VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klorhalt. För hög eller för låg?  (läst 21214 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Martn

SV: Klorhalt. För hög eller för låg?
« Svar #10 skrivet: maj 13, 2006, 12:22:51:51 »
Jag ska kanske testa lite PH-höj som finns i lådan här. (jag fick denna poolen med husköpet och är inte hemma på detta alls) Det kan väl inte bli värre?

Det tillhör historien att poolen stått över vintern bar och var rätt så skitig. Nästan brunaktig. Förra ägaren sa oxå att dom använt salt i poolen (förra året). Men det ska väl inte inverka på andra kemikalier?

Martin
« Senast ändrad: maj 13, 2006, 12:26:32:32 av Martn »

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Klorhalt. För hög eller för låg?
« Svar #11 skrivet: maj 13, 2006, 15:31:38:38 »
Saltet kan ju vara boven, hör med något poolföretag som säljer salt till pooler.
De bör ju veta vad man ska göra vid övergång mellan salt och klor.
Jag tycker nog inte du ska röra Ph´t. Höjer du det så kan du få andra problem.

Låt det gå några dagar med klorpuckarna och se vad som händer och prata med någon angående saltet.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Martn

SV: Klorhalt. För hög eller för låg?
« Svar #12 skrivet: maj 14, 2006, 14:18:40:40 »
Det har tydligen både varit salt och klor i bassängen. Saltet är visst till för att dämpa klorlukt och irriterande ögon mm.

Svårt att hitta någon riktig expert på kemi-området. Jag har ringt runt en hel del, men frågan jag fortfarande ställer mig är hur man egentligen kan ta reda på om klorhalten är rent för hög eller för låg?

Annars klarnar poolen nu allt mer och det är ju kul. Jag tackar för alla tips jag fått här. Dom har gjort mig bra mycket klokare än jag var innan.

/Martin

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Klorhalt. För hög eller för låg?
« Svar #13 skrivet: maj 15, 2006, 15:52:54:54 »
Om du har så hög klorhalt att du chockar teststripen så kan du behöva späda med mer än 1 liter vatten till 1 liter poolvatten. Kanske 10 liter.

Nu är det ju även så att i en riktigt skitig pool så förbrukas kloret relativt fort, det kan vara så att det behövs ännu mer klor, testa dock först med att späda ännu mer.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Martn

SV: Klorhalt. För hög eller för låg?
« Svar #14 skrivet: maj 25, 2006, 10:41:46:46 »
Hej.
Jag tog bort klorpuckar mm. Så nu har poolen stått en vecka helt utan några kemikalier.
Poolen är nu kristallklar och fin, fast kloret mäter som tidigare. Nästan helt utan utslag.

Hur länge ska en pool stå för att allt klor ska försvinna?
Hur får man efter det igång rätt klorhalt igen?


Vänliga Hälsningar
Martin

Utloggad kilowatt

SV: Klorhalt. För hög eller för låg?
« Svar #15 skrivet: maj 25, 2006, 11:52:46:46 »
när min pool hade ca 4.0 ppm så lät jag den va utan klor puck i typ 4 dagar sen va det normalt igen på ca 1.0 ppm

Utloggad Martn

SV: Klorhalt. För hög eller för låg?
« Svar #16 skrivet: maj 25, 2006, 12:48:11:11 »
Ok...då borde klorhalten vara nere.
Jag kanske ska prova lägga i två klorpuckar och se efter några dagar?

/Martin

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan