VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vill ha hjälp med Poolskyddsprojektet!  (läst 20484 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Projektpoolskydd

Vill ha hjälp med Poolskyddsprojektet!
« skrivet: mars 01, 2011, 11:35:56:56 »
Vi är ett gäng glada studenter som behöver er hjälp. Som vi förstår sitter ni inne på ovärdelig kunskap kring pooler och dess tillbehör. Som slutkurs i vår civilingenjörsutbildning har vi valt att utveckla framtidens automatiska poolskydd.

För att segla i rätt riktning behöver vi veta lite mer kring befintliga automatiska poolskydd. Till vår hjälp har vi sammanställt 12 frågor i en enkät på följande länk:

https://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dHAyZW1wZEduenZnanZMTlh4Mlo1MFE6MQ

Alla svar är helt anonyma, vi kan ej se vem som har svarat vad.

Detta är även en trådstart där ni fritt kan diskutera kring frågorna i enkäten.

Tack på förhand för alla givande svar!

Med vänliga hälsningar
/ poolskyddsprojektet
« Senast ändrad: mars 04, 2011, 10:00:38:38 av Rickard »

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vill ha hjälp med Poolskyddsprojektet!
« Svar #1 skrivet: mars 02, 2011, 09:47:56:56 »
Nu har jag svarat.
Mina reflektioner är att ni fokuserar just på automatiska poolskydd.
Jag tror de är rätt ovanliga, och inte nåt som så många prioriterar, däremot är det många som skulle vilja ha ett pooltak, som tack vare sin konstruktion blir väldigt enkla att öppna.
Automatiken är inte lika viktig om man har pooltak som om man täcker med någon form av pressenning.

Å andra sidan kanske automatiska pooltak skulle kunna byggas rätt billigt, alltså själva öppningsautomatiken, en liten (kanske solcellsladdade) elmotor på var sin sida om ena kortsidan...
« Senast ändrad: mars 04, 2011, 10:00:52:52 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad DaJo

SV: Vill ha hjälp med Poolskyddsprojektet!
« Svar #2 skrivet: mars 02, 2011, 15:58:02:02 »
Har också svarat nu.  O0

Som sagt, automatiska pooltäckningar är nog inte helt vanliga, iaf inte här i svedala...tror att prislappen avskräcker samt att ett vanligt pooltak idag är så enkelt att hantera så automatiken inte behövs...

/Danne
« Senast ändrad: mars 04, 2011, 10:01:06:06 av Rickard »
Folkpool 4*6 med Roman End 300, Zabra pooltak, salt
Värmer med IVT Optima 600 via värmeväxlare.

Utloggad Projektpoolskydd

SV: Vill ha hjälp med Poolskyddsprojektet!
« Svar #3 skrivet: mars 04, 2011, 09:59:42:42 »
Nu har jag svarat.
Mina reflektioner är att ni fokuserar just på automatiska poolskydd.
Jag tror de är rätt ovanliga, och inte nåt som så många prioriterar, däremot är det många som skulle vilja ha ett pooltak, som tack vare sin konstruktion blir väldigt enkla att öppna.
Automatiken är inte lika viktig om man har pooltak som om man täcker med någon form av pressenning.

Å andra sidan kanske automatiska pooltak skulle kunna byggas rätt billigt, alltså själva öppningsautomatiken, en liten (kanske solcellsladdade) elmotor på var sin sida om ena kortsidan...

De pooltak som finns idag verkar bli mer och mer populära. Dock får vi känslan av att de är så populära på grund av de vanliga poolskyddens brister. Taken isolerar bättre, är billigare och relativt lättanvända. Nackdelen enligt många är att de kräver mycket visuellt utrymme och kanske påverkar trädgården/altanens utseende negativt. Prislappen är säkert i många fall avgörande då de automatiska poolskydden är lite utav en premiumprodukt. Det är just där vår roll kommer in. En premiumprodukts syfte är ju nämligen inte att vara dyrast, utan att vara bäst!
« Senast ändrad: mars 04, 2011, 10:01:32:32 av Rickard »

Utloggad Ingvar

SV: Vill ha hjälp med Poolskyddsprojektet!
« Svar #4 skrivet: mars 04, 2011, 15:18:47:47 »
Håller med om att pooltak verkar vara det främsta "premiumvalet" i dagsläget. På rätt tomt tycker jag också att ett pooltak kan vara mycket snyggt. Men framför allt är det funktionellt sett optimalt, genom att man kan välja om man vill bada ute eller "inne" beroende på vädret.

Tyvärr var pooltak inget som passade på vår tomt (så vida vi inte hade valt en mindre poolstorlek). Dessutom ville jag ha möjlighet att kunna komplettera med en trampolin senare, vilket jag tror hade blivit svårt med pooltak.

Automatiskt poolöverdrag är som sagts på tok för dyra. En annan orsak till att många avstår, tror jag beror på att många helt enkelt inte inser då poolen beställs, att det är rätt jobbigt att handveva in ett stort poolöverdrag, särskilt om poolen är längre än 8 meter. Resultatet blir att poolen står otäckt hela dagen med de risker det innebär, eller också blir det att man badar mer sällan, eftersom vevandet knappast inbjuder till  spontana dopp.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Vill ha hjälp med Poolskyddsprojektet!
« Svar #5 skrivet: maj 18, 2012, 13:14:37:37 »
Pooltak är nog ingen enkel match.... Folk ser det som ett nödvändigt ont. Att hålla skräpen ute, värmen inne, kemikonsumptionen nere...
Men medelsvensson vill inte betala för pooltaken så ska det gå att producera något i en prisklass som skule sälja i Sverige så bör det nog produceras i något öststatsland.
Det är inte helt sällan pooltaket spräcker folks budget när de ska köpa pool.

Henry

Utloggad Tjalle

SV: Vill ha hjälp med Poolskyddsprojektet!
« Svar #6 skrivet: juni 29, 2015, 21:50:23:23 »
"Automatiskt" poolskydd indikerar en automatik dvs sensor/sensorer+drivning. De flesta pooler är så belägna att lagen om "vattenpölar" gäller dvs man får inte lämna poolen obevakad utan täckning. Det begränsar ytterligare, förutom kostnader, marknaden för ett automatiskt skydd.

Notera också att lamelltäckningar, som ser snygga ut på bild och mycket lätt kan automatiseras, dels har problem med smuts på/mellan lamellerna dels kräver mycket noggrann installation för att inte ändstycken skall "slitas bort" från lameller.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vill ha hjälp med Poolskyddsprojektet!
« Svar #7 skrivet: juni 30, 2015, 04:05:19:19 »
Mmm, en rätt gammal tråd som lyfts.
Undrar hur det gick med projektet.
Många har i alla fall försökt sig på att ta fram automatiska poolskydd, men det brukar ju bli rätt dyrt i slutändan, och inte mycket bättre än ett manuellt poolskydd.
Dyrare, krånglar, och går sönder är väl den bild jag har av dessa.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan