VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hemmabyggd reningsanläggning  (läst 2251 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andersj

Hemmabyggd reningsanläggning
« skrivet: juni 07, 2007, 14:44:08:08 »
Hej

Ny på det här med pool  :)

Köpte en fastighet förra året där en pool följde med. (Betong nerspräng i berg på c:a 20 m3)
Stabil som attan och inga sprickor.

Renigsverket är ett hemmabygge av den tidigare ägaren som består av 3 fas hydroforpump på 3 hk. Före pumpen sitter ett litet silfilter och efter pumpen sitter ett sandfilter (Göingefilter) med backspolnings funktion. Sandfiltret rymmer c:a 50 kg filter sand.

Silfiltret är effektivt men sätter igen väldigt snabbt. Dammsuger man botten så blir det tätt på några minuter. Testade att köra utan silfiltret, enbart med sandfiltret men då åker en del partiklar igenom och kommer ut i poolen igen.

Misstänker att vattnet har för hög fart genom sandfiltret. Pumpen ger mycket vatten och man hör hur det rumlar omkring inne i sandfiltret.

För sandfiltret borde väl vara effektivt?

Någon som har några tips?

/Anders


Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Hemmabyggd reningsanläggning
« Svar #1 skrivet: juni 07, 2007, 14:59:29:29 »
Jag tror du är inne på rätt spår med att pumpen är för stor! förstås beroende på flödet!
Till en 20m3-pool räcker det med ca 0,5-0,7 hkr-pump som ger ca 10-14 m3/tim. dessutom kostar det rätt mycket att köra din pump.
Om allt är som det ska så räcker 50kg sand till din rening av 20m3

Har du ingen silkorg i breddavloppet! Där kan du få mycket skit att fastna, men är lätt att rengöra!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag