Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: LARVER!?  (läst 1899 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Susie på Stjärnarve...

LARVER!?
« skrivet: juni 26, 2019, 14:33:23:23 »
Har en liten pool (glasfiber 2,5 x 4) in byggd på altanen som min gubbe - som inte badar så mycket - sköter perfekt. Det enda jag gör är kollar Ph, klor och hur varmt (27-30 grader) det är, för jag badar varje dag! Rätt fördelning!!  O0 
Eftersom vi haft ett otroligt varmt och torrt väder i månader har vi fått fylla på vatten ganska ofta. Men vattnet är klart och fint och min gubbe använder sig av dammsugaren varje dag.  :D
Men...jag har alltså en temp.mätare på ett snöre i poolen. Så igår upptäckte jag att på snöret vid mätaren satt några äckliga små larver. Dom är c:a 1 mm breda och 10 mm långa, genomskinliga med en svag mörkare randning tvärs över.  :(
Vad är det - och framförallt - hur får jag bort dom? Än så länge var det bara några få, men tänk om hela poolen blir "infekterad".....  ???

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: LARVER!?
« Svar #1 skrivet: juni 26, 2019, 16:34:31:31 »
Men jisses , ni har en pöl utomhus och du flippar ut för några larver ??? jämför havet eller en sjö, du har massor av kryp o levande djur.

Att djur som du har i din närhet i trädgården, flugor, larver.grodor etc etc inte skulle hamna eller söka sig till ditt vatten ??? då får du nog bada inomhus i badkaret :)

Infekterat ? larver är inte "infektion" dom trivs väl bara i vatten helt enkelt, om det stör rensa lite med håven

Utloggad Erica

SV: LARVER!?
« Svar #2 skrivet: juni 26, 2019, 20:42:13:13 »
De flesta vattenlevande djur brukar vilja undvika klorerat vatten. Så antingen har ni låg klornivå eller så är de där små varelserna några som inte är så klorkänsliga. Någon infektionsrisk skall det dock inte vara om ni bara har ok klor- och pH-värden.

Ute får man räkna med lite påhälsningar ibland - dock inte så stora saker även om jag vet om ett par fall där man fått älgar i sina pooler ! Vi har inomhuspool, ändå händer det att jag t.ex. hittar någon spindel i poolen. Men det är väl inte farligare än om man mött den på golvet.... vi har ju inga dödliga giftspindlar i Sverige. Dock finns det ju personer som har spindelfobi, då hjälper det inte hur ofarliga djur det handlar om.

Utloggad Susie på Stjärnarve...

SV: LARVER!?
« Svar #3 skrivet: juni 27, 2019, 10:24:14:14 »
Njae, jag är inte rädd för spindlar - det är nyttodjur - inte heller för det jag kalla "hajar" i vattnet. Det är små vattenskalbaggar som växer till sig ganska snabbt. Inte så kul, men dom ser man lätt och kan ta bort.   O0 Däremot gillar jag inte pyttesmå larver. Alltså badar jag inte utan baddräkt längre.  :-*

Ida Sol

  • Gäst

Utloggad Erica

SV: LARVER!?
« Svar #5 skrivet: juli 19, 2019, 15:42:19:19 »
Huh ?? Maskmedicin ? Det är väl inte rätt väg att gå om man inte fått en diagnos som säger att man drabbats av mask. Med största sannolikhet kommer de aktuella maskarna/larverna utifrån, inte från de badande.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag