Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Veckoklor utan cya, någon som testat till utomhuspool?  (läst 4817 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aromata

SV: Veckoklor utan cya, någon som testat till utomhuspool?
« Svar #10 skrivet: maj 28, 2018, 12:48:56:56 »
Vi har kört uteslutande med kalciumhypoklorit i pulverform sedan 1995. Inga problem någonsin.

Vi har en murad utomhuspool som är täckt med solfolie när vi inte badar. Värmer inte men temperaturen ligger oftast runt 24° under badsäsongen. Varmare vid fint väder. Vattentemperaturen är alltid en bra bit högre än dygnsmedel i luften.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Veckoklor utan cya, någon som testat till utomhuspool?
« Svar #11 skrivet: maj 28, 2018, 14:39:17:17 »
Jag har såna sticks men inte kört så mycket med dem än. Har fått tag på vanliga puckar fruktansvärt billigt så det blir lite varvat mellan dem. Har dessutom köpt en Minimaster som inte är installerad än, ska byggas en bod först.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Veckoklor utan cya, någon som testat till utomhuspool?
« Svar #12 skrivet: juni 14, 2019, 13:04:24:24 »
Bumpar den här tråden lite.

Har en liten fundering. Inomhus klorpuckar utan cya ska tydligen inte gå att blanda med andra kemikalier där av att det inte är multipuckar. dvs dom har inte mjukgörare, algdräpare och flockmedel i sig.

Har ju själv en utepool med tak som bryter uvstrålningen och skyddar då när det är stängt. tänkte man skulle varva lite med inom och utomhus puckar för att hålla cya nivån bra men hur stor roll spelar det att med inte är de andra kemikalierna i? menar det är väl ändå kloret som är det huvudsakliga desinfektionsmedlet.
De som kör med automatik har ju bara klor och syra, hur gör dom med flockmedel och algdräpare?

Vad tror ni om att köra vanlig multipuck ena veckan och en inomhuspuck andra veckan?
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad aromata

SV: Veckoklor utan cya, någon som testat till utomhuspool?
« Svar #13 skrivet: juni 14, 2019, 13:23:58:58 »
Jag har utomhuspool och använder bara kalciumhypoklorit. Har gjort det i över 20 år och tycker att det fungerar mycket bra.

Jag mäter och justerat pH på våren och kör därefter kalciumhypoklorit. Efter ett tag kan man se på vattnet när det behöver klor, lystern börjar försvinna. Mäter inte.

Vi badar inte jättemycket längre, bara vid fint väder, så därför ligger solfolien nästan alltid på. Eftersom jag bara klorerar vid behov har jag ingen riktig koll på hur ofta jag gör det men kanske två gånger per vecka. Antagligen lite oftare än om jag använt veckopuck.

Vecopuck för inomhuspool låter intressant ... om det innehåller bara kalciumhypoklorit.

Utloggad Thermopool

SV: Veckoklor utan cya, någon som testat till utomhuspool?
« Svar #14 skrivet: juni 14, 2019, 16:01:40:40 »
Bumpar den här tråden lite.

Har en liten fundering. Inomhus klorpuckar utan cya ska tydligen inte gå att blanda med andra kemikalier där av att det inte är multipuckar. dvs dom har inte mjukgörare, algdräpare och flockmedel i sig.

Har ju själv en utepool med tak som bryter uvstrålningen och skyddar då när det är stängt. tänkte man skulle varva lite med inom och utomhus puckar för att hålla cya nivån bra men hur stor roll spelar det att med inte är de andra kemikalierna i? menar det är väl ändå kloret som är det huvudsakliga desinfektionsmedlet.
De som kör med automatik har ju bara klor och syra, hur gör dom med flockmedel och algdräpare?

Vad tror ni om att köra vanlig multipuck ena veckan och en inomhuspuck andra veckan?


Man ska väl inte blanda olika klorsorter i t.ex. klorinator eller skimmer samtidigt men att använda dem var för sig måste funka. Att köra med inomhuspuckar ena veckan och utomhuspuckar andra veckan tycker jag verkar onödigt, kör du med utomhuspuckar hela tiden och använder Kalciumhypoklorit när du chockar så kommer cyanivån vara bra.
« Senast ändrad: juni 14, 2019, 21:06:25:25 av Thermopool »

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Veckoklor utan cya, någon som testat till utomhuspool?
« Svar #15 skrivet: juni 15, 2019, 00:13:26:26 »
Saniklar Tempostick är kalciumhypoklorit. Ser inte ut som vanliga puckar, ser mer ut som en jättestor tablett.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Veckoklor utan cya, någon som testat till utomhuspool?
« Svar #16 skrivet: juni 17, 2019, 08:33:58:58 »
Frågan nu gällde nu mer hur pass bra man klarar sig utan de andra delarna som multipuckarna har dvs algmedel, flockningsmedel och mjukgörare?
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad aromata

SV: Veckoklor utan cya, någon som testat till utomhuspool?
« Svar #17 skrivet: juni 17, 2019, 09:14:03:03 »
Frågan nu gällde nu mer hur pass bra man klarar sig utan de andra delarna som multipuckarna har dvs algmedel, flockningsmedel och mjukgörare?

Ja, och jag har lämnat ett svar på just detta. Jag har i min utomhuspool använt enbart kalciumhyperklorit i över 20 år och är nöjd med det. Har aldrig använt algmedel, flockningsmedel eller mjukgörare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag