Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gul rand i vattenlinjen på nytt spa  (läst 14143 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ceder

Gul rand i vattenlinjen på nytt spa
« skrivet: juli 12, 2015, 13:24:06:06 »
Hej,
Har ett nytt spabad och har fått perfekt kemi i det men det uppkommer en gul rand i vattenlinjen som går att ta bort relativt enkelt, men den kommer tillbaka efter nån halvtimma, timma.
Ska jag behöva köra en rörrensning och byta vatten det första jag gör?
Har testat spachock men det hjälpte inte.
Hilfe!


Poolgiganten

Utloggad Ceder

SV: Gul rand i vattenlinjen på nytt spa
« Svar #1 skrivet: juli 12, 2015, 14:39:25:25 »
Har nu bytt filter och kör filterprogram får vi se.
Filtret var gulaktigt, ganska mycket tyckte jag men vet å andra sidan inte hur det ser ut när det är smutsigt av normalt badande några veckor.

Utloggad mcdanne

SV: Gul rand i vattenlinjen på nytt spa
« Svar #2 skrivet: juli 13, 2015, 09:33:12:12 »
Det första du behöver göra på ett nytt spa är att köra med rörrensning och sedan byta vatten igen.
Det är normalt att fabriken provkör badet med "återanvänt" vatten.

Phille

  • Gäst
Phille
SV: Gul rand i vattenlinjen på nytt spa
« Svar #3 skrivet: juli 14, 2015, 11:27:01:01 »
Kan även vara att vattnet innehåller mycket järn då kan det bildas en gulbrunrand i vattenlinjen. Prova köp askorbinsyra på Ica så kanske du får bort det.

Utloggad Clint

SV: Gul rand i vattenlinjen på nytt spa
« Svar #4 skrivet: juli 22, 2015, 12:28:11:11 »
Hej! Hänger på lite i den här tråden då jag har samma problem på mitt bad. Hoppas det är ok...

Håller i skrivande stund på med att värma upp och fixa kemin i mitt nya D1 bad. Fick en gul/brun rand runt vattenlinjen som jag ganska enkelt gnuggade bort med fingret. En timme senare var randen tillbaka. Eftersom jag just nu fixat alkanitet, pH och kalkhalt och ännu inte kört igång med klor undrar jag om jag kan jobba bort problemet med kloreringen eller om jag står inför att börja om från början? Jobbigt att fixa iordning vattnet igen med tömma/fylla och nya kemikalier. Sitter nu och fundera på hur långt jag ska fortsätta fixa eller om det är lika bra att börja om. Tänker att vid vanligt bad med nedsmutsning från hud, smink och annat som kan hamna i badet så löser man väl det genom kloreringen eller chockning? Är detta annat?



Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gul rand i vattenlinjen på nytt spa
« Svar #5 skrivet: juli 22, 2015, 13:32:55:55 »
Jag skulle testa att följa den här guiden, men jag har inget spa så jag har ingen egen erfarenhet.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11357.msg85517#msg85517
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Clint

SV: Gul rand i vattenlinjen på nytt spa
« Svar #6 skrivet: juli 22, 2015, 13:47:10:10 »
Tack har läst guiden, verkar bra. Eftersom jag inte körde pipeclean så är min fråga just om det inte går att klorera bort detta. Har just nu haft i klor och torkar sedan av smuts vart efter och ser om det försvinner. Kanske ska köra en chockning också senare för att ta hand om resterna?

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Gul rand i vattenlinjen på nytt spa
« Svar #7 skrivet: juli 22, 2015, 20:53:03:03 »
Har också varit med om att det blir en sådan gul rand om man inte blandar ut AlcaUp och PH justerare i vatten innan man tillsätter det i badet.

Av någon anledning så uppstår inte fenomenet lika lätt om kemikalierna är upplösta i varmt vatten.

Detta fast än vissa tillverkare säger att man ska kunna hälla deras pulver direkt i spavattnet.

Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad triumph

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spabadare
    • Visa profil
SV: Gul rand i vattenlinjen på nytt spa
« Svar #8 skrivet: juli 25, 2015, 19:07:21:21 »
Trist med gula ränder i badet! Hoppas ni får ordning på vattnet! Något som underlättar enormt är att köra med en microfiber-trasa när man torkar. När vi någon gång får smuts i vattenlinjen så använder jag en sådan och det går bort direkt - enorm skillnad på att använda en vanlig disktrasa  O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag