CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tips till nybörjare mottages gärna :)  (läst 11160 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RobbanLKPG

Tips till nybörjare mottages gärna :)
« skrivet: juni 05, 2015, 22:54:47:47 »
Jag har precis installerat ett utespa och fyllt upp med vatten och gick till Biltema och köpte mig ett startkit med 1kg snabbklor, 1kg PH- , 1kg PH+ och en Klarpool + mätstickor.

Jag läste på förpackningen att man ska ha i 75g snabbklor till 10.000L första gången och eftersom mitt rymmer 1900L så tog jag 15g.
Är det korrekt att man löser upp klorgranulatet i en bunke och sedan häller i det i spat? Jag fick inte nått utslag på stickorna efter 6 timmar.
Är det smidigare med tabletter månntro? Lägger en tablett i filterhuset och låter det lösa upp sig under tiden?

Hur tycker ni jag ska ställa filtrerings-intervallen om jag badar 3ggr i veckan a 30min?
Man kan välja på 1-12timmar x2ggr per dag.

Nått annat medel jag bör införskaffa? Jag hällde i Klarpool som följde med i förebyggande syfte.

Tacksam för svar, och tips om det mesta mottages gärna :)

Poolgiganten

Utloggad nijo2

SV: Tips till nybörjare mottages gärna :)
« Svar #1 skrivet: juni 05, 2015, 23:31:35:35 »
Hej,

Jag tror att det som Biltema säljer främst är till för vanlig pool alltså inte spabad. Viktigt att man använder rätt produkter.



Utloggad DanielSvensson

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Tips till nybörjare mottages gärna :)
« Svar #2 skrivet: juni 06, 2015, 00:49:56:56 »
Hejsan.

Är också "nybörjare" med spa-bad, men kan redan intyga att vanligt klor är inte för spabad.
Köpte ett begagnat bad som troligen körts med vanlig klor och det var ganska illa åtgånget, trots att det inte är så gammalt.
Gelcoaten var "frätt" i filterhuset och även missfärgningar på andra ställen, det gamla locket var skrot och högtalarna inuti badet var totalt sönderfrätta i konorna.

Köp riktigt spaklor hos en fackhandlare - jag tror du tjänar på det i längden.

Utloggad Erica

SV: Tips till nybörjare mottages gärna :)
« Svar #3 skrivet: juni 06, 2015, 08:42:05:05 »
Hejsan.

Är också "nybörjare" med spa-bad, men kan redan intyga att vanligt klor är inte för spabad.
Köpte ett begagnat bad som troligen körts med vanlig klor och det var ganska illa åtgånget, trots att det inte är så gammalt.
Gelcoaten var "frätt" i filterhuset och även missfärgningar på andra ställen, det gamla locket var skrot och högtalarna inuti badet var totalt sönderfrätta i konorna.

Köp riktigt spaklor hos en fackhandlare - jag tror du tjänar på det i längden.

Att badet blivit anfrätt behöver inte betyda att fel klor har använts - det skulle nog inte ge så drastiska effekter. Det kan lika väl handla om att kemin inte skötts rätt i övrigt - felaktiga nivåer, inte följt anvisningar om hur man sköter locket vid chockklorering m.m. Det kan naturligtvis också vara ett spa som från början inte haft den kvalitet det borde. Att t.ex. högtalare inte klarar sig i längden är väl inte så ovanligt.

Grunden för att kemin skall fungera rätt är att hålla ett korrekt pH

Utloggad RobbanLKPG

SV: Tips till nybörjare mottages gärna :)
« Svar #4 skrivet: juni 06, 2015, 13:33:42:42 »
Jag hällde i ytterligare 15g klor i badet igår efter lite badande och mätte imorse, men klornivån visar fortfarande noll. Tänker att jag åker o köper ett par andra stickor än biltema.

Vad menas egentligen med chockklorera? Att man tar till en stor dos klor?
Och vad menas med fritt och bundet klor? Hur mäter man dom olika?

Jag åker o handlar klortabletter för spabruk,  för underhållsklorering. Funkar Nitor's varor? Välkänt kemiföretag tänker jag.

Utloggad TommyC

SV: Tips till nybörjare mottages gärna :)
« Svar #5 skrivet: juni 06, 2015, 13:58:22:22 »
Ja, chockklorera betyder att man tillsätter en stor dos klor för att döda bakterier så effektivt som möjligt (alla går tyvärr inte att döda).

Bundet klor är klor som har bildat olika kemiska föreningar så att det inte är användbart längre. Fritt klor är det klor som är tillgängligt. Totalt klor = Fritt klor + bundet klor. Mätstickorna mäter totalt klor och fritt klor. Mängden bundet klor ska vara låg men max hälften av mängden fritt klor. När det luktar klor om vattnet så är det bundet klor som luktar.

Nitor är ok. Det finns många som är bra och priserna varierar en hel del.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nijo2

SV: Tips till nybörjare mottages gärna :)
« Svar #6 skrivet: juni 06, 2015, 16:40:18:18 »
Viktigt att du får rätt på ph för att kloret skall fungera.

Utloggad Harriboy

SV: Tips till nybörjare mottages gärna :)
« Svar #7 skrivet: juni 06, 2015, 20:36:33:33 »
Jag skulle rekommendera att köpa en digital mätinstrument som visar värderna klor, ph och alkanitet.
Maskinen visar värderna samt om värderna är ok eller högt eller lågt.
När jag köpte spabadet sa försäljaren att när man använder manuella teststickor så är det ph och alkanitet man ska kolla.
Inte klor eftersom man använder shockklor så visar inte teststickan kloret.
Men jag tycker att testmaskinen är ett måste enligt mig som är nybörjare.
Lycka till!

Utloggad Kallagtunet

SV: Tips till nybörjare mottages gärna :)
« Svar #8 skrivet: juni 06, 2015, 20:50:00:00 »
Ett innhopp fra siden her.

Hvilken type elektronisk måle apparat er å anbefale?

Utloggad Erica

SV: Tips till nybörjare mottages gärna :)
« Svar #9 skrivet: juni 06, 2015, 23:27:19:19 »
Jag är tveksam inför elektroniska mätapparater. Visserligen är det bekvämare att läsa av ett värde än att jämföra färger, men om man inte är beredd att betala en rejäl slant för ett proffsinstrument så verkar värdena ofta bli mindre tilförlitliga än vad man mäter manuellt med stickor, tabletter eller droppar. De billiga instrumenten verkar ha stor spridning på värdena.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag