CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Eget poolbygge i Leca - uppdatering  (läst 91594 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drogen

SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #80 skrivet: juni 29, 2008, 11:01:06:06 »
Jag fick expertråd att gjuta en stolpe på halva långsidan (där Pea har utstickarna). Alltså att sluta med Lecastenarna på mitten och lämna en spalt på 20-30cm med stående armering ända ner i plattan eller sockeln. Sedan är det bara att sätta två formskivor på in/utsida och fylla med betong. Men när han sedan hörde att långsidan bara var drygt 5 meter sa han att det inte behövdes så det där med "murar över 6m" stämmer nog. Jag har 25cm Leca, armerat i varannat skift och motfyllt ca 80cm (halva höjden). Efter det har det i.o.f.s. blivit ändringar och jag har nu motfyllt ända upp.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Poolgiganten

Utloggad Stroker

SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #81 skrivet: juni 29, 2008, 11:57:14:14 »
Byggde min pool 2001 med gjuten bottenplatta samt betonghålsten med armering varannat varv. Hade ingen aning om utstickare eller dylikt och då jag har högt grundvatten  och lutande mark så är den bara återfylld på ena kortsidan med 1.3 meter respektive 1.6 meter av den totala murhöjden på 1.7.  Iofs håller fömodligen golvet och dess konstruktion ihop de hela då detta är skruvat i väggarna runt om och bildar därmed ett bra stöd.


:angel: Som tur är har jag inte vetat att man inte ska göra riktigt så här men de "vet" tydligen inte poolen heller för inget har hänt på dessa dryga 6 år den varit vattenfylld.

Som gammal chopperbyggare har jag tyvärr ofta fått använda mig av trial and error metoden ----ibland blir de bra och ibland inte.. Mängden nedlagda timmar står ju oftast i relation till införskaffad kunskap och då finns de ett aktningsvärt värde i allt man gör ju <antman> --  rätt eller fel. Önskar i efterhand att internet funnits långt tidigare för sådana här forum är obetalbara. Nackdelen är att de alltid finns folk (även jag själv naturligtvis) som snackar i nattmössan ibland. Kunskap är ju färskvara och en sanning är ju bara sann tills nästa dyker upp. 8)
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #82 skrivet: juli 30, 2008, 20:00:57:57 »
Hej Happydigger!
Har läst igenom din tråd och tycker som de flesta andra att det har blivit riktigt bra O0
Jag tycker din trappa med avsatsen var riktigt lyckad!
Snyggt jobbat!

Edit: har tagit bort frågorna eftersom de verkar förbli obesvarade.
Är det inte meningen när man loggar på ett forum att man besvarara frågor i sin egen tråd?
« Senast ändrad: augusti 08, 2008, 14:23:53:53 av Henry Porter »
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #83 skrivet: januari 16, 2009, 09:45:44:44 »
Så otroligt slarvigt att missa frågor i sin egen tråd  ???
Min fru påpekade just att "du har några syrliga kommentarer i din tråd"...

Jag ber om ursäkt HenryPorter.
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #84 skrivet: januari 18, 2009, 12:54:32:32 »
Hej Per!
Det var trevligt :)  Ibland är det bra att ha en fruga som tittar till en, har hänt mig själv nån gång tror jag 8)

Var lite förundrad att en av forumets trevligare postare skulle nonchalera att besvara frågor i sin egen tråd.
Nu var det så länge sen att inte kommer inte ihåg vad jag undrade. Troligen något om er trapp vilken har legat till grund till det som vi skall ge oss på. Antingen kommer vi att göra en avsats likt er eller en  "solhylla" innan trappstegen. Det lutar nog åt det senare iom barnen har växt till sig och är snart i tonåren båda två.

mvh Mats 

40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #85 skrivet: januari 19, 2009, 00:49:55:55 »
Hej Mats,

Spännande med solhyllan. Följer ditt bygge med spänning. Det är grymt seriöst och jag önskar många gånger att man som du samlat på sig mycket kunskap innan man börjar istället för under tiden eller efter att man (läs jag) gör något.  :D

Lovar att hålla uppsikt om frågan dyker upp igen.
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad mikaelhede

SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #86 skrivet: september 19, 2009, 13:32:36:36 »
Hej.
Vad kostade din liner?

/Daniel

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #87 skrivet: september 30, 2009, 22:42:27:27 »
Hej Daniel,

Ursäkta dröjsmålet. Runt 40' gick det på, men Johan var riktigt noggrann och höll på i 4 dagar/kvällar.

Mvh /Per
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
Badsugna...
« Svar #88 skrivet: april 04, 2010, 02:29:48:48 »
Ahhh, vår  :D


Trots att det är 7-8 cm röris var det med dagens underbara väder svårt att motstå  ::)






Annars tas livet upp tillbyggnaden till huset som kompletterar poolen. Självklart kom ju poolen först  O0


Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #89 skrivet: april 22, 2011, 13:02:32:32 »
Underbar påskhelg och badsugen dotter ville prova årets första... 17 grader av solvärmen.



I bakgrunden tillbyggnaden som växer på sig.

Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag