Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värma med fjärrvärme  (läst 11489 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mg29

Värma med fjärrvärme
« skrivet: april 27, 2016, 22:31:48:48 »
Hej

Har nu läst samtliga 73 trådar som dök upp vid sökning på fjärrvärme och ju mer jag läser desto mindre förstår jag. Det är sekundär och primär, växlare, shuntautomatik mm mm. Jag gissar att jag helt enkelt har andra styrkor än detta, därav denna nya tråd.

Har bestämt mig för att värma med fjärrvärme då det verkar enkelt och bra. Pump och filter placeras i pannrummet, ca 10m till poolen (4x8m) men alldeles bredvid vår befintliga fjärrvärmeväxlare. Renovering av källaren pågår och en egen fördelare för källaren kommer hamna där också, rörmockarn pratade om att det vore bra för oss att kunna köra värmen i källaren hela sommaren utan att måste värma andra våningarna.

Men jag blir inte klok på vad vi nu behöver. På Pahlens hemsida finns miljarden olika värmeväxlare. Vi har rostfritt och inget saltvatten så jag gissar att titan mm inte är nödvändigt för oss. Men då är det fortfarande ett par miljoner alternativ kvar. Det är dock en som står ut lite, naturligtvis dyrast. Den heter Aquea MEX FE och ståtar med att vara enkel och intelligent och med all styrning mm inbyggd och det låter ju förträffligt, men säkert onödigt dyrt. Dessutom avråddes det i någon av trådarna att använda denna om man värmde med fjärrvärme, förstod inte varför dock. Kanske för att den har inbyggd cirkulationspump och att det är alldeles onödigt?

Så det jag nu lite trött och förvirrad undrar över är vad jag behöver köpa, och vart/hur det lämpligast kopplas in. Rörkrökaren ska ändå komma på ett par veckor för att fixa övrig rördragning för källaren så det vore ju fint om jag hade grejjerna till hands - samt visste vart jag vill ha dem. Vågar inte riktigt lita på att denna person har erfarenhet av vart det lämpligast kopplas in utan litar mer till detta eminenta forum avseende själva projekteringen alltså.

Tack på förhand!

//Mikael

Poolgiganten

Utloggad Coolg8

SV: Värma med fjärrvärme
« Svar #1 skrivet: april 28, 2016, 10:13:49:49 »
Hej

Efter att ha lyckats hitta priserna på fjv, där jag antar att du bor. Så känns det som att du nog bör satsa på en värmepump i stället.
Har du pratat med din fjv leverantör? De brukar ha avtal med olika leverantörer när det gäller VVX samt bättre priser.
Vissa typer av fjv-vvx har extra uttag för poolvärme, kolla hur det ser ut på din.
En sak är att tänka på om man kopplar in den primärt på Fjv kretsen är det oftast 120°C och 16 Bar, Det kräver en behörig installatör/svetsare med licens.

Annars är kanske den här ett alternativ:
https://www.folkpool.se/pool-produkter/varme-till-din-pool/varmevaxlare/styrning-med-cirkpump-varmevaxlare-g2-sst

När det gäller värmen i övriga huset, Termostatventiler på elementen och satsa på rumsgivare även i källaren. då går allt automatiskt.

Utloggad Mg29

SV: Värma med fjärrvärme
« Svar #2 skrivet: april 28, 2016, 20:16:03:03 »
Hej

Tack för svaret! Jag förstår inte varför man öht skulle vilja koppla in sig på primärsidan, såvida inte energibolaget skulle vilja sponsra med all värme skulle väl detta betyda att man behöver sätta ytterligare en mätaravläsare där. Kanske tom dubbla fjärrvärmeabbonnemang?

Men det kanske finns andra fördelar? I annat fall känns ju sekundärsidan bäst. Då är bara frågan vilken av alla värmeväxlare som passar. Hur många watt och vilket utförande. Vi kör ut ca 50 grader till fördelaren till golvvärme (som shuntar vidare). Samtliga våra radiatorer är nya "lågtemsradiatorer", överdimensionerade dessutom. Vi skulle alltså kunna sänka ytterligare om det vore lämpligast.

Har pratat med två olika återförsäljare av värmeväxlare. Den ene rekommenderade absolut en 100W växlare och den andre en 40W. Det märks ju att det inte är huvudsakliga specialkunskaperna. Ringa Pahlens men telefonsvararen där hänvisade samtliga privatpersoner till sin återförsäljare. Inte helt enkelt detta, förstår varför 90% skaffar VP.

//Mikael

Utloggad Dimitris76

SV: Värma med fjärrvärme
« Svar #3 skrivet: april 28, 2016, 20:34:10:10 »
Värmeväxlarens "nominala" effekt beräknas med en temperaturskillnad av ca. 60 grader Celcius mellan in/ut på primärsidan (växlarens primärsida dvs din fjärrvärmesystemets sekundär sida - samma vatten som cirkulerar i elemterna).

Har du bara 30 graders skillnad halveras givande effekt, 10 graders skillnad 1/6:e, osv...

Vill du ha ca. 30 grader i poolvattnet då är tempskillnaden bara 20 grader på dit fall.
Beräkna vad behöver du för uppvärmingseffekt och köp en 3 gånger "större" växlare.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Mg29

SV: Värma med fjärrvärme
« Svar #4 skrivet: april 28, 2016, 21:27:51:51 »
Det där var avancerat, men man kanske inte kan ha för stor växlare?

Men frågan kvarstår kring vilken, Pahlens har fortfarande en miljard alterantiv...

Utloggad Dimitris76

SV: Värma med fjärrvärme
« Svar #5 skrivet: april 28, 2016, 21:58:33:33 »
Köp en rätt dimentionerad Maxi-Flo om du inte har saltvattenpool. En svensk klassiker med bra kvalité!

Vill du köra saltklorinator köp en titanmodell. Jag gillar inte all in one lösningar typ Aqua Mex osv... Du kan installera en enkel mekanisk kapilllär pooltermostat som skall strypa inflödet till värmeväxlarens primärsida när poolvattnet har nåt önskade temperatur.

Jag har en 75kW Maxi-Flo som värmer en 4x8m oisolerad utomhus betongpool. Temp i primärsidan är 50-55 C från en bergvärmepump.

/Dimi
« Senast ändrad: april 28, 2016, 22:14:24:24 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Värma med fjärrvärme
« Svar #6 skrivet: april 28, 2016, 22:05:42:42 »
Din fjärrvärmeinstallation är väldigt enkel.
Allt du behöver står på bifogat kort.

Observera att min värmeväxlare var felmonterad i bilden! Horisontelt monterad förlorar den en stor del av sin verkningsgrad. Nu står vertikalmonterad som den skall.

/Dimi

« Senast ändrad: april 28, 2016, 22:12:57:57 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Coolg8

SV: Värma med fjärrvärme
« Svar #7 skrivet: april 29, 2016, 10:55:42:42 »
Ja varför koppla in sig primärt,Du kan ta ut högre effekt t.ex..

Vissa bolag har poolvärme där man bara betalar energiavgift på sommaren, en del säljer värmare och till och med pool till kunderna.

Annars är det bara att ha en mätning om man kopplar in sig efter tempgivaren på framledningen och innan tempgivaren och flödesmätaren på returledningen.

Vissa villaväxlare har anslutningspunkt för ytterligare en slinga, där kan man enkelt koppla in poolvärmen. Om du tar en bild på VVx-centralen och vad den heter kan jag kolla upp vilka effekter du kan få ut ur den.

Hur ser det ut på er abonnemangssida har ni någon effektavgift? eller har ni bara fastavgift och energiavgift?

Utloggad Dimitris76

SV: Värma med fjärrvärme
« Svar #8 skrivet: april 30, 2016, 01:49:30:30 »
Att installera man en värmeväxlare på befindlig fjärrvärmesystem är lika lätt som att parallellkoppla ett element till.
Billigt, enkelt, underhållninhsfritt och pålitlig!  O0

No need to reinvent the wheel here!

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad TommyC

SV: Värma med fjärrvärme
« Svar #9 skrivet: april 30, 2016, 10:53:17:17 »
Förra sommaren kostade elen 1,15-1,29 kr/kWh här. Med COP på 5 så blir det ca 24 öre/kWh.
Kostar fjärrvärmen 9,75 öre/kWh som den gör i Linköping på sommaren (maj-september) så är det ju ett synnerligen enkelt val liksom det är om den kostar väsentligt mer än 20-30 öre/kWh.

Får man betala för mycket för fjärrvärmen så borde förhandlingsläget vara bra.
https://www.tekniskaverken.se/tjanster/fjarrvarme/priser-och-avtal2/linkoping/

Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag