VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Grönt vatten  (läst 5301 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vanten7

Grönt vatten
« skrivet: juli 18, 2019, 14:59:51:51 »
Hej!

Jag har fått en massa alger i poolen.

Det va gult på botten och vattnet är grönt.
Jag chocklorade med astral chock klor. Och skickade i algmedel men det är fortfarande grönt. Så efter en timme så chocklorade jag igen och det är fortfarande grönt😔.

Kan chockloret jag ha gått ut ? Det kan vara ganska gammalt.

Poolgiganten

Utloggad Vanten7

SV: Grönt vatten
« Svar #1 skrivet: juli 18, 2019, 15:26:48:48 »
Förut när jag chockllorat har det tagit max en halvtimme för att få vattnet klart igen. Jag får hoppas algmedlet gör sitt och se hur det ser ut imorgon.

Utloggad nyburjare

SV: Grönt vatten
« Svar #2 skrivet: juli 18, 2019, 15:55:52:52 »
En halvtimme????  Låter helt otroligt. När vattnet ser ut så här ska först de gröna dö. Vilket iofs kan gå ganska fort. Men sen finns det döda kvar i vattnet och måste filtreras bort med tid o tålamod

Utloggad MathiasS

SV: Grönt vatten
« Svar #3 skrivet: juli 18, 2019, 16:35:47:47 »
Tror inte att klor åldras. Chocka enligt instruktion men därefter behöver du vänta ett dygn eller iaf över natten innan det är någon poäng med att göra nya saker. Algmedel har jag aldrig använt när vattnet blivit grönt, endast klor.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Grönt vatten
« Svar #4 skrivet: juli 18, 2019, 17:00:17:17 »
Ja klart vatten efter en rejäl algtillväxt på bara en halvtimma låter helt otroligt ! Men algmedel brukar inte behövas, klor brukar göra jobbet. Men finns det mycket alger förbrukas kloret snabbt. Om sedan kloret inte har någon verkan får man ju börja fundera på om ni kan ha fått klorblockering, dvs. för mycket cyanursyra i poolen. Har ni använt klorpuckar med organiskt klor under längre tid utan att ha haft tillräckligt högt utbyte av vatten mot friskt vatten kan detta uppkomma. Kloret finns där då, men är verkningslöst. Enda botemedlet då är att byta delar av vattnet alt. allt vattnet. Det finns inget "motgift" mot cyanursyra.

Utloggad Vanten7

SV: Grönt vatten
« Svar #5 skrivet: juli 18, 2019, 17:15:26:26 »
Jag har använt astrals multipuckar har dom organiskt klor?

Gör det något att jag va så ivrig och chockklorade 2ggr på kort tid?

Utloggad Erica

SV: Grönt vatten
« Svar #6 skrivet: juli 18, 2019, 18:25:09:09 »
Ja multipuckar innehåller organiskt klor och oftast också cyanursyra som tillsats dessutom (kallas ofta "pool stabilizer"). Organiskt klor bildar cyanursyra vid användningen. Cyanursyran fungerar som ett "solskydd" för kloret, för att minska den nedbrytning som sker när vattnet träffas av solljus. Men blir halten av cyanursyra för hög har kloret inte längre någon effekt (klorblockering). Då finns det ingen annan metod för att få ned cyanursyrahalten än att byta ut delar av vattnet (t.ex. byter man hälften av vattnet blir halten hälften så hög).

Vad har du använt för dina chockkloreringar ? Har du tillfört massor med cyanursyra kan det ha förvärrat problemen. Men det finns ju klor som saknar cyanursyra, t.ex. kalciiumhypoklorit (granulat eller pulver) eller natriumhypoklorit (flytande). Observera dock att använder du natriumhypoklorit så stiger pH så sakta och du måste hålla emot med pH-minus eller t.ex. saltsyra (effektivt men starkt och måste hanteras försiktigt !).

Utloggad Vanten7

SV: Grönt vatten
« Svar #7 skrivet: juli 18, 2019, 18:33:49:49 »
Jag har astral chock klor det är granulat.
Hmm segt att behöva tömma halva poolen! Hur länge ska jag vänta innan man ser om det är för mycket cyaursyra?


Jag tycker inte jag använt multipuckarna så mycket kanske en i veckan max.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Grönt vatten
« Svar #8 skrivet: juli 18, 2019, 22:32:10:10 »
cyanursyra är skit, använd klor utan är min rekomendation till alla.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grönt vatten
« Svar #9 skrivet: juli 18, 2019, 22:44:20:20 »
Jag har astral chock klor det är granulat.
Hmm segt att behöva tömma halva poolen! Hur länge ska jag vänta innan man ser om det är för mycket cyaursyra?


Jag tycker inte jag använt multipuckarna så mycket kanske en i veckan max.
Under hur lång tid? Är det bara i sommar så borde du inte ha för mycket cyanursyra, men är det flera säsonger är det troligt. Bäst är att mäta, med någon bra mätare. Men det brukar även finnas med på en del mätstickor.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan