CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bytte vatten igår=kristalklart. Justerade ALK och CH idag=grumligt som tusan  (läst 3528 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad falmarkspeter

Bytte vatten och Chockklorerade igår kväll 21:00.
Vattnet givetvis kristallklart idag när jag kollade idag vid 18:00

Analyserade vattnet idag kl 16:30 med Lamotte ColorQ TesTabs Pro 7.

Jag fick följande resultat:
1) Fritt klor (DPD1) FCL = 8,33 (Rekommenderat 2-4 för Spa).
2a) Total klor (DPD1+3) TCL = 8,65
2b) Bundet klor TCL-FCL = 8,65-8,33=0,32 (Rekommenderat 0-1)
3) pH=7,8 (Rekommenderat 7-7,4)
4) Alkalinitet ALK=29 (Rekommenderat 80-120)
5) Kalciumhårdhet CH=35 (Rekommenderat 175-250 för Spa)
6) CYA=16 (Rekommenderat 80-120) Enligt Lamotte är det endast intressant för Pool.

Tillsatte 114 g Spa Alkalinity Up för att höja Alkaliniteten till 100
Tillsatte 156 g Spa Hardness Up för att höja Kalciumhårdhet till 200
Sen körde jag pumparna en kvart.

Delphin rekommenderar att kolla värdena igen efter 30 min.
Jag analyserade vattnet igen efter 60 min m.a.p. ALK och CH och fick följande värden:
4) Alkalinitet ALK=45
5) Kalciumhårdhet CH=80

Frågor:
1) Efter en halvtimme efter tillsatt kem är nu vattnet grumligt som tusan. Ska det vara så?
2) Hög nivå på Fritt Klor. Hur fort ska det fria kloret sjunka till badbar nivå efter chockkloreringen?
3) Lyckades bara höja Alkalinitet och Kalciumhårdhet marginellt med rekommenderad mängd. Ska jag måsta pytsa i 10 ggr rekommenderad mängd för att höja ALK och CH?

Hade sett fram mot att bada ikväll. Men Kloret är skyhögt och vattnet är grumligt...
Jag känner mig helt lost. :-(
Jag behöver verkligen hjälp här.

Tack på förhand

/Peter
« Senast ändrad: september 12, 2014, 19:09:19:19 av falmarkspeter »

Poolgiganten

Utloggad Leo123

SV: Bytte vatten igår=kristalklart. Justerade ALK och CH idag=grumligt som tusan
« Svar #1 skrivet: september 12, 2014, 22:07:11:11 »
Jag hade samma problem och gjorde följande tappade ut hälften av vattnet och fyllde på nytt. Inga kemikalier uran väntade ett dygn. Nu är vattnet ok OBS har dragit ner på kloret

Utloggad Erica

SV: Bytte vatten igår=kristalklart. Justerade ALK och CH idag=grumligt som tusan
« Svar #2 skrivet: september 12, 2014, 22:59:28:28 »
Ditt pH ligger lite högt. Kan du möjligen ha fått kalkutfällning ? Men ditt låga värde på kalciumhårdhet tyder ju inte på detta, fast sedan hällde du ju i just kalk, i ditt försök att få upp Ca-hårdheten.  Om det handlar om kalkutfällning ser det ut som om du hällt mjölk i vattnet. Det kan ju omöjligt börjat växa alger med den klorhalten... Bry dig inte så mycket om ALK och Ca-hårdhet. Det är inte de värdena som bestämmer vattnets badbarhet. Men sänk gärna pH en smula.

Utloggad falmarkspeter

Vårt vattenverk Falmark i Skellefteå har pH=8,0 för år 2014. http://www.skelleftea.se/default.aspx?id=155625
Trodde faktiskt att alla vattenverk hade ett pH som låg runt 7,4, men tydligen inte... Får åka och skaffa lite pH- då alkjusteringen förmodligen har höjt pH-värde ytterligare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag