enl nuvarande ägaren anlagd på 70 talet. Hur länge håller stommen ? Linern är bytt ca 15 år sedan. Reningsverk m m för ca 5 år sedan. Måste jag byta stommen ? Vad kostar det cirka ?

Poolgiganten

Utloggad Per Eriksson

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Linköping Bankekind
  • Antal inlägg: 51
  • Total likes: 5
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: poolstomme material och hållbarhet
« Svar #1 skrivet: april 20, 2018, 21:22:35:35 »
Beror helt på vilken typ av stomme det är, betong skulle jag säga åller in i evigheten medans en trästomme är betydligt sämre.

Utloggad anders4337

SV: poolstomme material och hållbarhet
« Svar #2 skrivet: april 21, 2018, 10:58:45:45 »
Tack för ditt svar. Gjorde man pool stommar i betong på 70 talet ? Hur kan jag kolla vilket det är ?

Utloggad TommyC

SV: poolstomme material och hållbarhet
« Svar #3 skrivet: april 21, 2018, 11:51:18:18 »
Stommar i betong har byggts sedan antiken men var förr ovanligt i det fattiga Sverige. Äldre betongpooler var ofta målade eller kaklade. Folkpool startade 1968 och var under många år helt fokuserade på billiga (relativt) pooler med stomme av impregnerade träskivor och liner som tätskikt.

Har stommen varit torr sedan poolen byggdes så kan den vara frisk fortfarande men har det varit läckor och/eller dålig dränering så är det stor risk att den är murken och slut. Det är svårt att se brister utifrån även för en poolägare med lång erfarenhet. Är allting rakt och utan sättningar så finns det hopp. Ägaren bör kunna upplysa om poolens konstruktion. Vid tveksamhet ska du nog kalkylera med helrenovering.

Det finns folk här som byggt pool själva för några tiotusingar men det är vanligare att det kostar 200 000 till 400 000 kr. Uppåt finns inget pristak. Storleken har stor inverkan på kostnaden.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad anders4337

SV: poolstomme material och hållbarhet
« Svar #4 skrivet: april 21, 2018, 12:20:20:20 »
Super! Tack för svaret och kostnads uppskattningen. Ägaren är inte den som byggt poolen så där finns inte mycket att hämta tror jag. Så det är bra att ha en kostnads uppskattning till mäklaren. Jag läste på nätet att det finns företag som renoverar genom att lägga i ny pool inuti den gamla. Har du någon info om det är ett bra sätt att renovera ?

Utloggad TommyC

SV: poolstomme material och hållbarhet
« Svar #5 skrivet: april 22, 2018, 09:43:31:31 »
Länka gärna till de lösningar som du hittat! Jag känner bara till Steelpool i Eskilstuna. De ligger i det högre prisläget. Nu har dom tagit bort privatpoolerna som tidigare fanns på hemsidan. Jag gissar att dom i första hand vänder sig till kunder som inte är priskänsliga.

http://www.steelpool.se/sortiment/stalrenovering/
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan