CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ännu en hemmabyggd poolstyrning med "extra allt"  (läst 1203 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chihiro

Ännu en hemmabyggd poolstyrning med "extra allt"
« skrivet: februari 28, 2022, 22:13:38:38 »
Delvis inspirerad av largab's tråd https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14538.0

Grävde ner en 1600l glasfiberbalja i trädgården intill fasaden och byggde sedan trädäck runt det där jag kommer åt rör och avstängningsventil via en lucka. Dragit in rören till tvättstugan i källaren till pump, filter och värmeväxlare som är inkopplat på radiatorsystemet för huset, ligger på 50-60 grader. Motoriserad trevägsventil som antingen tar halva radiatorkapaciteten eller så bypassas det bara. Mäter in / ut på värmeslinga och pt100 in / ut i poolens rör.
Fungerat sen somras!

Men poolkemi? Visar sig ha mätt ph-värdet fel pga felaktiga mätstickor. Visar sig att vattnet blir mättat på cyansyra till slut. Visar sig att vi är dåliga på att sköta klordosering. Något vi tror vi kan är automation!

Beställt industri PH- och ORP-probe för 6 bar tryck med 3/4 gängning och en Analog Residual chlorine sensor med Flow Cell, allt från Alibaba där PH och ORP gick för cirka 500kr medans klorsensor med flow cell gick för 3000kr.. Problemet med klorsensorn är att den inte klarar så högt tryck enl säljaren men skulle bli bättre med denna Flow Cell, oklart.

Beställt Ezo kontrollerkort för PH och ORP från Atlas Scientific med tillbehör. Går att bygga ihop själv men sägs fungera bra och kan kalibrera dom enkelt. Måste dock läsa in signalen 4-20ma till klorsensorn och bygga ihop något själv där.
Använder esp32 som huvudkort med esphome / Home Assistant.


Doseringspumpar, är inne på diaphragm pump som jag förstår håller trycker och kan pressa in väskor i 5 bar medans peristaltiska pumpar är för system med lågt tryck och risken är överhängande att poolvattnet trycker sig in där..? Försökte få Atlas Scientifics pumpar att fungera men hittade inte ens en injektorventil i rätt material, pvdf?
Den här är ett komplett system med injektorventiler och filter, https://www.alibaba.com/product-detail/2-20L-H-Acid-chlorine-mini_1600152814140.html  600kr för av / på signal och reglering på inbyggd kontroller, eller 1000kr med av / på och flödeshastighet signaler.

Kom mer än gärna med kommentarer. Jag kan el, teknik och någonlunda programmering, men vvs har jag aldrig sysslat med..


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ännu en hemmabyggd poolstyrning med "extra allt"
« Svar #1 skrivet: mars 01, 2022, 07:09:41:41 »
Med en vanlig cirkpump får man väl aldrig mer än 1.5 bars tryck?
Men du kanske har någon jetpump också?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Chihiro

SV: Ännu en hemmabyggd poolstyrning med "extra allt"
« Svar #2 skrivet: mars 01, 2022, 11:17:01:01 »
Med en vanlig cirkpump får man väl aldrig mer än 1.5 bars tryck?
Men du kanske har någon jetpump också?

Så pass lite.. Nä bara en 300w i 32mm rör. Då blir det samma när någon råkar täppa igen avloppet i baljan?

När pumpen inte körs så blir det väll ett tryck uppifrån? 1600l vatten som vill ner genom rören?

Utloggad largab

SV: Ännu en hemmabyggd poolstyrning med "extra allt"
« Svar #3 skrivet: mars 02, 2022, 03:25:25:25 »
Så pass lite.. Nä bara en 300w i 32mm rör. Då blir det samma när någon råkar täppa igen avloppet i baljan?

När pumpen inte körs så blir det väll ett tryck uppifrån? 1600l vatten som vill ner genom rören?
Kul!
Nej, när pump ej körs så är trycket endast beroende av tryckhöjd. 10 meter ger 1 bar. Jag har 10cm i min pool till klor/syra munstycken. Dvs 0.01 bars tryck. När poolpump körs då tas det största tryckfallet av filtret. Mina hembyggda perpumpar håller 2 bar statiskt.

Utloggad Chihiro

SV: Ännu en hemmabyggd poolstyrning med "extra allt"
« Svar #4 skrivet: mars 02, 2022, 07:48:47:47 »
Skönt att höra med lägre tryck än förväntat. Jag gissade mig till 3 bar i systemet. Har haft en olycka med rören faktiskt, en förskruvning till slang efter UV-lampan. Den spräcktes efter några månader i drift. Adaptorn kom med lampan och är betydligt klenare jämfört med andra delar i rörsystemet, kanske bara spänt den för hårt.

Det låter som jag kan plocka bort magnetventiler från mätdelen.

Fortfarande inte löst doseringsdelen då jag var inne på pump med 5mm slang men hittade ingen injektor i rätt material där jag har läst att folk har haft problem och poolvatten som har trycks sig in den vägen. En fetare Peristaltisk verkar ha mottryck på 1 bar och ska såklart ha check valve, backventil där.
Diaphragm håller sitt tryck men svårt att få tag på i butik mer än Alibaba där frakten blir dyr.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag