VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Luftvattenvärmepump kopplad till uppvärmning av pool?  (läst 2293 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad beata75

Luftvattenvärmepump kopplad till uppvärmning av pool?
« skrivet: december 18, 2019, 16:02:32:32 »
Hej
Köpt ett hus med en Waterstage Fujitsu luftvattenvärmepump och förra ägaren har påbörjat inkopplingen med rör och värmeväxlare från poolen till värmepumpen. Dock är det något med kretskortet som inte fungerar, har haft flera tekniker hemma men ingen har löst det. Känns så otroligt svårt hitta rätt "person" för jobbet.
Undrar om det är någon mer som har nåt likande som fungerar? De flesta verkar har bergvärme. Börjar ge upp hoppet att hitta någon som kan fixa värmen och funderar på om jag ska köpa en luftvärmepump till poolen istället. Tusenlapparna att felsöka blir fort många :-\ så kanske lättast köpa en egen pump till poolen.
Tis och råd mottages  :)

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Luftvattenvärmepump kopplad till uppvärmning av pool?
« Svar #1 skrivet: december 21, 2019, 13:22:13:13 »
Det där kretskortet som inte fungerar är det något som ingår i en poolstyrning som har levererats av något företag eller är det ett hembygge? Om det kommer från ett företag så finns det en monteringsanvisning och/eller manual som beskriver hur produkten ska installeras och användas. Nibe pool 20 är en vanlig ”poolstyrning” som kan tjäna som exempel.

Är det ett hembygge så är det nog näst intill omöjligt att hitta någon som kan få igång det till rimlig kostnad.

Det vanligaste sättet att värma pool är en separat poolvärmepump som är optimerad för att värma pool under poolsäsongen. Bergvärme har sina fördelar om man har ett hål som räcker till även en pool. På några få orter kan man köpa fjärrvärme väldigt förmånligt under poolsäsongen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Frittehallberg

SV: Luftvattenvärmepump kopplad till uppvärmning av pool?
« Svar #2 skrivet: december 21, 2019, 23:36:52:52 »
Klart det går att värma men en luft/vatten VP.Det spelar ingen roll vilken sorts VP man har. skillnaden mellan dem är bara var den plockar energin ifrån (luften, marken, grundvatten, frånluften från huset) och var den skall lämna sin energi -elementen, varmvattnet, pool, Golvvärme, tilluft.
Jag blev igår färdig med Mitsubishi motsvarighet till waterstage. Hydrobox heter den då, också en luft/vatten VP
Det du behöver är, som du skriver, rätt person.
Nån som fattar styr och regler. tex en kyltekniker då dessa oftast är kunniga inom många områden såsom rör, VP, styr. Jag ger inte många kronor för en rörläggare i det läget.( nej, jag är inte kyltekniker själv)
Jag tror många fastnar i fällan att VP skall värma både pool, varmvatten och element/golvärme samtidigt. Att det skall vara automatisk växling mellan dem.
Styren i dessa boxar är ofta inte förberedd för pool. Därav extra kretskort. Att växla mellan element och varmvatten klarar dom galant.
Välj varmvatten och element på vintern och varmvatten och pool på sommaren så gör du det mkt enklare att fixa det. Jag löser vinterläger och sommarläger med att vrida om 4 st kulventiler och ställer om värmekurva i Hydroboxen.
Men visst en extra VP bara till poolen kostar ca 20 000kr beroende på storlek och kvalite sen tillkommer installation, rördragning,el och material till detta. Men man påverkar inte den befintliga systemet.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag