CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bra och billiga solfångare  (läst 21154 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olof

Bra och billiga solfångare
« skrivet: april 28, 2010, 15:08:31:31 »
Undrar om någon har tips på var man kan hitta billiga solfångare som fyller sin funktion. Hittade något på Julas hemsida men det är kanske inget att ha?? Finns också ett företag (Primastar) i Helsingborgstrakten som säljer till bra pris. Kan det vara något? Funderar också på att själv dra en pemslang på mitt svarta plåttak. Hur dimensionerar man? Har (snart) en pool på ca. 16 kvm. Hur stor yta solfångare behövs till detta?

Poolgiganten

Utloggad janne12

SV: Bra och billiga solfångare
« Svar #1 skrivet: april 28, 2010, 17:01:41:41 »
Undrar om någon har tips på var man kan hitta billiga solfångare som fyller sin funktion. Hittade något på Julas hemsida men det är kanske inget att ha?? Finns också ett företag (Primastar) i Helsingborgstrakten som säljer till bra pris. Kan det vara något? Funderar också på att själv dra en pemslang på mitt svarta plåttak. Hur dimensionerar man? Har (snart) en pool på ca. 16 kvm. Hur stor yta solfångare behövs till detta?
Jag köpte J&M fritids gummimattor http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=8448&grp=230836
Har haft dem i två säsonger och pumpar allt vatten via filter och två mattor (dvs 9kvm) på Friggeboden som ligger närmast. Vår pool är en bergpool på 17kubik så du får anpassa till storleken på din pool och läge de två mattorna som är seriekopplade ökar 3-4 grader när solen skiner med en 500W pump. Jag fick shunta den för det blev för varmt i poolen i juli trots att mattorna inte har optimal sol pga skuggning
http://picasaweb.google.se/jan.cardell/Poolen#
janne

Utloggad Pearton

  • Brukspatron
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stockholm/Värmdö
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bra och billiga solfångare
« Svar #2 skrivet: april 29, 2010, 09:16:22:22 »
Hej Olof

Jag är i samma tankar.
Ska lägga tre stycken rullar med 20mm PEM a´ 100meter. Tillopp och retur av 32mm PEM (Kanske för snålt, kanske ändrar det till 40mm senare). Pump hittade jag på JULA för 795:- (ska köra med separat pump under utvärderingsperioden). Styrning från www.primastar.nu
Köpt slangar och kopplingar från www.rinkabyror.se
Totalt landar det hela på ca 5500:-
Och om man nu skulle vilja utöka med fler slingor a' 100m så kostar det ca 5-600:- per slinga.
Kommer att lägga rullarna i sydläge med vindskydd.
Eventuellt ska jag testa att glasa in dom vid ett senare tillfälle för att se om det blir bättre.
Man kan läsa om alla erfarenheter här inne, men man blir iaf inte klok på vilket som är bäst.

Edit: Jag har en gjuten pool på ca 26kvm med ca 40kbm. Om jag har räknat rätt kommer pumpen att ha cirkulerat vattnet i hela poolen på ca 4 timmar. Angående dimensionering brukar man säga att solfångarna ska vara 50% av poolytan om det ligger i sydläge.
En 100m slinga av 20mm PEM är 2kvm, således är 3 slingor 6kvm. Men på solfångare är det mycket mellanrum mellan slingorna, så jag antar att 6kvm PEM slang motsvarar mer om man har det i beaktande.

Lycka till
//Andreas
« Senast ändrad: april 29, 2010, 10:37:04:04 av Pearton »
4X8m gjuten pool

Utloggad Elmer Fudd

SV: Bra och billiga solfångare
« Svar #3 skrivet: maj 02, 2010, 19:25:22:22 »
kan tyvärr inte rekommendera primastar. Har haft stora problem med mina solfångare därifrån. Det är dyrt att köpa billigt.


Utloggad Linkan222

SV: Bra och billiga solfångare
« Svar #4 skrivet: maj 03, 2010, 17:35:02:02 »
Har hört talas om någon som hade en 500m rulle pem låg inne i ett växthus. Ska enligt hörsägen ha fungerat riktigt bra. Någon som sett någonting liknande.
Har hjälpt min mamma att lägga upp 700m pem slang på taket i en stor rulle. Var betydligt mycket effektivare än "riktiga" solpaneler med värmeväxlare. Trots i princip samma yta.

Kan man få tag på billig slang är nog det ett bra alternativ annars tycker jag nog att JF panelerna ger många kvadrat för lite pengar. Vet dock inte något om kvaliten ännu. Mina 3 ligger i garaget i väntan på att poolen ska bli klar.

Utloggad aromata

SV: Bra och billiga solfångare
« Svar #5 skrivet: maj 08, 2010, 12:22:00:00 »
PEM-slang fungerar alldeles utmärkt. Tål frost, torkar inte och påverkas inte alls av UV-strålningen. Detta är den enda uppvärmning jag använder. Önskar bara att jag kunde få in fler meter på nåt sätt.

Utloggad carjoh

SV: Bra och billiga solfångare
« Svar #6 skrivet: juli 02, 2010, 22:40:39:39 »
Hej Olof

Jag är i samma tankar.
Ska lägga tre stycken rullar med 20mm PEM a´ 100meter. Tillopp och retur av 32mm PEM (Kanske för snålt, kanske ändrar det till 40mm senare). Pump hittade jag på JULA för 795:- (ska köra med separat pump under utvärderingsperioden). Styrning från www.primastar.nu
Köpt slangar och kopplingar från www.rinkabyror.se
Totalt landar det hela på ca 5500:-
Och om man nu skulle vilja utöka med fler slingor a' 100m så kostar det ca 5-600:- per slinga.
Kommer att lägga rullarna i sydläge med vindskydd.
Eventuellt ska jag testa att glasa in dom vid ett senare tillfälle för att se om det blir bättre.
Man kan läsa om alla erfarenheter här inne, men man blir iaf inte klok på vilket som är bäst.

Edit: Jag har en gjuten pool på ca 26kvm med ca 40kbm. Om jag har räknat rätt kommer pumpen att ha cirkulerat vattnet i hela poolen på ca 4 timmar. Angående dimensionering brukar man säga att solfångarna ska vara 50% av poolytan om det ligger i sydläge.
En 100m slinga av 20mm PEM är 2kvm, således är 3 slingor 6kvm. Men på solfångare är det mycket mellanrum mellan slingorna, så jag antar att 6kvm PEM slang motsvarar mer om man har det i beaktande.

Lycka till
//Andreas

Ser gärna en "byggbeskrvining" eftersom vi är i samma tankar. Slangen kan vi ordna och ytan har vi, det är mer kopplingar och hur man får ihop det som vi gärna får tips om!

Mvh carina

Utloggad Olof

SV: Bra och billiga solfångare
« Svar #7 skrivet: juli 05, 2010, 09:25:27:27 »
Det blev Julas solfångare! Köpte två satser a 995 kr. Kan konstatera att det blev kanon. Har idag 30 grader i poolen. Man känner tydligt hur varmt vattnet är i förhållande till vattnet som finns i poolen när det kommer tillbaka. Under en dag med sol ökar tempen ca 3 grader. Tror dock inte på samma ökning nu längre... har nog i princip nått toppen nu.

Utloggad Vågen

SV: Bra och billiga solfångare
« Svar #8 skrivet: juli 05, 2010, 10:53:27:27 »
Hejsan!

Jag är, efter 3 säsonger med OK fungerande VP, sugen på att komplettera med något i solfångarväg.

Har stött på Poolguards lösning med solfångare i solskyddet ( http://www.poolguard.se/solfangare.html ).

Någon som vet något om detta?

Mvh
Vågen

Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bra och billiga solfångare
« Svar #9 skrivet: juli 05, 2010, 11:15:08:08 »
Hejsan!

Jag är, efter 3 säsonger med OK fungerande VP, sugen på att komplettera med något i solfångarväg.

Har stött på Poolguards lösning med solfångare i solskyddet ( http://www.poolguard.se/solfangare.html ).

Någon som vet något om detta?

Mvh
Vågen
Jag har inte tänkt igenom detta jättemycket men ett snabbt överslag gör att jag ändå ifrågasätter det vettiga med denna lösning.
Solfångare i poolskyddet absorberar ju den energi som annars hade tagits upp av vattnet i poolen. Nu är det ju antagligen så att solfångaren har något högre verkningsgrad än poolen själv med t.ex. bubbelplats på, men man vill ju ändå inte bli av med all den energi som annars hamnar i poolen. Det känns som att lösningen stjäl av en själv.

Säg att solfångaren tar åt sig 10 enheter energi och att den "nakna poolen" bara kan ta till sig 7 enheter. Den resulterande energimängden blir:

Bar pool utan solfångare = 7

Pool med solfångartäcke = 10

Separat solfångaren vid sidan av poolen 10+7=17 enheter energi

Dvs solfångartäcket ger ett mycket litet praktiskt bidrag.
« Senast ändrad: juli 06, 2010, 12:47:49:49 av jan_banan »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag