CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur lång tid tog det för er saltgenerator att börja tillverka klor?  (läst 9391 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alvsson

Vi har för ett par dagar sedan dragit igång hela systemet och även kopplat in saltgeneratorn.

Jag började att chockklorera enligt instruktion och fick värden på kloret runt 3 ppm. Dagen efter var det nere på 1 och nu 0. Jag har kört klorinatorn på "10" men det händer absolut inget på klorfronten  <dontkn>!

Ph är bra, ca 7,2 (enligt instruktion ska det ligga mellan 7 och 7,2), alkalinitet är mellan 80 och 100, lite svårt att avläsa stickorna tycker jag. Vattentemperaturen har gått från 19 till 27 på drygt två dygn.

Det jag nu tänker är att:
1) Vattenhårdeten är låg, ligger på ca 100 istället för 250, och skulle egentligen kanske behöva höjas något.
2) Saltgeneratorn är trasig.

Hur lång tid tog det för er att få igång klorproduktionen? Jag har som sagt kört i 36 timmar, ska ligga kvar på hög produktion tills klornivån är ca 1,5 ppm, och då gå till hälften, allt enligt tillverkarens manual, men ska det verkligen ta så här lång tid?

Det är en Minisalt 50 från Pooltechnologie.fr om det kan hjälpa.

Pool ca 35 m3 fylld med ca 175 kg salt, ger en salthalt på ca 5500 ppm, dvs tillräckligt.

Poolgiganten

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Vi har för ett par dagar sedan dragit igång hela systemet och även kopplat in saltgeneratorn.

Jag började att chockklorera enligt instruktion och fick värden på kloret runt 3 ppm. Dagen efter var det nere på 1 och nu 0. Jag har kört klorinatorn på "10" men det händer absolut inget på klorfronten  <dontkn>!

Ph är bra, ca 7,2 (enligt instruktion ska det ligga mellan 7 och 7,2), alkalinitet är mellan 80 och 100, lite svårt att avläsa stickorna tycker jag. Vattentemperaturen har gått från 19 till 27 på drygt två dygn.

Det jag nu tänker är att:
1) Vattenhårdeten är låg, ligger på ca 100 istället för 250, och skulle egentligen kanske behöva höjas något.
2) Saltgeneratorn är trasig.

Hur lång tid tog det för er att få igång klorproduktionen? Jag har som sagt kört i 36 timmar, ska ligga kvar på hög produktion tills klornivån är ca 1,5 ppm, och då gå till hälften, allt enligt tillverkarens manual, men ska det verkligen ta så här lång tid?

Det är en Minisalt 50 från Pooltechnologie.fr om det kan hjälpa.

Pool ca 35 m3 fylld med ca 175 kg salt, ger en salthalt på ca 5500 ppm, dvs tillräckligt.
Sök från Forumets startsida på t.ex. "saltgenerator" så får du många träffar och goda uppslag på din fråga.
Lycka till! 

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Alvsson

SV: Hur lång tid tog det för er saltgenerator att börja tillverka klor?
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2009, 09:18:41:41 »
Jag har verkligen försökt söka innan jag postade inlägget. Jag har läst massor av tidigare trådar i ämnet, men faktiskt inte lyckats hitta något som svarar på just denna fråga...

Jag väntar tills imorgon, sedan reklamerar jag saltgeneratorn.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Jag har verkligen försökt söka innan jag postade inlägget. Jag har läst massor av tidigare trådar i ämnet, men faktiskt inte lyckats hitta något som svarar på just denna fråga...
Jag väntar tills imorgon, sedan reklamerar jag saltgeneratorn.
Vad säger din leverantör på frågan för det låter ju spontant som "fel" på produkten när man ser andras inlägg om "saltmodeller" som förefaller producera från ca. 1:a dygnet när man läser i de trådarna?  <hmm>

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Alvsson

SV: Hur lång tid tog det för er saltgenerator att börja tillverka klor?
« Svar #4 skrivet: augusti 03, 2009, 13:02:27:27 »
Nu har jag hällt i lite mer klor, 200 g, fick upp klorhalten till OK nivå. Hoppas, hoppas att saltgeneratorn nu kommer igång! Annars får jag ringa poollev och reklamera under morgondagen. Trist förstås, men man kan ju haft otur och fått ett felaktigt exemplar.

Utloggad Daphne

SV: Hur lång tid tog det för er saltgenerator att börja tillverka klor?
« Svar #5 skrivet: augusti 03, 2009, 17:45:08:08 »
Vad har du för täckning på din pool?
Jag har en pool med saltgenerator och hade väldigt svårt att få upp klornivån till att börja med. Då hade vi poolen öppen mest hela tiden och täckt på kvällen och natten (när saltgeneratorn inte var igång) endast någon gång hade vi klornivå så att det syntes på mätstickorna (provade med tabletter med samma resultat).
Nu har vi poolen ordentligt täckt när vi inte badar (med pooltak) och skillnaden är väldigt stor, jag kör saltgeneratorn på 10% de dagar när vi inte badar och har stabila värden som ligger på ca 1,0 de dagar vi är många som badar ökar jag till ca 50-60%.
Nu menar jag inte att man måste ha tak för att det ska fungera men jag tycker mig märka att täckningen spelar stor roll. Kloret verkar förbrukas oerhört fort om poolen inte är täckt ordentligt.
Kan jag ha uppfattat det hela rätt, ni som vet mer?
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad Alvsson

SV: Hur lång tid tog det för er saltgenerator att börja tillverka klor?
« Svar #6 skrivet: augusti 03, 2009, 19:33:00:00 »
Vad har du för täckning på din pool?

Ja, det kanske är så enkelt! Jag har haft poolen öppen i princip hela dagen, men täckt på natten, iofs så har saltgeneratorn då gått för fullt.

När man ser till stickornas avläsningsfärger så verkar 3ppm vara idealet för poolen, saltgeneratorns instruktion säger att 1,5 ppm är ok. Räcker det då att ligga på 1-1,5 ppm?  Jag vill ju inte riskera att barnen blir dåliga av vattnet.

Nu ligger bundet klor på 1 och det fria på 0,5, det kanske är OK? Usch, vad svårt det var med kemin! Jag trodde att det var den enkla biten i poolbyggandet  ;D

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur lång tid tog det för er saltgenerator att börja tillverka klor?
« Svar #7 skrivet: augusti 03, 2009, 19:46:11:11 »
Hej har för mig att solen bryter ned klor utöver bad. Sedan är det väl så att saltkloret är ett fritt klor o det bränner bort bundet klor. Enligt min lev
jag har Ballineo 12 så börjar den tillverka klor direkt om vattentemp är 15min eller över.
Sedan om man har övertäckt pool så är det som Daphne skriver pool övertäkt o inget bad får man minska prod för det går inget åt. Sol o mkt bad är det bara att vri på.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Ingvar

SV: Hur lång tid tog det för er saltgenerator att börja tillverka klor?
« Svar #8 skrivet: augusti 04, 2009, 23:10:02:02 »
Om saltgeneratorn fungerar så skall mängden totalt klor normalt sett vara lika med mängden fritt klor, eftersom saltgeneratorn bränner sönder bundet klor. Inget fel med att ha poolen öppen en stor del av dagen när det är vackert väder; men då försvinner kloret snabbt, ofta snabbare än vad saltgeneratorn hinner producera. Själv försöker jag ligga kring 0 ppm klor i poolen, men märker att kloret snabbt stiger när poolen är täckt och jag glömt att vrida ned på saltgeneratorn. Många med saltgenerator kör med onödigt hög klorhalt, men detta går enkelt att undvika om man bara är noga med att anpassa klorproduktionen utifrån temperatur och om poolen är täckt eller ej.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur lång tid tog det för er saltgenerator att börja tillverka klor?
« Svar #9 skrivet: augusti 04, 2009, 23:23:19:19 »
Jag hade också problem i början.
Det tog ett tag innan jag fick upp klorhalten med hjälp av flera chockkloreringar. Och när den väl var uppe dök den snabbt ner igen.
Orsaken var nog att jag inte hade någon täckning på poolen ens på natten och att det var väldigt varmt ute. Sedan tror jag att det tar ett tag innan man får allt i balans.
Nu täcker jag bara på natten och har klorinatorn på 40%. Värdena är mycket stabilare nu.
Du kan ju se om klorinatorn jobbar som den ska. Det "ryker" eller bubblar runt cellen.

Hälsningar, Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Alvsson

SV: Hur lång tid tog det för er saltgenerator att börja tillverka klor?
« Svar #10 skrivet: augusti 05, 2009, 20:35:41:41 »
Tack till er som svarat! I morse var klorhalten på 0,5 (efter ca 12 timmars täckning), så det tar nog längre tid än man tror att få allt i balans. Nu stängde jag precis poolen och ligger nu på 0, ska bli spännande att se om det fortfarande är 0 i morgon. Kör max på maskinen i natt.


Ingvar, du skrev att du ligger på 0 ppm klor i poolen vilket förvirrar mig ytterligare. Ni som är kunniga: Vad ska jag sträva efter? Är det OK att ligga på 0,5 i fritt/bundet klor? Eller bör jag ligga på 1-1,5 ppm? Jag använder test-strips och enligt den burken är en OK nivå 3 ppm, nu har jag förstått att det är "onödigt" högt och jag kanske inte ens kommer upp i de nivåerna med saltgenerator enbart.

Jag pratade med leverantören idag och det tar lång tid för generatorn att komma igång, upp till en vecka är inte ovanligt alls så jag känner mig lite lugnare på att den nog inte är trasig i alla fall.

Utloggad Fia

SV: Hur lång tid tog det för er saltgenerator att börja tillverka klor?
« Svar #11 skrivet: augusti 05, 2009, 22:02:32:32 »
Jag försöker ligga på 1-1,5. Använder klorpuckar så det gäller att trixa lite med påsen runt pucken.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Ingvar

SV: Hur lång tid tog det för er saltgenerator att börja tillverka klor?
« Svar #12 skrivet: augusti 06, 2009, 00:11:30:30 »
Om man kör med saltgenerator räcker det med en betydligt lägre klorhalt i poolen än om man tillsätter klor på "vanligt" sätt. Man kan naturligtvis ändå välja att ligga på säkra sidan och klora ned poolen enligt rekommendationer för klorpooler. I mitt fall funkar det dock inte då mina ögon är känsliga för klor.

Målsättningen är att ligga på 0 ppm, vilket det också ofta gör enligt min "True Test" mätare. Ibland går det upp en bit, men då försöker jag vädra bort det genom att hålla öppet lite längre. Efter ett tag får man en god känsla för hur mycket man skall vrida på. Viktigt att så kontinuerligt som möjligt hålla en viss klorproduktion igång för bibehållen god vattenkvalitet.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur lång tid tog det för er saltgenerator att börja tillverka klor?
« Svar #13 skrivet: augusti 06, 2009, 18:25:52:52 »
0 i klor kan väl inte vara så lyckat det är väl inte bara alger som
bekämpas det är väl bakterier :o. Sedan vi gick över till saltklorinator
så har de som varit här o badat tyckt det varit otroligt skönt slippa
klorirritation för det blir mkt värre m kemikalier.
Jag ligger på mellan 2 -3,5 varierar lite beroende på väder badbelastning.
Man får dra på högre om man belastar badet. Men det bör ju ge utslag
efter ngn dag vid övertäckt pool. Iallafall gör Balneo detta. kör på ca 20-40% effekt
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Ingvar

SV: Hur lång tid tog det för er saltgenerator att börja tillverka klor?
« Svar #14 skrivet: augusti 06, 2009, 23:29:56:56 »
0 i klor i poolen tycker jag kan vara ok under förutsättning att allt vattnet passerar saltgeneratorn ca 4 ggr per dygn, och att det där produceras tillräckligt med klor för att hålla en god vattenkvalitet. Om jag har förstått det rätt, så återbildas en del salt strax efter saltgeneratorn genom att en del av kloret på nytt reagerar med natriumet. Därigenom blir klorkoncentrationen lägre i poolen, trots att den varit hög i cirkulationssystemet direkt efter saltgeneratorn.

Vad som sedan är tillräcklig klorproduktion för att hålla tarmbakterier m.m. borta, är nog väldigt individuellt beroende på i vilken grad småbarn, hundar m.m. badar.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag