CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ca pris för reparation av ett Caldera Spa  (läst 1559 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niclasn

Ca pris för reparation av ett Caldera Spa
« skrivet: april 11, 2020, 15:47:03:03 »
Hej.
Har ett Caldera Vacanza Marion från 2011.
Det går fint, men massagen är borta på liggdelen och två av sittdelarna. Alltså ca halva karet. Massagen funkar fint på andra halvan, liksom värme och normal cirkulation.

En servicetekniker har sett på karet, och säger att jag behöver byta kontrollsystem och kontrollpanel, så ska allt fundera fint igen. Detta ska kosta ca 10.000kr om han gör det.

Är det ett rimligt pris för en så pass enkel reparation? Teknikern behöver resa ca 2 mil enkel väg.

Rikard som äger forumet har ju ett bad från samma leverantör. Kanske han har någon tanke om detta?
« Senast ändrad: april 11, 2020, 15:51:14:14 av niclasn »

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Ca pris för reparation av ett Caldera Spa
« Svar #1 skrivet: april 12, 2020, 09:27:46:46 »
En inte alltför vild gissning är att det är en pump eller relä som matar el till pumpen som har havererat. En tekniker som byter hela styrkortet för att ett relä på styrkortet har gått sönder är ingen riktig tekniker. Har du ingen egen kunskap om el och elektronik så kanske det finns någon bekant som kan göra lite felsökning och byta bara det som är trasigt. Med en billig multimeter och lödpenna kommer man långt om man vet hur man använder verktygen. Avstå från att hålla på med el om inte kunskapen finns.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad niclasn

SV: Ca pris för reparation av ett Caldera Spa
« Svar #2 skrivet: april 12, 2020, 12:34:46:46 »
Tack för svar.
Jag var lite inne på samma tanke. Styrsystemet verkar ju fungera, och heller inget synligt fel på kontrollpanelen.
Jag tänkte att kanske en av pumparna havererat, men det kan ju som du sa lika gärna vara strömmen till pumpen som inte kopplas på.

Jag har bara vissa kunskaper om ström, men är långt ifrån en elektriker.
Att byta ett relä på ett kretskort kan jag fint löda, men att hitta och konstatera felet, beställa rätt del mm, där är jag nog lika dålig som ”teknikern” som vill byta hela rubbet. Men att ta fram multimetern för att se om det kommer fram ström till motorn, det ska jag klara :)

Karet är inte mitt än. Ska hämta det nu efter påskhelgen, så det blir först efter det jag kan börja kolla saker själv.

Svenne

  • Gäst
Svenne
SV: Ca pris för reparation av ett Caldera Spa
« Svar #3 skrivet: april 15, 2020, 08:23:19:19 »
Hej
Beroende på vilket styrsystem du har är det nog lite skillnad på priset men ett komplett nytt kretskort till Balboa tex. kostar bara ca 2500 kronor och är ganska enkelt att byta så det är kanske enklare att byta hela istället för att börja byta relä på det gamla.
/Svenne

Utloggad niclasn

SV: Ca pris för reparation av ett Caldera Spa
« Svar #4 skrivet: april 17, 2020, 23:21:40:40 »
Googlat lite, och tror det kanske kan vara detta teknikern tänkt installera.
https://calderaspasparts.com/caldera-spas-highland-series-topside-control-76109-discontinued-76856-76847/
$573 i staterna. Med moms, tull o frakt till Norge blir det väl en del mer, plus att just denna sajt inte sänder utanför Amerika.

Tror ni jag hittat rätt del, och finns den billigare/enklare på närmare håll?

Utloggad TommyC

SV: Ca pris för reparation av ett Caldera Spa
« Svar #5 skrivet: april 18, 2020, 09:27:40:40 »
Nej, jag tror inte att du har hittat rätt del. Den där kallas Control Panel. På samma sida finns en burk som kallas Control Box. Troligen är det där reläer och annat som hanterar de högre strömmarna finns. Jag gissar bara såklart. Informationen på sidan är för dålig.

Hur som helst, börja med att felsöka innan du börjar byta delar slumpmässigt. Ett relä kostar ofta i storleksordningen 100 kr. Är det istället en pump som är trasig så hjälper det inte att byta burkar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag