VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Varför denna böj vid inloppen?  (läst 8170 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

Varför denna böj vid inloppen?
« skrivet: april 17, 2015, 22:28:40:40 »
I manualen från leverantör står att man ska låta slangarna till inloppen monteras i en båge enligt bilden nedan. Varför kan skulle man inte kunna dra slangen den närmaste vägen till T-kopplingen istället, dvs utan en båge??
Nedan är även en bild på hur mina inlopp är placerade precis ovan fyllnadsmassorna  (och då förstår ni varför jag gärna vill slippa böjen)

Poolgiganten

Utloggad fredsan

SV: Varför denna böj vid inloppen?
« Svar #1 skrivet: april 20, 2015, 14:49:35:35 »
Min enda teori är att om man fyller runt slangarna så ska dessa kunna röra sig om du får sättningar. Drar du kortaste vägen till T-stycket, som jag har gjort med mina slangar som dock hänger fritt, så kommer inloppen få det kämpigt om det är fyllt runt slangarna och marken sätter sig.

Tack. Låter som en rimlig förklaring.

Utloggad MathiasS

SV: Varför denna böj vid inloppen?
« Svar #2 skrivet: april 28, 2015, 12:39:43:43 »
Jag kan nog rota fram en bild på vad som händer om man INTE gör så......:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad fredsan

SV: Varför denna böj vid inloppen?
« Svar #3 skrivet: april 28, 2015, 12:48:36:36 »
Jag kan nog rota fram en bild på vad som händer om man INTE gör så......:)

Jag tror jag hajjar utan en bild men varför inte - bilder är kul :)

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Varför denna böj vid inloppen?
« Svar #4 skrivet: april 28, 2015, 17:58:02:02 »
Spelar nog ingen större roll i vilken riktning du drar "böjen", viktigaste är att du INTE går kortaste vägen, så att det finns utrymme för slangen att krympa/utvidga seg utan att den dras isär i kopplingarna, eller skadas på annat sätt.
Lägg "böjen" i vilken riktning du vill, se bara till att det finns plats och utrymme for att den kan röra sig utan att skadas.
Inte bara sättningar i marken som kommer medföra att slangen rör sig. Dom är inte speciellt stabila för temperaturer heller. Minus 15-20 grader om vintern jämfört med 28-30 grader när poolen er i drift, skapar stora skillnader i slangens längd, och detta måste tas upp någonstans.
Känd problemställning för alla slang/rörkonstruktioner där det uppstår stora temperaturskillnader.
Hittade någonstans att längdutvidgningskoefficienten för PEM skulle vara 0,18 mm/m. Det skulle betyda att en 10 meter slang diffar 9 cm i längd om temperaturskillnaden är 50 grader.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad fredsan

SV: Varför denna böj vid inloppen?
« Svar #5 skrivet: april 28, 2015, 18:21:25:25 »
ok, så om jag förstår ditt resonemang rätt så får det inte finnas någon rak sträcka, mellan två kopplingar, eftersom det då finns risk att det spricker pga rörelser. Det borde mao gälla inne i pumphuset också givet att det inte är uppvärmt?

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Varför denna böj vid inloppen?
« Svar #6 skrivet: april 28, 2015, 18:47:56:56 »
Teorin blir den samma, helt korrekt, men frågan blir jo också hur långa slangar du har, och hur "stumt" det är där slangen är kopplat. Rett mycket är jo fästat så att det kan röra sig lite om vi nu talar om några millimeter, men jo längre slang du har, och jo större temperaturskillnader denna kan utsättas för, jo viktigare blir det att skapa utrymme för krympning/utvidgning. Räcker att dra slangen i en liten böj inne i ett pumphus, istället för att dra denna helt rakt, om du är bekymrad för denna effekten. Många använder rör istället för slang i maskinrummet, och utan att veta längdutvidgningskoefficienten för materialet i rören kan jag sega av egen erfarenhet  att den är mycket mindre än för slang.
Jag har själv använt rör i mitt maskinrum, men gick tom för rör helt på slutet av rörmokeriet när poolen skulle startas. Använde istället några bitar av slang jag hade liggande, jag tror längden var ungefär 1,5 meter. När temperaturen kom upp i 28 grader hängde slangarna som ett S på väggen, så dom är nu bytt ut till rör då jag inte tyckte det såg speciellt vackert ut med "slangspagetti".
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad fredsan

SV: Varför denna böj vid inloppen?
« Svar #7 skrivet: april 28, 2015, 18:54:38:38 »
Teorin blir den samma, helt korrekt, men frågan blir jo också hur långa slangar du har, och hur "stumt" det är där slangen är kopplat. Rett mycket är jo fästat så att det kan röra sig lite om vi nu talar om några millimeter, men jo längre slang du har, och jo större temperaturskillnader denna kan utsättas för, jo viktigare blir det att skapa utrymme för krympning/utvidgning. Räcker att dra slangen i en liten böj inne i ett pumphus, istället för att dra denna helt rakt, om du är bekymrad för denna effekten. Många använder rör istället för slang i maskinrummet, och utan att veta längdutvidgningskoefficienten för materialet i rören kan jag sega av egen erfarenhet  att den är mycket mindre än för slang.
Jag har själv använt rör i mitt maskinrum, men gick tom för rör helt på slutet av rörmokeriet när poolen skulle startas. Använde istället några bitar av slang jag hade liggande, jag tror längden var ungefär 1,5 meter. När temperaturen kom upp i 28 grader hängde slangarna som ett S på väggen, så dom är nu bytt ut till rör då jag inte tyckte det såg speciellt vackert ut med "slangspagetti".

Tack så mycket för ditt svar!

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Varför denna böj vid inloppen?
« Svar #8 skrivet: april 28, 2015, 19:18:34:34 »
Jag tror jag hajjar utan en bild men varför inte - bilder är kul :)
Tror att det är den här Mathias menar.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.msg68954#msg68954
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad fredsan

SV: Varför denna böj vid inloppen?
« Svar #9 skrivet: april 28, 2015, 21:51:45:45 »
Tror att det är den här Mathias menar.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.msg68954#msg68954

Aha, han pratar av egen erfarenhet. Fy fasen vad jobbigt när sånt där oplanerat inträffar. Bra att det löste sig dock

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan