VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mobilt poolskydd -trall  (läst 12625 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommi

  • Gäst
Tommi
SV: Mobilt poolskydd -trall
« Svar #10 skrivet: september 09, 2018, 20:52:10:10 »
Hej Fedde-GBG. 20 cm höjd ser jag inte som något större problem. Vinsten är ju bla att slippa ha separata vinter/sommar överdrag. Jag hade tänkt mig 2 st mobila skydd, styvt 4x4m. Har du beräkningar som du kan presentera här på forumet?

Poolgiganten

Utloggad Swefredrik

SV: Mobilt poolskydd -trall
« Svar #11 skrivet: september 10, 2018, 21:18:22:22 »
Jag pratade en hel del med Aqvisdeck när vi var i planeringsfasen. Deras lösning bygger ca 20 cm, men har då fyrkantsprofiler i aluminium och om spännvidden är ca 4m. Om man ville ha spännvidden 8 m så la de in galvade H- balkar med ca 20’ ökning som följd. Riktigt trevlig och snygg lösning med bra isolering. Men blir tyvärr dyr ( hyggligt säker att priset som angavs tidigare tråden är för ett naket deck, som man själv får klä med trall). Prissättningen skulle jag påstå kommer från möjligheten att återanvända poolytan som altan om man har liten tomt.

Lycka till!

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Mobilt poolskydd -trall
« Svar #12 skrivet: september 11, 2018, 07:42:32:32 »
Hej Fedde-GBG. 20 cm höjd ser jag inte som något större problem. Vinsten är ju bla att slippa ha separata vinter/sommar överdrag. Jag hade tänkt mig 2 st mobila skydd, styvt 4x4m. Har du beräkningar som du kan presentera här på forumet?

20cm var med spännvidd på 4m (min pool är 3,5m bred). Men på andra hållet så fick jag det till 37-45cm + trall beroende på antal balkar. Jag designade med svetsade eller skruvade balkar i aluminium. Den lösningen var död redan innan den lämnade ritbordet. Tungt och klumpigt.

Jag köpte ett lågt tak som tål snö istället för 50’.

Utloggad Eros

SV: Mobilt poolskydd -trall
« Svar #13 skrivet: juni 12, 2019, 23:19:15:15 »
väcker tankarna lite.

Vad tror ni om självbärande plåttak tex tp128?
0,7mm tjock klarar spännvidd på ca 8m. 8,4kg kvm

Jag är inne på vinkeljärn som räls med v-hjul. tp128 o sen trall.
Den stora funderingen ja har är hur jag ska få ihop allt på ett bra sätt.

Fundera på U-stång som man vänder upp o ner och sätter hjulen i. Men frågan är hur man ska fästa tp128 med U-stången? och avrinningen från plåten. Jag vill helst inte lägga plåten på U-stången pga bygghöjden.

Skulle även gå att använda vinkeljärn som man bultar hjulen i.

Utloggad Joeleri

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Ingarö
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
  • Pool? Ja, varför inte.
    • Visa profil
SV: Mobilt poolskydd -trall
« Svar #14 skrivet: september 10, 2020, 21:58:39:39 »
Har letat och letat efter någon som byggt ett flyttbart trädäck och det är många som går i dessa tankar (jag är en), men hittar ingen som faktiskt byggt, trots idogt letande.
Vi har en rund 4,5 m pool. Första tanken var att ha två delar (fyrkantiga 4,9x2,4 m) som skjuts åt varsitt håll. Byggs av reglar med trall ovanpå, isolering av cellplast och en fuktspärr längst ned, typ byggplast. V-hjul med räls på ena sidan och släta hjul på andra med en plåt på däcket för lättare motstånd. En halva skulle väga ca 330 kg.
Sen tänkte jag: hur kan jag göra den lättare (men 300 kg är inte allt för mycket, men något otympligt). Sätta hjul på vinterplåtarna (tp131)! (precis som Eros ovan). Men det blir inte så snyggt. Då blir det att lägga trall på som även fördelar ut vikten på plåten, och en kjol av en trallbräda (och kanske lite överbliven liner som hänger ner för att hindra smuts) för att dölja sidorna. Borde hålla tycker jag. Eller?
Ett annat alternativ är att bygga en ram av 45x220 reglar där jag lägger i plåten (131 mm hög) som vilar på stödreglar på kortsidan. Cellplastisolering under och fuktspärr längst ner. Ovanpå 22x95 trall som vilar direkt på plåten och ramen. Hjullösningen är densamma. ca 350 kg per halva.
Hur låter detta?
Rund 4,5m storpool Deluxe (JF-Fritid), AquaHeat 35 (Polarpumpen)

Utloggad TommyC

SV: Mobilt poolskydd -trall
« Svar #15 skrivet: september 20, 2020, 16:16:21:21 »
Jag kan bara bidraga med ytterligare en uppgift att lösa. Det behövs någon typ av tätning mellan det rullbara trädäcket och det fasta trädäcket samt mellan de rullbara sektionerna. Tätningen ska hindra små växtdelar och andra föroreningar som t ex gråsuggor från att leta sig ner i vattnet samt hindra avdunstning av varm och fuktig luft till omgivningen vilket kommer att kyla vattnet i poolen. Pooltak löser det problemet mer eller mindre bra med gummilister.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan