CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilket salt?  (läst 5126 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Revilo

Vilket salt?
« skrivet: juni 29, 2019, 12:07:51:51 »
Hej.
Har tidigare köpt mitt salt från Toys r us men de har kursat nu...

Vilket salt fungerar till min intex saltklorinator och vart kan jag köpa sådant nu?

Är detta okej:
https://www.bauhaus.se/poolsalt-25kg-sack?gclid=EAIaIQobChMItuS6n7aO4wIVwZQYCh0r2QGhEAQYASABEgII5PD_BwE

Tack! ✌🏻

Poolgiganten

Utloggad MJ9

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gotland/Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilket salt?
« Svar #1 skrivet: juni 30, 2019, 10:27:27:27 »
Jag använder salttabletter för vattenavhärdare. Billigare och fungerar lika bra eftersom det är samma sak. Bara det är rent salt utan tillsatser så fungerar det bra. Jag häller i tabletterna i bräddavloppet lite i taget så löser de upp sig.

Utloggad Jämtlands President

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 2
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vilket salt?
« Svar #2 skrivet: juli 03, 2019, 23:26:58:58 »

Utloggad 62ragtop

SV: Vilket salt?
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2019, 15:08:51:51 »
Hej.
Har tidigare köpt mitt salt från Toys r us men de har kursat nu...

Vilket salt fungerar till min intex saltklorinator och vart kan jag köpa sådant nu?

Är detta okej:
https://www.bauhaus.se/poolsalt-25kg-sack?gclid=EAIaIQobChMItuS6n7aO4wIVwZQYCh0r2QGhEAQYASABEgII5PD_BwE

Tack! ✌🏻

Ja skulle jag säga! Det saltet levererades med vår pool vid installation, och det är samma jag köper varje år. Funkar utmärkt.

Är det slut på Bauhaus, så finns det kanske hos Granngården...  ;)

mvh

Utloggad Contrast

SV: Vilket salt?
« Svar #4 skrivet: augusti 09, 2019, 16:21:56:56 »
Jag körde också med saltet från ToysRus förra året vilket fungerade kalas. I juni 2019 bytte jag vatten och köpte Poolsalt från Akzo Nobel och efter det problem med ögonen hos barnen. Värdena är jättebra, bytt sand för att utesluta det. Saltet verkar vara boven.
Någon som vet vart man kan få tag i saltet som ToysRus sålde, hette Glacia och var ett engelskt matsalt?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vilket salt?
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2019, 17:11:24:24 »
Saltet som bildar klor är vanligt bordssalt. Natriumklorid, NaCl. Saltklorinatorn gör klorgas och vätgas genom elektrolys. Vätgasen vädras bort och klorgasen löser sig i vattnet och bildar aktivt fritt klor. Vattnet brukar öka sitt pH vid elektrolys. Spelar ingen roll om man köper salt för pool eller avhärdning. Det är samma ämne men olika form. Till avhärdning är det tabletter och för pool liknar det vanligt salt eller granulater. Ont i ögonen kan bero på om salthalten är för hög. Eller mycket bad som ger bundet klor. Kolla fritt klor och bundet klor. Mycket bundet klor kan vara orsaken. Har man en saltklorinator är det mycket viktigt att ha koll på salthalten i vattnet.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vilket salt?
« Svar #6 skrivet: augusti 09, 2019, 17:14:40:40 »
Ett tips!
Har sett genom åren att många är missnöjd med saltet för avhärdare. De verkar funka olika bra fast det är samma ämne. Granngården verkar vara bra enligt de som avhärdar sitt vatten.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vilket salt?
« Svar #7 skrivet: augusti 09, 2019, 17:35:50:50 »
Kolla salthalten, pH, fritt klor och bundet klor. Där finns lösningen på problemen.
Hög salthalt; svider i ögonen och saltklorinatorn jobbar fel.
Låg salthalt; saltklorinatorn levererar inte tillräckligt med klor till vattnet.
Hög halt av av bundet klor ger irritation i ögonen.

pH bör ligga mellan 7,2 och 7,6.

Högt eller lågt pH kan också orsaka irritation i ögon.

Utloggad Contrast

SV: Vilket salt?
« Svar #8 skrivet: augusti 10, 2019, 12:57:11:11 »
Salthalten sänkt genom tappning och sedan spädning så den är låg, bör vara på gränsen till för lågt utan att ha mätt. Fritt klor ligger inom rätt nivåer, bundet är lågt, pH 7,3.
Poolsaltet från AkzoNobel är tillverkat på annat sätt än bordssalt. Jag misstänker att det är skillnad här. Skall försöka få tag i Glacia saltet igen, tömma poolen och börja om från början och se om det löser problemet.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vilket salt?
« Svar #9 skrivet: augusti 10, 2019, 19:33:46:46 »
Låter väldigt skumt. Dessa produkter är exakt lika. 99,9-100% NaCl. Alltså matsalt. Inget annat än detta funkar i saltklorinatorn.
Problemet måste vara något annat om du har lust får du gärna skicka värden för pH, fritt klor, bundet klor och hårdhet. Ganska små mängder av bundet klor kan ge besvär. Hårheten brukar ge kalk i vattnet. Min erfarenhet av detta är att de kan irritera ögonen mer än salt och klor. Har du ett filter med patron och inte sand så kan kalken vara en orsak. Eller om du inte fyllt filtret med ny sand i det översta lagret.

Utloggad Varmtibadet

SV: Vilket salt?
« Svar #10 skrivet: augusti 12, 2019, 10:14:10:10 »
Jag har genom åren köpt salt av "olika märken":
- Bauhaus (Akzo Nobel)
- Granngården (Kommer ej ihåg märket, har för mig var riktat till hästfoder?)
- Toys'r'us
- Poolmans (kommer ej ihåg märket)

Samtliga på 25kg säckar. Alla har fungerat som de ska och jag har inte märkt någon skillnad.

Bauhaus ligger närmast mig samt har bäst öppettider så jag använder främst deras salt.

ps. Roger: Jag har läst mycket av det du skrivit här på forumet och måste ge dig en eloge för mycket nyttig (och korrekt) information som du ger! Väldigt bra och uppskattat!  O0 <sol>


Utloggad palekto

SV: Vilket salt?
« Svar #11 skrivet: april 19, 2020, 21:36:24:24 »
hur ofta fyller man på med salt?
Skumt fenomen i min pool.

Salthalten jag har nedskriven från poolen 2019 säger 7,6 som på aquachecks stickor motsvarar 4440ppm och hade en klor halt på 2 fritt klor
Nu startade jag poolen och tog två prover på salt och stickorna säger att jag har 8 som skulle vara 5290.
Det borde ju vara omöjligt då jag har tappat ut en del vid vinter stängningen samt fyllt på poolen igen vid start.
Har startat saltklorinatorn och kört en chockorering då det var mycket alger i poolen, men fritt klor var 0.
Har satt klorinatorn på 24h klorproduktion för att mäta imorgon om det hänt något med klor halten.

Edit:
Saltklorinatorn varnar för att d et inte är tillräckligt med salt i poolen.
Märkligt att stickorna säger att det är det.
« Senast ändrad: april 20, 2020, 08:24:50:50 av palekto »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag