CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Skära upp liner i ovanmarkpool  (läst 993 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jarlhov

Skära upp liner i ovanmarkpool
« skrivet: juni 27, 2023, 09:55:57:57 »
Har ett ganska udda system med seriös kringutrustning (Hayward pump, G&J värmepump mm) av den anledningen att vi inte riktigt vet var vi ska ha poolen så har jag kört på ovanmarkpool (typ Bestway/intex)

Har haft en hängande skimmer över kanten och vanliga poolslangar som sen övergår till riktig poolslang med unionkopplingar.

Funderar på om man vågar skära upp och montera en riktig skimmer i litern och även ett riktigt inlopp. Kommer det hålla eller spricker det av trycket?

Hade varit skönt att iaf uppgradera ovanmarkpoolen lite.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skära upp liner i ovanmarkpool
« Svar #1 skrivet: juni 27, 2023, 15:08:15:15 »
Du skulle väl nästan behöva göra en utvändig konstruktion som höll upp tyngden av skimmern i så fall.
Och troligen tömma poolen så att linern inte är stressad när du skär upp duken.
Å andra sidan så monterar man ju skimmern innan man skär upp duken (på den skimmer jag har i alla fall) så det kanske inte spelar så stor roll.
Däremot är jag rädd för att en "frihängande" liner skulle kunna gå sönder om du gör den där typen av saker, på en vanlig pool så sitter ju skimmern i väggen, och linern trycks ju fast mot väggen, så det finns inga större krafter som påverkar linern alls egentligen.
Nåt helt annat än på en rampool.
Har du plåtväggar på din pool borde det gå bättre kan jag tycka.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ThomasX

SV: Skära upp liner i ovanmarkpool
« Svar #2 skrivet: juli 12, 2023, 15:31:24:24 »
Jag tänker att det förutsätter att du har en skimmer som är avsedd för ändamålet, och som klämmer fast runt linern, bara linern, så  att det blir helt tätt hela vägen runt.

Vilken skimmer är det du tänkt dig i så fall?

Funkar det är jag klart intresserad av att göra likadant.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag