VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mjölkigt vatten och lukt  (läst 6250 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus Gahlin

  • Gäst
Magnus Gahlin
Mjölkigt vatten och lukt
« skrivet: juni 01, 2015, 22:05:18:18 »
Hej

Jag har för fyra dagar sedan installerat mitt första spa, kör med Brom tabletter och har nu lyckats få mjöligt vatten. PH har pendlat mellan 6,8-7,8 och Alkalinititen på 110-140.

Dag 1 la jag i 3st à 20g Brom tabletter och märkte idag att dessa var slut. Förstår att detta är orsaken men undrar nu om jag med hjälp av Brom tabletter kan få ordning på vattnet eller måste jag blanda i klor (klor chock). Vill helst inte använda klår. tacksam för tips.

Poolgiganten

Magnus Gahlin

  • Gäst
Magnus Gahlin
SV: Mjölkigt vatten och lukt
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2015, 22:10:35:35 »
Hej

Jag har för fem dagar sedan installerat mitt första spa, kör med Brom tabletter och har nu lyckats få mjölkigt vatten. PH har pendlat mellan 6,8-7,8 och Alkalinititen på 110-140.

Dag 1 la jag i 3st à 20g Brom tabletter och märkte idag att dessa var slut. Förstår att detta är orsaken men undrar nu om jag med hjälp av Brom tabletter kan få ordning på vattnet eller måste jag blanda i klor (klor chock). Vill helst inte använda klår. tacksam för tips.

Utloggad Erica

SV: Mjölkigt vatten och lukt
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2015, 22:32:52:52 »
Vad har du för vatten ? Kommunalt eller egen brunn ? Du har just startat, har du brunnsvatten är det stor sannolikhet för att du får t.ex. järnutfällning när du startar upp - det går bort efter några dagar. Men du säger att vattnet även luktar och då kan du nog knappast undvika att chockbehandla vattnet - det har ju liksom spårat ur redan.

Magnus Gahlin

  • Gäst
Magnus Gahlin
SV: Mjölkigt vatten och lukt
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2015, 07:41:31:31 »
Kommunalt vatten, är det ok att blanda Klor med Brom? Kan man chock behandla med Brom?

Med vänlig hälsning,

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mjölkigt vatten och lukt
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2015, 07:58:29:29 »
Hitta detta på en sida som säljer brom och klor.
"Bromotabs fungerar även tillsammans med Nitor Snabbklor vid uppstart och chockklorering."

Troligen är det så att du borde ha chockklorerat vid uppstart, Kommunalt vatten är inte så rent som man vill tro...

Grått vatten tyder på att vattnet "surnat", du har haft för lite desinfektionsmedel i helt enkelt.
Värdet skall ligga på 3 - 6 ppm, är det mindre än så bara en dag eller två så måste du troligen klorera.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Mjölkigt vatten och lukt
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2015, 19:58:32:32 »
Måste fråga, hur doserar du dina bromtabletter? I en flytande dosör eller direkt i badet? 

Det brukar ta lite tid innan bromtabletterna börjar att ge ifrån sig rätt mängd, och under tiden fram till dess så måste du dagligen hålla koll på att du har någon form av sanatizer i vattnet. 

Det kan ta upp till 10-14 dagar att få igång ett brombaserat system, så därför är det viktigt att dagligen tillsätta små doser av Aktivt syre eller Klor för att hålla algbildningen borta.

Det finns även Brom granulat att köpa som du kan dosera i små mängder tills dess tabletterna börjar ge en stabil nivå i vattnet.

Sen allt rullar så behöver du bara Chocka vattnet med Aktivt Syre 1 gång i veckan och hålla koll på vattenbalansen givetvis.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Magnus Gahlin

  • Gäst
Magnus Gahlin
SV: Mjölkigt vatten och lukt
« Svar #6 skrivet: juni 02, 2015, 22:11:53:53 »
Har lagt 20g tabletter direkt i vatten inloppet (innan filter)

Vill ju helst slippa klor så jag skall kolla up snabb verkande brom i "flottör" alternativ aktivt syre.

Felet var nog att brom tabletterna tog slut och jag missade detta, två dagar senare så var vattnet helt mjölkigt,  nu är badet tomt och jag skall börja från början igen :)

Tack för hjälpen


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mjölkigt vatten och lukt
« Svar #7 skrivet: juni 03, 2015, 07:46:55:55 »
Klor är väl inte farligt att använda?
Å andra sidan, nu när jag läst på lite grann, så skall ju brom klara det hela på precis lika bra sätt som klor.
Så om du är mer för klor än för brom (som är mer oprövad) så kan du nog fortsätta med enbart brom.
Håll bara koll på nivåerna.

Kanske jag provar med brom när jag får slut klorgranulat.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Magnus Gahlin

  • Gäst
Magnus Gahlin
SV: Mjölkigt vatten och lukt
« Svar #8 skrivet: juni 03, 2015, 23:36:00:00 »
Tack för ett bra forum

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Mjölkigt vatten och lukt
« Svar #9 skrivet: juni 04, 2015, 15:38:01:01 »
Jag skulle rekommendera dig att använda en flytande dosör för dina brom tabletter av två anledningar, dels för att du inte har någon kontroll på hur mycket brom som frigörs då du slänger ner dom utan dispenser. För att få en stabil och fungerande bromfunktion så är det viktigt att försöka hitta en nivå på dosören som ger dig ett rätt och stabilt värde av brom i vattnet.

Det andra är att du kan få bränn och frätskador på Acrylen i badet som dessutom kan försvaga materialet i framtiden, kemprodukter ska aldrig ligga mot badets ytor utan bara vara i kontakt med vattnet.  Det gäller även när du kör granulat, de flesta granulat på marknaden är gjorda för att lösas upp i en hink med vatten innan man häller ner lösningen i vattnet, detta är för att undvika att granulatet hamnar på sitsar och botten där de kan ge små brännhål i plastytan.

Angående bromrening i spabadet så tar det lite tid att komma igång med puckarna, det kan ta upp till 14 dagar innan du får en stabil brominnivå i badet, under tiden så är det viktigt att dagligen kolla av nivån på sanatizer i vattnet så du inte behöver råka ut för Algbildning i vattnet igen, du ser när nivån på brom börjar att bli stabil och kan då plocka bort den alternativa sanatizern, rekommenderat om du vill köra utan klor är att använda Aktivt Syre som även hjälper till med att sätta igång Bromin produktionen.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag