VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...  (läst 6373 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrM

  • Gäst
MrM
Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« skrivet: juni 28, 2018, 19:17:20:20 »
Hej.... se bifogad bild.
Gör ett inlägg här för att möjligen få svar på vad som kan ha hänt med vårt pooltak som efter sex säsonger inte längre är genomskinligt.
Panelerna är (tror jag) "SAN", i klarglas.
Har någon där ute varit med om något liknande? Idéer om vad som kan vara orsaken?

Mvh//Mattias

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2018, 20:05:49:49 »
Någon som jag inte minns namn/signatur hos och inte sett här på många år var väldigt kunnig på olika plasters egenskaper samt sålde även pooltak om jag minns rätt. Han tryckte på stor kvalitetsskillnad och att vissa plasttyper var mindre lämpade för pooltak. Den som söker skall finna (eller i alla fall letar).  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

MrM

  • Gäst
MrM
SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #2 skrivet: juni 28, 2018, 21:33:17:17 »
Tack för svar... ska kolla runt så gott jag kan. Vårt pooltak kommer från en känd leverantör som fortfarande tillverkar samma typ av tak... dock så kan panelerna vara av annat mtrl idag.
Man borde sålt fler tak av samma typ som vårt och således fler som har problem, men hittills har jag inte hittat någon.
/M

Utloggad Erica

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #3 skrivet: juni 28, 2018, 22:51:36:36 »
Det är svårt att se på bilden vad det handlar om. Är det endast ett lager plast som sedan blivit halvgenomskinligt ? Eller är det två lager så att det kanske handlar om kondensation mellan lagren ? Är det på ut- eller insidan som problemet finns, eller rakt igenom ? Om det är på utsidan skulle man kunna tänka sig att taket blivit blästrat av någon sandstorm eller liknande. Vi har bekanta i USA som råkat ut för detta, men de bor ju på randen av en öken så där verkar ju risken vara mycket högre. Plast har ju väldigt dålig motståndskraft mot blästring och blir fort angripet. Även bilar och vindrutor kan bli blästrade i ökentrakter.

MrM

  • Gäst
MrM
SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2018, 06:52:41:41 »
Erika....tack för svaret och dina teorier.
Plasten är som jag förstår det enkel skiva. Ja, ytan känns mkt. "ruggig" precis som att den blivit blästrad, alternativt hårt utsatt för uv-ljus, verkar som att det sitter på utsidan.
Bifogar ett par bilder till.

Utloggad MathiasS

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2018, 08:07:54:54 »
Kanske går att polera upp igen? Är det på utsidan är det rimligtvis solens påverkan.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MrM

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #6 skrivet: juni 29, 2018, 11:46:49:49 »
MathiasS- Jag har provat att polera på ett par små områden med lite olika produkter....helt utan resultat/påverkan.

Utloggad Erica

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #7 skrivet: juni 29, 2018, 12:55:18:18 »
Om det är solpåverkan så måste ju rimligtvis i stort sett alla som köpt det aktuella taket vid den tidsperioden vara drabbade eftersom då handlar det ju om själva materialets egenskaper - ett pooltak skall ju tåla sol. I så fall bör det ju gå att få fram genom kontakt med tillverkaren, eller om denna inte finns kvar så borde det finnas fler på nätet som har drabbats.

Handlar det om blästring blir det betydligt svårare. Då kan det ju vara ett lokalt fenomen - du kanske bar nära något område med lösflygande sand
och det har varit någon eller några rejäla stormar ? Jag minns från USA-tiden fall där bilar blivit blästrade närmast plåtrena när de råkat köra på någon väg genom öknen när en sandstorm slagit till.

Utloggad Erica

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #8 skrivet: juni 29, 2018, 13:01:06:06 »
Jag kom just att tänka på att det bör gå att se om det är det ena eller det andra. Finns det inte några områden nära skarvarna där det ena glaset är skyddat av det andra ? Om det är blästring borde den inre skivan då vara oangripen på den punkten. Om det är solpåverkan så är det svårare att säga - den yttre skivan får ju full solpåverkan, påverkan på den inre beror på hur mycket UV-ljus som den yttre släpper igenom resp. absorberar.

Med andra ord - är innerskivan som varit skyddad också påverkad är det knappast blästring. Är den opåverkad kan det vara vilket som om den yttre skivan stoppar UV-ljuset.

Utloggad MathiasS

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #9 skrivet: juni 29, 2018, 13:50:26:26 »
Det finns ingen plats i sverige som har sand och vind på sådant sätt att ett tak kan bli blästrat till detta utseende.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan