VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Badkarsbetongpool - hur fixa reningsanläggning?  (läst 879 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonasaberg

Badkarsbetongpool - hur fixa reningsanläggning?
« skrivet: maj 24, 2016, 18:00:43:43 »
Har en betongpool från 50talet som är som ett stort badkar, ca 3*5 m, 140cm djupt.

Det finns en bottenplugg, men ingen reningansläggning. Det verkar som tidigare ägare fyllde med 20 m^3 vatten, badade och sen tappade ur. Jag bor i Norge så vatten är gratis, men ändå...

Man kan förstås gräva och eventuellt spränga sig ner på sidan för att få dit ett teknikrum, men jag tror det blir absurt dyrt.

Kan man istället köra med en lösning motsvarande en ovanmarksbarnplaskdamspool, där man slänger i en till och en frånslang ovanifrån? Har någon gjort en liknande lösning?
Frågor:
Måste pumpen ligga under vattenytans nivå, eller kan den stå på markytan ovanfør poolens yta?
Var hittar man lämplig pump?
Ska man ha från vatten på botten eller från ytvattnet?
Finns den lösning før att få till en "skimmer" funktion så man kan filtrera ytvattnet från pollen och annat skit?

Alla ideer mottages tacksamt.

Poolgiganten

Utloggad Plums

SV: Badkarsbetongpool - hur fixa reningsanläggning?
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2016, 12:17:49:49 »
Tror det finn reningsanläggningar inklusive allt man hänger över kanten?

Utloggad Erica

SV: Badkarsbetongpool - hur fixa reningsanläggning?
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2016, 17:04:59:59 »
Tror det finn reningsanläggningar inklusive allt man hänger över kanten?

Finns, ja men jag har aldrig sett en som är laglig enligt svenska starkströmsföreskrifter eller som jag skulle anse som säker. Något som hänger på poolkanten nås lätt av de badande. Då är endast 12 V utrustningar tillåtna. Men de "allt-i-ett" som jag sett var 230 V och stickproppsanslutna dessutom.. :(

Men det finns ju små sandfilterpumpar till ett billigt pris.  T.ex. har både Rusta och Harald Nyborg sålt sådana, tror de gör det fortfarande. Visst går det att ha slangar över kanten, men gör dem långa så du kommer ut ur poolens närzon med tanke på elsäkerheten (3.5 m från poolen). Det blir lite svårare med uppstarten så en backventil kan rekommenderas, men det går även utan med lite mera jobb.

Det finns typ "flytande skimmer", men jag har aldrig testat en sådan så jag vet inte hur bra eller dåliga de är. Utan skimmer får du ingen ytvattenrening. Du kan inte ha en slang uppe vid ytan. När det blir vågor i vattnet (t.ex. badande barn) så kommer den att suga luft och då stannar cirkulationen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan