VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fosforsyra som ph-sänker?  (läst 1944 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreaszan

Fosforsyra som ph-sänker?
« skrivet: april 29, 2012, 20:34:06:06 »
Hei alle. Mitt poolbygge blev klart i September ifjol og jag jobbar nu dag & natt for å få klart trädäcket rundtom. Takkar til alle som hjalp meg med stora og små frågor i fjol. Her kommer neste runde med frågor:

1. Körde klorinatoren min på max i hele oktober i fjol innan vinterstängning. Ser nu at kloret er fortfarande jättehögt og inget tyder på att det på väg ned. Forumets visdom peker imot cyanursyra (?) så 7-i-1 teststickor er bestillt. Vel, nå blev det ingen fråga, men om noen har kommentarer, shoot!

2. Murarna som tegla upp huset lämnade kvar en 50 liters dunk med 75% fosforsyra. Pga kalket i vattnet her i Åhus har jag lite utmaninger med alkaliteten, og har fulgt forumets råd å sänka ph så lufte poolen. Har 100 kubik vatten så jeg har användt saltsyra med stor success. Frågan jag har nu er om jag skulle kunne använda fosforsyran istället for saltsyran? Er det syra som syra eller leker jag med döden??

May your wisdom once again shine.....

5x12 glasfiberpool 3,5m djup. 1 stk 25kg sandfilet på 300w pump + 1stk 225kg sandfilter på 1100W pump på rörelsesdetektor i egen slinga. G&J 13,8 kW vp i rostfritt. 0,9ppm salt + klorinator. Covrex lamellcover. 2 brädavlopp + bottenavlopp. That's it...Nei just det, en Arcticspa tunna på 1800 liter med sodiumbromid...

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Fosforsyra som ph-sänker?
« Svar #1 skrivet: april 29, 2012, 22:11:57:57 »
Fosforsyra innehåller just fosfor och det är inget som försvinner utan ackumuleras. Dessutom är fosforsyra en ganska svag syra.

Saltsyra består av väte och klor. Vätet sänker ditt pH men kan också förenas med syre i vattnet och bilda just vatten. Denna process är beroende av din alkalinitet. Att få klor i poolen är ju inget problem och det försvinner efter hand som gas.

Utloggad Andreaszan

SV: Fosforsyra som ph-sänker?
« Svar #2 skrivet: april 30, 2012, 10:01:42:42 »
Da körer vi fosforsyran til återvinningen og fortsätter med Saltsyran.

Takk for det.
5x12 glasfiberpool 3,5m djup. 1 stk 25kg sandfilet på 300w pump + 1stk 225kg sandfilter på 1100W pump på rörelsesdetektor i egen slinga. G&J 13,8 kW vp i rostfritt. 0,9ppm salt + klorinator. Covrex lamellcover. 2 brädavlopp + bottenavlopp. That's it...Nei just det, en Arcticspa tunna på 1800 liter med sodiumbromid...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan