VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Irriterande ögon.  (läst 9570 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreaszan

Irriterande ögon.
« skrivet: maj 17, 2012, 12:22:12:12 »
Hei,

Kjörer saltvattenspool med klorinator (ca.0,9% salt) og barnen plågas av svidande ögon etter max 5-10 minuter badning. Har også et spabad med klorinator som barnen gärna vistas i mellan varven. Har stenkoll på alla värden og de er perfekte. (just nu 2,6 klor i poll & 6 i spaet) og pH ligger på 7,2 i både.

Chock-klorer ikke, men har även skaffat meg en 7-i-1 stick fra Aquacheck og syrer og bundet klor er bra også.

Har ni någon ide om vad dette kan bero på? Skal jag dra ned klorinatoren mer? Eller skicka inn for vatten-analys?

Interimslösningen er simglasögon og det er kanskje lösningen?

Tacksam for svar....
5x12 glasfiberpool 3,5m djup. 1 stk 25kg sandfilet på 300w pump + 1stk 225kg sandfilter på 1100W pump på rörelsesdetektor i egen slinga. G&J 13,8 kW vp i rostfritt. 0,9ppm salt + klorinator. Covrex lamellcover. 2 brädavlopp + bottenavlopp. That's it...Nei just det, en Arcticspa tunna på 1800 liter med sodiumbromid...

Poolgiganten

Utloggad Zaphod

SV: Irriterande ögon.
« Svar #1 skrivet: maj 17, 2012, 13:51:40:40 »
Klorvärde på 2,6 låter väldigt högt, vad jag har förstått skall klorvärdet i poolen ligga nära 0, för vattnet desinficeras när det passerar cellerna i klorinatorn. (Rätta mig om jag har fel)

Själv försköker jag hålla en klornivå på ca. 1, men då använder jag klorpuckar.

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Irriterande ögon.
« Svar #2 skrivet: maj 17, 2012, 18:03:00:00 »
Har du kollat alkaniteten! Är den fel så får du inte rätt på det andra.
Ph värde stämmer det för det är oftast det som orsakar irriterande ögon.
Lite för hög klorhalt 1,0 mer lagom. Du har rätt hög salthalt för klorinator
räcker 0,4.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Erica

SV: Irriterande ögon.
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2012, 01:35:31:31 »
Låter som högt klor + lågt pH. Har du färska test-strips så inte pH-mätningen ligger galet ? Lågt pH är ju den vanligaste anledningen till om det svider i ögonen. Tror inte det har med alkaliniteten att göra, inte om du har ett stabilt pH-värde på 7,2. Visst, klorvärdet är högre än vad som fodras för en privatpool (vi håller 1.0 i våran), men offentliga pooler har ju ofta sådana klorvärden utan att man får ögonsveda för det. Fattade jag dig riktigt att det är i poolen problemet finns, inte i ditt spa ? I ett spa kan du ju annars få lite andra trubbel än i en pool p.g.a. den högre temperaturen.

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Irriterande ögon.
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2012, 08:37:08:08 »
Hei,

Kjörer saltvattenspool med klorinator (ca.0,9% salt) og barnen plågas av svidande ögon etter max 5-10 minuter badning. Har også et spabad med klorinator som barnen gärna vistas i mellan varven. Har stenkoll på alla värden og de er perfekte. (just nu 2,6 klor i poll & 6 i spaet) og pH ligger på 7,2 i både.

Chock-klorer ikke, men har även skaffat meg en 7-i-1 stick fra Aquacheck og syrer og bundet klor er bra også.

Har ni någon ide om vad dette kan bero på? Skal jag dra ned klorinatoren mer? Eller skicka inn for vatten-analys?

Interimslösningen er simglasögon og det er kanskje lösningen?

Tacksam for svar....




Jag tror du ska byta ut den där Aquachecken då tillförlitligheten är väldigt låg i stripps. Det fins didgitala mätare, men dom kostar en slant. Vill man endå har tillförlitliga tester så kan man köra tabletter, det är långt mycket bättre än stripps.

Det är inte det fria kloret man får ögonsveda av utan det bundna. Så man kan utanvidare ha 3,0 i klorvärde utan att det svider. Har man dessutom högt pH så har man ingen vidare effektivitet av kloret som produceras av klorinatorn. pH värdet bör inte ligga över 7,4! Tex. Om pH värdet ligger på 7,6 så är det endast ca 60% av kloret som är aktivt, så ju lägre pH destu högre effectivt klor.

En anna sak det kan vara är din skimmer. Kolla så att luckan är rörlig och inte sitter fast för då får du inte med dig ytbakterierna. Detta är luckans viktigaste funktion. Det kan vara att man har för låg vattennivå så att den inte fungerar somden ska.

När det gäller salthalten så är minimum 0,4. Den bör ligga mellan 0,4-0,8.
Klorhalten av fritt klor bör enl. Pahlen ligga på 0,5-1ppm.

mvh Henry

 

Utloggad Andreaszan

SV: Irriterande ögon.
« Svar #5 skrivet: maj 18, 2012, 11:20:12:12 »
Takk for tips.

Re klorinatoren ser jag at månge andra kjörer sine klorinatorer på timer, men min står på hele tiden. Enligt min poolgubbe er den automatisk og styrer seg själva.

Re sticks har jag två olika, auqacheck med optisk avlesning av stickorna + en "manuell" med 7i1 hvor även den totale klormängden er med, og avlesningen verkar bra.

Har dratt ned klorinatoren til 20% effekt nu for å se om jag kan få med klorvärdet.

Har for hög alkalitet, den jobbar jag ned enligt metoden (a) dra ned pH med saltsyra og (b) lufte poolen. Det har fått alkaliteten ned til ca 150 från over 250 i höstas.

Skimmerne fungerer fint, men jag tycker nog at jag kan ana en "ythinna". Når jag vevar ut lamellcoveret kan jag se at små partiklar på ytan "puttas" fram en bra bit före coveret. Hadde det varit i diskhoen hadde jag brytit ytspänningnen med yes, men det nog ikke helt kosher i poolen.

Kan det vara en ide å chockklore med kalciumhypoklorit?

A
5x12 glasfiberpool 3,5m djup. 1 stk 25kg sandfilet på 300w pump + 1stk 225kg sandfilter på 1100W pump på rörelsesdetektor i egen slinga. G&J 13,8 kW vp i rostfritt. 0,9ppm salt + klorinator. Covrex lamellcover. 2 brädavlopp + bottenavlopp. That's it...Nei just det, en Arcticspa tunna på 1800 liter med sodiumbromid...

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Irriterande ögon.
« Svar #6 skrivet: maj 18, 2012, 11:32:16:16 »
Nä rdet gäller skimmern så an man enkelt kontrollera funktionen genom att lägga nogot som flyter en bit från skimmern och se om det går mot skimmern eller bara snurrar runt.

Alkaniteten är fortfarande för hög, den bör inte vara över 120ppm. Men ner kan du enkelt fixa genom att stanna poumpen och hälla i pH minus på de djupaste delarna av poolen, eller om poolen är plan hälla det runt om i poolen på olika platser. Viktigt är att cirkulationspumpen är avstängd annars sänker du inte alkaniteten. Sen kan du vänta 4 timmar, slå på pumpen, vänta 10minuter och sedan mäta alkaniteten igen.
Du bör skaffa dig något annat än teststripps och Aquacheck. De har ingen vidare tillförlitlighet och mätvärdena blir oftast fel. Framförallt med Aquachecken då den mäter sitt värde från något som redan har dåligt tillförlitlighet.
Tabletter är bra och billiga, det finns även digitala instrument som mäter på tabletter som är bra.

mvh Henry

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Irriterande ögon.
« Svar #7 skrivet: maj 18, 2012, 11:55:18:18 »
Varför sänks inte alkaliniteten om pumpen är på?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Irriterande ögon.
« Svar #8 skrivet: maj 18, 2012, 12:05:07:07 »
Om man har pumpen igång så man blandar ut den tillsatta syran i vattnet som ska lösa upp karbonaterna i vattnet. Om du häller i pH minus i poolen (granulatform och pumpen stillasstående) så lägger det sig på botten och löses sakta upp, koncentrationen där pHminus granulatet ligger är väldigt hög. Precis så hög att karbonaterna löses upp.

Nästan samma sak som när du ska avkalka duschväggarna, om du blandar ut syran för mycket så tappar den värkningsgrad.

Mvh Henry

Utloggad Andreaszan

SV: Irriterande ögon.
« Svar #9 skrivet: maj 18, 2012, 14:27:32:32 »
Funker det om jag användar saltsyra som pH-sänkare også?

Takk for goda tips. Skal prova med det samma....
5x12 glasfiberpool 3,5m djup. 1 stk 25kg sandfilet på 300w pump + 1stk 225kg sandfilter på 1100W pump på rörelsesdetektor i egen slinga. G&J 13,8 kW vp i rostfritt. 0,9ppm salt + klorinator. Covrex lamellcover. 2 brädavlopp + bottenavlopp. That's it...Nei just det, en Arcticspa tunna på 1800 liter med sodiumbromid...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag