VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vilket test ska jag lita på?! (Cl och pH)  (läst 1622 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreasi

Vilket test ska jag lita på?! (Cl och pH)
« skrivet: maj 28, 2012, 15:25:13:13 »
Jag fick 2 st sätt att testa poolvattnet från poolleverantören. Dels ett test där man löser tabletter och dels ett med teststickor i en burk (minns ej fabrikat just nu)

Dessa visar dock helt olika värden. Det första med tabletterna visar låga värden på klor och pH och stickorna visar... typ allt möjligt.

Testet med tabletterna tycker jag är svårt att läsa av eftersom det är så liten skillnad i färgskalan mellan tex ph 7.0 och ph 8.0

"Mätkuddarna" på stickorna (efter att man stoppat dom i vattnet i 10 sek) är inte solida i färgen utan skiftar i färg.

Jag undrar; finns det några stickor som är bättre än andra och som ni rekommenderar?

Poolgiganten

Utloggad Zaphod

SV: Vilket test ska jag lita på?! (Cl och pH)
« Svar #1 skrivet: maj 28, 2012, 18:37:07:07 »
Tabletter har klart bäst tillförlitlighet om man jämför med stickor. Använd en ljus bakgrund och samma ljusförhållanden varje gång, så kommer du/ni snart underfund med de olika färgskiftningarna ;)

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan