VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läckage eller hur mycket vatten behöver ni fylla i veckan ungefär?  (läst 17588 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jocke77

Jag har under våren byggt en thermopool. Nu har vi badat i ca en månad. Jag har börjat fundera på om jag har läckage eller om det är att vattnet dunstat alt skvätter ut av allt plaskande.
Hur ofta/mycket fyller ni på nytt vatten i era pooler? Min vattennivå sjunker ca en ruta på mosaiklinern i veckan (ca 2-3cm)
Jag tycker att det inte borde dunsta så mycket när man har tak. Nu senaste veckan har vi inte badat så mycket pga pissväder men det har ändå sjunkit ca 2cm.
Mvh Jocke

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

Låter som helt normal avdunstning

Utloggad aromata

Pissväder betyder att vattentemperaturen är högre än lufttemperaturen ute. Då får du avdunstning och kondens på taket förmodar jag. Därmed får du också en viss vattenförbrukning. Håller med om att det verkar normalt med någon cm i veckan.

Jag har pool ute och täcker med solfolie. När vi inte badar har jag zero vattenförbrukning.

Utloggad jocke77

Ok tack för svar. Då behöver jag inte leta läckage än  O0 <antman>

Utloggad nyburjare

Avdunstning får du oavsett luftens temperatur, men du ser det tydligare om luften dvs taket är kallt pga av kondensen

Utloggad MathiasS

Min erfarenhet är att det inte dunstar så mycket under ett tak. Det försvinner oerhört lite genom avdunstning.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Läckage eller hur mycket vatten behöver ni fylla i veckan ungefär?
« Svar #6 skrivet: juli 28, 2015, 23:47:17:17 »
Min erfarenhet är att det inte dunstar så mycket under ett tak. Det försvinner oerhört lite genom avdunstning.
Njaaee, det beror på (som vanligt). Massor av vatten förångas och hamnar på insidan av taket där det kondenseras. Om allt vatten som kondenseras hamnar i poolen blir förlusten av vatten obetydlig men om en stor del hamnar på rälsen och rinner bort från poolen så blir den betydande. Vi förlorar ca 1,5 cm på två veckor. Vårt tak har längsgående balkar på insidan av taket som gör att bara vattnet som kondenserar på ca en tredjedel av takets yta rinner ut via rälsen, merparten rinner tillbaka i poolen via de längsgående balkarna.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

Nu är jag ingen expert men varför skulle ett tak göra att avdustningen blir mindre

Utloggad Patmark

Jag är heller ingen expert men jag tänker osökt på en kastrull med lock jämfört med en kastrull utan lock, och hur snabbt du kokar torrt i dom två.

Taket torde inte göra att vattnet inte förångas, snarare tvärtom eftersom det blir varmare av taket, däremot lär det väl få vattnet att landa i poolen igen när det har återtagit flytande form. Om det då inte som nämnts tidigare kondenseras och leds bort som vattendroppar i taket.

Utloggad MathiasS

Nu är jag ingen expert men varför skulle ett tak göra att avdustningen blir mindre

Mindre än vadå kanske man ska fråga sig, men om du tittar på fysiken bakom avdunstning och funderar över hur fuktig luften är under taket så inser du att taket har en helt avgörande betydelse för avsunstningen och därmed energiförlusten.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3166.30

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan