VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Renoverar poolen. Limma flexslang?  (läst 4455 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Goran

Renoverar poolen. Limma flexslang?
« skrivet: juni 10, 2016, 13:32:27:27 »
Hej alla!
Dags att renovera poolen. Bytte liner i fjol, efter 12 år var den rätt så blek. Årets idé är att sätta in en värmepump i stället för värmeväxlaren. Min 15 år gamla bergvärmepump har inte riktigt orkat att tillföra några större värmemängder. Har köpt in alla grejor, så nu e de bara att koppla.  <antman>

Började igår med att limma PVC-detaljer till bypassen, och det gick ju bra. Nu tänkte jag limma flexslang mot PVC-detaljer, har sett fina bilder här på forumet att det ju går. Men... När jag testade utan lim får jag knappt in slangen i muffen, man får använda våld och den går in till hälften.
Hur gör ni? Ska man ge sig på slangen och/eller muffen med fil eller nåt?? Hade ju känts bra om den gled in med mindre våld...  ::)

/Göran
Folkpool Oktavia 8,4 x 4,5 m. Saltvatten med Zodiac TRi klorgenerator och en Titane värmeväxlare mot bergvärme.
Är medicinteknisk ingenjör med inriktning på IT och har jobbat med IT och kommunikation sedan det hette ADB ;o)
Är även medlem på www.varmepumpsforum.com, och heter där "GoranS".

Poolgiganten

Utloggad Stroker

SV: Renoverar poolen. Limma flexslang?
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2016, 14:38:33:33 »
Min erfarenhet är att slangen glide lätt in när man lagt lim på både denna och röret.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Renoverar poolen. Limma flexslang?
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2016, 15:00:56:56 »
Jag körde med slippappret lite längre för att rugga upp ytan. Behövs inte mycket som sagt, och när du väl limmar så är det glatt (just då) av limmet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Goran

SV: Renoverar poolen. Limma flexslang?
« Svar #3 skrivet: juni 10, 2016, 15:31:57:57 »
Tack!
Tror jag ska testlimma på nån del jag inte behöver först, beställde med lite överskott. Enligt vissa ska man ju INTE rugga ytan innan limning utan köra med rengöringsvätska, köpte Tangits och deras lim. Funkade toppen för PVC mot PVC. Men för slangen är jag beredd att göra ett undantag.
Folkpool Oktavia 8,4 x 4,5 m. Saltvatten med Zodiac TRi klorgenerator och en Titane värmeväxlare mot bergvärme.
Är medicinteknisk ingenjör med inriktning på IT och har jobbat med IT och kommunikation sedan det hette ADB ;o)
Är även medlem på www.varmepumpsforum.com, och heter där "GoranS".

Utloggad nyburjare

SV: Renoverar poolen. Limma flexslang?
« Svar #4 skrivet: juni 10, 2016, 16:05:40:40 »
Tack!
Tror jag ska testlimma på nån del jag inte behöver först, beställde med lite överskott. Enligt vissa ska man ju INTE rugga ytan innan limning utan köra med rengöringsvätska, köpte Tangits och deras lim. Funkade toppen för PVC mot PVC. Men för slangen är jag beredd att göra ett undantag.

Konstigt att "vissa" säger detta, står ju på alla bruksanvisningar att man skall rugga, sen hur viktigt det är om man kör med vätskan, det vet jag inte

Utloggad TommyC

SV: Renoverar poolen. Limma flexslang?
« Svar #5 skrivet: juni 10, 2016, 17:07:45:45 »
Jag ruggade också slangen med sandpapper. Tvättade också alla limytor med aceton före limning. Troligen onödigt men eftersom det fanns gott om aceton efter plastning så kostade det inget extra med hängslen och livrem i det fallet. Ytterst få handskar tål tyvärr aceton och utan handskar ska man inte slabba med aceton.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Renoverar poolen. Limma flexslang?
« Svar #6 skrivet: juni 10, 2016, 17:20:24:24 »
hårda rör och kopplingar ruggade jag lätt med sandpapper. Verkar funka.

Slangen är ju så mjuk i ytan att jag nog bara skulle limma den utan slipning....tror båda varianterna funkar, PVC är ju ett enkelt material att limma.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Renoverar poolen. Limma flexslang?
« Svar #7 skrivet: juni 10, 2016, 17:26:16:16 »
Ja, limmet biter ju något enormt så det är nog inte kritiskt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Stroker

SV: Renoverar poolen. Limma flexslang?
« Svar #8 skrivet: juni 10, 2016, 19:41:40:40 »
jag har aldrig ruggat varken det ena eller andra däremot tvättat med aceton...
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Renoverar poolen. Limma flexslang?
« Svar #9 skrivet: juni 10, 2016, 21:00:03:03 »
Jag ruggade slangen mer än rören då den är lite fet, tills den blev lite matt. Fungerade bra, har aldrig haft något läckage.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan