Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Koppla in värmeväxlare  (läst 10211 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: Koppla in värmeväxlare
« Svar #10 skrivet: maj 13, 2016, 17:08:18:18 »
Jag tycker inte att det är något problem att vattentemperaturen sjunker 0,5 - 1 grad när cirkulationspumpen får vila och spara energi under natten.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad hc77

SV: Koppla in värmeväxlare
« Svar #11 skrivet: maj 20, 2016, 11:26:22:22 »
Börjar få klart för mig hur det skall kopplas in osv tror jag. Dock några funderingar till:

1. PÅ värmeväxlaren från Pahlen finns ett rör som inte är genomborrat. Är det meningen att man skall borra hål i detta och utnyttja som dykrör? om så, hur tätas det efteråt?

2. Har köpt rördelar osv från lokala VVS-firman. Dock så har jag från ett forum ( se tråd här http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=11&t=17033&p=159037#p159037)inriktat på pannor fått förslaget att installera en laddomat för att returvattnet till pannan inte skall ha för låg temperatur dvs inte skall understiga 60 grader. Detta har jag inte sett att det skrivits så mycket om här på forumet. Någon som har ytterligare kunskap om ifall detta behövs?

Utloggad hc77

SV: Koppla in värmeväxlare
« Svar #12 skrivet: juni 01, 2016, 12:05:14:14 »
Uppdatering:

Kopplade in värmeväxlaren i måndags. Gick från 15 till 27 grader på 6 timmar.

Hade ett missöde. Stängde av poolcirkulationen första natten och när jag kom ner på morgonen därpå så hade det läckt kraftigt i klämplastkopplingarna till värmeväxlaren. Har 50mm PVC-slang kopplad direkt till värmeväxlare. Troligtvis hade det varma vattnet som blir liggandes i värmeväxlaren gjort slangarna mjuka med läckage som följd. Gick även skruva åt kopplingarna minst ett halvt varv, kändes som om dom hade också hade släppt. Hade enbart dragit dem med handkraft dagen innan. Drog nu åt dem med polygrip.

Är det så att pvc-slang inte tål den temperatur som blir ståendes i värmeväxlaren? Skulle det fungera bättre med PVC-rör istället, tål dessa högre temperaturer?

Har hittills löst problemet med att låta cirkulationspumpen till poolen gå dygnet runt så att det aldrig blir något varmt vatten ståendes i värmeväxlaren.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Koppla in värmeväxlare
« Svar #13 skrivet: juni 01, 2016, 14:45:22:22 »
Du måste nog på något sätt styra vattnet mellan panna och värmeväxlare så att det inte kan bli varmt i värmeväxlaren, eller självcirkulation genom värmeväxlaren när du inte kör poolcirkulationen.
Finns nog knappast någon plast som tål den temperatur som ibland kan uppstå i din panna.
Exakt hur man brukar göra detta vet jag faktiskt inte.
Men en flödesvakt i poolcirkulationen, eller att du kopplar via en ledig potentialfri kontakt på kontaktorn som drar relät för poolcirkulationspumpen - som i sin tur triggar en avstängningsventil på värmevattnet från pannan när du inte har flöde till poolen.
Kanske räcker det att sätta in en backventil som förhindrar självcirkulation och förregla cirkpumpen som matar värmeväxlaren med vatten från pannan så att den bara kan gå när poolcirkulationspumpen går.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad hc77

SV: Koppla in värmeväxlare
« Svar #14 skrivet: juni 01, 2016, 16:28:47:47 »
Tack för ditt svar Rickard.

Ja, på något vis måste jag ordna så att varmt vatten inte går fram till växlaren när poolcirkulationen inte är igång.

Ett förtydligande bara, cirkulationspumpen till hetvattnet från pannan var avstängd under natten.  Så jag trodde att värmen skulle avta i växlaren när det inte var någon cirkulation men pannan trycker väll fram 80 gradigt vatten eftersom det inte är några kranar eller liknande på vägen fram till växlaren.

Utloggad hc77

SV: Koppla in värmeväxlare
« Svar #15 skrivet: maj 30, 2017, 12:47:45:45 »
Ny sommar och nya problem >:(.

Min värmeväxlare kopplad till pelletspannas extra shuntuttag fungerade förra året med undantag av att jag fick starta och stänga av cirkulationspumpen för hetvattnet från pannan manuellt. Fick även lite för låg returtemperatur till pannan plus problem med självcirkulation. Efter tips och råd så har jag installerat en värmefälla och en termisk ventil för at råda bot på detta med returtemp och självcirkulation. Nu får jag inte igång cirkulationen överhuvudtaget verkar det som. Någon som har tips på vad det kan vara som strular får jättegärna komma med förslag på ev. lösning. Se ytterliggare information och bilder i en tråd jag startad på ett pelletsforum, hoppas det är ok att länka dit.

http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=11&t=17033&p=164186#p164186

Utloggad Per Eriksson

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Linköping Bankekind
  • Antal inlägg: 51
  • Total likes: 5
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Koppla in värmeväxlare
« Svar #16 skrivet: augusti 07, 2017, 23:43:03:03 »
Har ingen lösning på ditt problem men en liten fråga, hur långt har du mellan poolen och värmeväxlaren?
Står i valet o kvalet om jag ska sätta växlaren ute vid poolen eller i pannrummet.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag