VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygging av Thermopool  (läst 29971 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

SV: Bygging av Thermopool
« Svar #60 skrivet: oktober 28, 2010, 09:45:10:10 »
Termometeret (DS18B20, 12 bit, one wire bus) har en oppløsning på 0,06 grader, så jeg håper at jeg kan ha ganske liten hysterese. Har nå satt den til 0,3 grader.

Det varme vannet til varmeveksleren konmmer fra varmepumpa i huset vårt. Tilførselen åpnes av en liten 24VAC ventil, som får strøm fra kontrolleren.

Gunnar

Vi hade problem med att ha en för låg hysteres tillsammans med exakta givare. Jag kör en PLC lösning tillsammans med PT1000 givare. Det jag märkt är att temperaturen på vattnet kan skilja med några 10 dels grader utan att värme tillförs. Det gjorde att min växelventil jobbade rätt hårt innan jag uppmärksammade detta. Det slutade med att jag la in en hysteres på 0,7 grader men det uppmätta värdet måste ha understigit detta under minst 2 minuter innan värmen startas. Om temperaturen under fördröjningen på 2 minuter stiger över hysteresen så startas 2 minuters timern om igen.

Det omvända gäller vid frånslag av värmen för att inte värmepumpen ska stoppas innan den värmt klart. Jag har även lagt till en annan funktion vid frånslag och det har att göra med regleringen i vår värmepump. Från det att poolen är färdigvärmd så går värmepumpen ytterligare 5-10 minuter så min PLC börjar med att skicka en signal till värmepumpen om att "nu är det varmt nog". Först sedan kompressorn stannat så ändras växelventilen

Poolgiganten

Utloggad cyberkul

SV: Bygging av Thermopool
« Svar #61 skrivet: oktober 28, 2010, 21:38:20:20 »
nyttig informasjon! Jeg får ikke prøvekjørt "live" før neste pool-sesong, men det kan vel hende at det blir behov for justeringer. Jeg har to innganger for temp-giver, og jeg tenkte i utgangspunktet å måle returtemperaturen på vannet til varmepumpen også, for å unngå at den jobbet seg helt ned i "kjelleren". Men i sommer har ikke pumpen hatt problemer med å jobbe seg opp til innstilt returtemperatur, selv når varmen sto på hele dagen.

Gunnar

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag