CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Frekvensstyrning av pump  (läst 8729 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikeli

Frekvensstyrning av pump
« skrivet: april 21, 2019, 22:02:15:15 »
Någon som erfarenhet av frekvens-styrning av poolpumpar?
« Senast ändrad: april 22, 2019, 10:46:28:28 av mikeli »

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 81
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: Frekvensstyrning av pump
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2019, 15:07:24:24 »
Vi har en sådan numera. Bara haft den ett dygn så för tidigt att uttala sig men verkar lovande.
Vi har teknikrummet i källaren och behövde få ner ljudnivån som fortplanterade sig uppåt i huset.
Som dag och natt för oss men för tidigt att uttala sig om någon påverkan på vattenkvalitet och uppvärmning.
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Utloggad JonasW

SV: Frekvensstyrning av pump
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2019, 07:45:21:21 »
Jag har nyss köpt en Isaver+ för att få ned ljudnivån till övervåningen kvällstid (vibrationer från källare till kök/vardagsrum).
Det var inte högt innan, men nu är det ljudlöst. Sen att man sparar en slant i el skadar ju inte heller i långa loppet.

Nyss startat min, kan återkomma med bilder och intryck nästa vecka för de som vill se mer!
Ska bara sätta mig in i inställningarna osv först.

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 81
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: Frekvensstyrning av pump
« Svar #4 skrivet: maj 24, 2019, 16:34:13:13 »
Nu har vi haft vår nya pump ett tag.
Inget problem med JFB eller vattenkvalitén än ivarjefall. Underbart att bli av med det vidriga ljudet från pumpen. Inte ens när den går på max så låter den särskilt mycket i jämförelse med förra. Drar mindre el utan tvekan. Har rapportering per timme i en app och det är inget snack om saken. Fortsätter det så här är det en väldigt bra investeringen för oss med pumpen inomhus.
Rekommenderas varmt!
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Utloggad PeeGee

SV: Frekvensstyrning av pump
« Svar #5 skrivet: maj 24, 2019, 18:09:28:28 »
Jag har nyss köpt en Isaver+ för att få ned ljudnivån till övervåningen kvällstid (vibrationer från källare till kök/vardagsrum).
Det var inte högt innan, men nu är det ljudlöst. Sen att man sparar en slant i el skadar ju inte heller i långa loppet.

Nyss startat min, kan återkomma med bilder och intryck nästa vecka för de som vill se mer!
Ska bara sätta mig in i inställningarna osv först.

Isaver verkar ju högintressant för oss som redan har en pump som fungerar, du får jättegärna återkomma med bilder och intryck som sagt. Försöker hitta lite information kring installation osv, men hittar ingenting tyvärr.
Pool: PP-pool Top Level (7x3.5x1.5) från Niveko Pools
Pooltak: Nova Comfort från Gullberg & Jansson
Värmepump: V20 9.2 kW från Gullberg & Jansson
Sandfilter: Astral Cantabric 500
Vattenpump: Speck Badu Top 14
Kemi: Zodiac Ei18 saltklorinator

Utloggad JonasW

SV: Frekvensstyrning av pump
« Svar #6 skrivet: maj 27, 2019, 18:41:18:18 »
Så, nu har jag testat lite mer!

Pumpen går klart (!) tystare med några hundra varv mindre på pumpen. Isaver+ har även effektmätning där man direkt kan se hur en förändring i varvtal ger högre eller lägre effektbehov.
Sladden som ska gå till pumpen är rätt kort (1m?) och med "honkontakt", så jag skruvade ur den och använde den som redan satt i pumpen sedan tidigare. Den gick då till en brytare.

Den andra sladden är längre och har en vanlig 230V väggkontakt på sig. Den klippte jag av och drog sedan in i brytaren pumpen tidigare gick på, om jag skulle vilja bryta strömmen till hela enheten av någon anledning (t.ex. vinteravstängning).

Nu kör jag 2900rpm (max, 49Hz) mellan 08-18 för maximalt flöde och rengöring när man troligen badar. Sen kör jag 2100rpm mellan 18-08 för att spara på el och få ned ljudnivån.
Då gick pumpen från ~580W till ~280W. Alltså mindre än hälften.
Att ställa in timers är väl det jag haft mest problem med, tog en stund innan jag knäckte koden på hur jag skulle få ihop dygnets 24h. Ni som ev. köper denna kommer att upptäcka vad jag menar. :) Kan skriva in mina timers sen om någon är intresserad, så sparar ni 10min tryckande.

Utloggad JonasW

SV: Frekvensstyrning av pump
« Svar #7 skrivet: maj 27, 2019, 18:48:17:17 »
Snabbfotade mina inställningar när jag ändå var igång. :)
Timer nr 4 har ingen funktion, men jag behövde resterande 3 för att sy ihop dygnets timmar. Lämnar man ett glapp någonstans så kommer den med största sannolikhet att stänga ned sig helt fram till dess att nästa timer ska dra igång.

Köpte min från Mikeli.se med deras kampanj som de fortfarande verkar köra!

Utloggad HansE

SV: Frekvensstyrning av pump
« Svar #8 skrivet: juni 23, 2019, 14:10:41:41 »
Är du fortfarande nöjd? Några nya insikter? Får jag också fråga vilket schema du kör på din EcoVise?

Nu har vi haft vår nya pump ett tag.
Inget problem med JFB eller vattenkvalitén än ivarjefall. Underbart att bli av med det vidriga ljudet från pumpen. Inte ens när den går på max så låter den särskilt mycket i jämförelse med förra. Drar mindre el utan tvekan. Har rapportering per timme i en app och det är inget snack om saken. Fortsätter det så här är det en väldigt bra investeringen för oss med pumpen inomhus.
Rekommenderas varmt!

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 81
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: Frekvensstyrning av pump
« Svar #9 skrivet: mars 23, 2020, 14:32:08:08 »
Såg att jag missat svara på ovan...sorry.
Fortfarande väldigt nöjd. Kör schema 4 men kommer när vi startar till våren att göra ett eget där den går på mellan alla tider på dynget förutom kvällen då vi är inomhus. När den gick på max så började vårt gamla filter läcka och eftersom jag ser någon anledning att dra upp den på max alls så kommer tabort det helt ur schemat eftersom den verkar rena mer än bra på medium + låg.

Har du fler funderingar så fråga på.
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag