CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ännu en läckagefråga, hjälp behövs!  (läst 3193 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreaswi

Ännu en läckagefråga, hjälp behövs!
« skrivet: juni 19, 2016, 09:10:48:48 »
Hej!

Sedan jag körde igång poolen för i år, den 16/6 runt 08 tiden på morgonen, till idag kl 08, har jag tappat 3,5 cm, på 3 dygn. Någon avdunstning kan det knappast handla om då vattnet när jag startade poolen låg på 10 grader, nu har dock min Brilix lyckats värma upp 7 grader på 3 dygn med dåligt väderförhållande!  O0.

Har en pool på 4x8x1,30. Har bara Matte A i mitt CV, så hur mycket 3,5 cm motsvarar i min pool kan säkert någon annan svara på  :)

Fyllde upp poolen till strax under bräddavloppet för ca 2 veckor sedan, då sjönk vattennivån inget alls. så något läckage vid inlopp eller armatur bör jag väl kunna utesluta?!

Alltså, någonstans på sugsidan mellan bräddavlopp och pump, fast mest troligt är väl att jag har ett läckage på trycksidan? Kan inloppen vara tät "bakåt", när cirkulationen är av, men ändå läka när man har cirkulationen igång? Har PEM slang från pump till shuntventilen till poolguarden som sedan går vidare till inloppen. Har inte med ögat hittat någon läcka i själva poolduken, men det kan ju vara svårt att se såklart.

När jag ändå har er på tråden, det har alltid bubblat & haft sig ur inloppen, tyder ju såklart på att det suger luft nånstans, men vart? Tycker även pumpen beter sig konstigt, den suger och pumpar vidare, men gör var 6e sekund ett kort uppehåll, för att sekunden senare pumpa vidare. Vad beror detta på?

Vet att det finns otaliga trådar om detta, men jag måste ändå försöka få nån vänlig själv att försöka hjälpa mig med detta då jag hela tiden får fylla på nytt iskallt vatten som måste värmas upp, och som gör en redan kort badsäsong kortare...
« Senast ändrad: juni 19, 2016, 09:18:04:04 av andreaswi »

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Ännu en läckagefråga, hjälp behövs!
« Svar #1 skrivet: juni 19, 2016, 09:42:02:02 »
Luftbubblor: Börja med att titta på vattenpumpen, silkorgen och dess lock. Där är det vanligt att det läcker. Det "pumpande" som du beskriver är typiskt för en vattenpump som suger luft.

Läckage: När du fyllde upp till under breddavloppet antar jag att nivån var över inloppen. Var inloppen pluggade då?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad andreaswi

SV: Ännu en läckagefråga, hjälp behövs!
« Svar #2 skrivet: juni 19, 2016, 09:48:33:33 »
Luftbubblor: Börja med att titta på vattenpumpen, silkorgen och dess lock. Där är det vanligt att det läcker. Det "pumpande" som du beskriver är typiskt för en vattenpump som suger luft.

Läckage: När du fyllde upp till under breddavloppet antar jag att nivån var över inloppen. Var inloppen pluggade då?

Jag misstänker att pumpen suger in luft just där, då packningen under locket till pumpen är uttänjd. Ska försöka hitta en ny packning till den. Men att pumpen suger luft har väl inget sammanband med vattenförlusten antar jag?  :)

Mycket riktigt, jag fyllde över inloppen och dessa var inte pluggade då.

Utloggad MathiasS

SV: Ännu en läckagefråga, hjälp behövs!
« Svar #3 skrivet: juni 19, 2016, 09:54:58:58 »
Ok. Det KAN ju vara så att det läcker när du får lite flöde i systemet, men det verkar ju mycket rimligare att leta efter en läcka i breddavloppet eller slangens anslutning på breddavloppet.

Kan du plugga breddavloppet så kan ju det vara ett nästa steg. Eller, om kopplingarna kring breddavloppet är inspekterbara så ställer du dig förstås och stirrar där......
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad andreaswi

SV: Ännu en läckagefråga, hjälp behövs!
« Svar #4 skrivet: juni 19, 2016, 10:55:18:18 »
Ok. Det KAN ju vara så att det läcker när du får lite flöde i systemet, men det verkar ju mycket rimligare att leta efter en läcka i breddavloppet eller slangens anslutning på breddavloppet.

Kan du plugga breddavloppet så kan ju det vara ett nästa steg. Eller, om kopplingarna kring breddavloppet är inspekterbara så ställer du dig förstås och stirrar där......

Hittade en klämkoppling som läckte lite (det rann/droppade om vartannat, så om det även är källan till all vattenförlust återstår att se!) mellan breddavlopp & pump, bytte ut den mot en ny då det inte hjälpte att dra åt mer, & vips så är luftläckaget förmodligen helt borta! Pumpen pumpar annorlunda, det låter inte lika som förr & det bubblar inte från inloppen längre!

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ännu en läckagefråga, hjälp behövs!
« Svar #5 skrivet: juni 19, 2016, 12:46:28:28 »
Har en pool på 4x8x1,30. Har bara Matte A i mitt CV, så hur mycket 3,5 cm motsvarar i min pool kan säkert någon annan svara på  :)

Ta måtten i dm i stället så får du volymen i liter. En liter är en kubikdecimeter. 40x80 =3200 för en decimeter vatten. Dela på 10 så får du varje cm. En cm = 320 liter
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Ännu en läckagefråga, hjälp behövs!
« Svar #6 skrivet: juni 19, 2016, 13:19:15:15 »
Har du hittat något som droppar snabbt eller rinner så motsvarar det lätt den förlust av vatten du noterat. Case closed, bra jobbat!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad andreaswi

SV: Ännu en läckagefråga, hjälp behövs!
« Svar #7 skrivet: juni 19, 2016, 19:47:35:35 »
Har du hittat något som droppar snabbt eller rinner så motsvarar det lätt den förlust av vatten du noterat. Case closed, bra jobbat!

Trodde kanske att jag hittat läckan, men nu, knappt 12 timmar senare så har jag tappat ytterligare 1 cm  :-\. Så enligt hjälp från ovan post så är det ca 320L. Letande det efter läckaget fortsätter...

Utloggad Erica

SV: Ännu en läckagefråga, hjälp behövs!
« Svar #8 skrivet: juni 22, 2016, 18:56:41:41 »
Kontrollera att det inte rinner vatten från avloppsporten på filtret. Om denna är kopplad till avlopp eller ut i trädgården så märker man ofta inte en läcka där. Det skall inte komma något vatten där i normaldrift, men det kan komma t.o.m. stora mängder om centralventilen hänger sig och skivorna inte tätar ordentligt.

Utloggad andreaswi

SV: Ännu en läckagefråga, hjälp behövs!
« Svar #9 skrivet: juli 08, 2016, 18:52:41:41 »
Kontrollera att det inte rinner vatten från avloppsporten på filtret. Om denna är kopplad till avlopp eller ut i trädgården så märker man ofta inte en läcka där. Det skall inte komma något vatten där i normaldrift, men det kan komma t.o.m. stora mängder om centralventilen hänger sig och skivorna inte tätar ordentligt.

Det läker inget från sandfiltret, backwashar gör jag manuellt med extern slang som kopplas på.

Men jag har ju poolguard, misstänkte att det läckte någonstans där, för när jag kopplade förbi poolguarden med hjälp av 2 slangstumpar i shunten till överdraget så märkte jag inte av något läckage. Samtidigt har jag svårt att få ihop det hela rent logiskt, idag skruvade jag bort lite trall för att komma åt & skruva bort poolsargen. Då ser jag följande:


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag