VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kontroll av inomhuspool innan husköp  (läst 6267 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ceka

Kontroll av inomhuspool innan husköp
« skrivet: augusti 15, 2010, 22:26:28:28 »
Har precis köpt ett hus med inomhuspool. Vet inget om pool alls och de överlåtelsebesiktningsmän jag talat med vet inget om pooler och kollar inte dessa.

Vad bör man kolla innan slutförandet av köpet? Är dessutom ett dödsbo så ingen vet något något om den.

Skall visst vara omkaklad -97.
Huset och poolen byggt -65.
Vad kan gå sönder? Bör man tömma poolen och borra efter fuktskador?

Tacksam för alla svar eller om någon som har tips på någon firma man kan ringa som vet mer och kan utföra kontroller i Stockholm.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Kontroll av inomhuspool innan husköp
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2010, 23:00:51:51 »
Nej att tömma poolen och börja borra i den tycker jag låter överdrivet och skadar säkert dessutom poolen. Om poolen läcker så bör detta gå att se ändå. Någon stans måste ju vattnet i så fall ta vägen och då bör man se spår där. Ett enkelt sätt är ju annars att hålla poolen övertäckt en tid och se om vattennivån sjunker.

Frågan om fuktskador bör nog i första hand inte gälla risken för eventuellt pooläckage utan snarare så det inte finns fuktskador i byggkonstruktionen i rummet där poolen finns. Om inomhuspooler körs utan poolövertäckning avdunstar stora mängder vatten (speciellt om man har vattnet varmare än rumstemperaturen i rummet) och då vill det till att man har ventilation och/eller avfuktningssystem som kan hantera detta, annars kan rummet bli fuktskadat. Jag skulle nog i första hand kolla detta snarare än eventuella läckor.

Vad som kan gå sönder ? Ja allt tekniskt kan ju gå sönder, men om det handlar om pumpar, filter, värmare och liknande så brukar det väl inte handla om några förmögenheter för att fixa till det. Detta är tydligen en kaklad betongpool och är den bara välgjord så bör den hålla väldigt länge. Men visst kan kakelplattor lossna o.s.v. men det är ju inte så svårt att åtgärda.

Sedan kan det ju vara så att om poolen är byggd -65 så kan en del behöva fixas för att klara dagens krav. Två exempel:  saknas jordfelsbrytare så måste sådan installareas (säkerhet), har man löst fuktproblem genom att bara ha kraftig ventilation och inte avfuktare så kanske det måste ändras om för att få måttliga värmekostnader (ekonomi) m.m.
« Senast ändrad: augusti 15, 2010, 23:05:30:30 av Erica »

Utloggad aromata

SV: Kontroll av inomhuspool innan husköp
« Svar #2 skrivet: augusti 16, 2010, 13:22:03:03 »
Eftersom du köper av ett dödsbo finns det sannolikt en friskrivningsklausul i kontraktet. Gör det mot förmodan inte det måste du ändå räkna med att inte kunna få någon upprättelse vid fel eftersom dödsboet kommer att avvecklas och din motpart försvinna. Därför är det viktigt att få en uppfattning om skicket på fastigheten och det som du inte kan bedömma med säkerhet, som t.ex. problem med poolen, får du helt enkelt ta hänsyn till i priset.

Utloggad Royal

SV: Kontroll av inomhuspool innan husköp
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2010, 17:47:27:27 »
Jag skulle definitivt kontakta en poolfirma som får gå igenom poolen (något som jag inte gjorde själv och fick ångra efteråt). De bör kunna se vilken utrustning som behöver bytas ut osv

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Kontroll av inomhuspool innan husköp
« Svar #4 skrivet: augusti 19, 2010, 12:47:42:42 »
JAg och många poolfirmor med mig erbjuder möjlighet till besiktning och genomgång av pooler vid husköp.

Detta är en tjänst som har ökat markant på senare år, den är i regel väldigt uppskattad.
I en inomhus pool är det svårt att bedöma konstruktion och liknande men ytskikt, rördragningar, reningsverk och ev. energibesparing och lite ungefärliga kostnader brukar vara nog så nyttigt.

Utloggad ceka

SV: Kontroll av inomhuspool innan husköp
« Svar #5 skrivet: augusti 22, 2010, 22:26:43:43 »
Tack för tipsen, skall kolla om jag hittar något företag i Stockholmstrakten att prata med i allla fall.

Bör man be dem tömma poolen vid överlåtelsen för att fylla den med eget vatten eller skall man behålla det gamla? Dan har stått oanvänd sedan årskiftet och vet inte hur gammalt vattnet är.

Utloggad utopiazz

SV: Kontroll av inomhuspool innan husköp
« Svar #6 skrivet: augusti 23, 2010, 12:20:44:44 »
Bör man be dem tömma poolen vid överlåtelsen för att fylla den med eget vatten eller skall man behålla det gamla? Dan har stått oanvänd sedan årskiftet och vet inte hur gammalt vattnet är.

Att tömma en pool helt på vatten är inte lätt (om man nu absolut måste). Om det är en gjuten och kaklad pool kan stora skador uppstå om tömningen görs felaktigt (för fort). Även en nedgrävd linerpool kan det uppstå stora skador på eftersom den är gjord för en balans mellan martryck och vattentryck.

Att vattnet är gammalt betyder inte att det är dåligt. Allt vatten (nästan iaf) går att rena så att det är som nytt, det handlar bara om tid, filtering och lite kemi  ;)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan