VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Trädgårdspump  (läst 1914 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nijo2

Trädgårdspump
« skrivet: maj 06, 2017, 19:14:20:20 »
Hej,
Behöver lite hjälp ang. vattenpump.
Förra året sinande får grävda brunn (ca. 7m djup) och vi borrade en ny brunn. Så långt allt ok :)
Nu skulle jag vilja använda den gamla brunnen (som har fyllts på en del) till att fylla en ovanmark pool (Intex).
Djupet är som sagt ca. 7m. Vattennivån börjar ca. 4.5-5m ner i brunnen. Jag köpte då en trädgårdspump
https://www.conrad.se/Tr%e4dg%e5rdspump-Renkforce-5400-l%2fh-55-m.htm?websale8=conrad-swe&pi=1337764&ci=SHOP_AREA_32585_0813007 som enl. specen är självsugande upp till 8m så jag tänkte att då bör jag vara på den säkra sidan. Till detta har jag en sugslang med monterad bottenventil.
Men hur jag än gör så får jag i princip inte upp något vatten alls. Någon gång har det med nöd och näppe lyckats få upp vatten men till ett extremt lågt tryck.
Så är det bättre att satsa på en dränkbar pump eller vad har ni för förslag.

Tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Trädgårdspump
« Svar #1 skrivet: maj 06, 2017, 19:40:21:21 »
Ganska säker på att den fungerar som min, dvs du måste fylla den med vatten manuellt först, den orkar inte suga luft tillräckligt undertryck för att ta vattnet "själv"


Utloggad nijo2

SV: Trädgårdspump
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2017, 19:46:32:32 »
Helt rätt. Sugslangen vara helt vattenfylld och det är den :(.

Utloggad nyburjare

SV: Trädgårdspump
« Svar #3 skrivet: maj 06, 2017, 20:57:08:08 »
Låter då som om pumpen skulle behöva återse butiken = reklamation

Utloggad nijo2

SV: Trädgårdspump
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2017, 17:48:05:05 »
Jag har löst det :) kanske inte på "rätt" sätt men det funkar.
Förmodligen luft som jävlas men jag slängde i min dränkbara som jag brukar tömma spabadet med och sen "skickade" jag vidare vattnet med sugpumpen.

Utloggad nyburjare

SV: Trädgårdspump
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2017, 16:21:05:05 »
Så båda ger o suger precis lika mkt ? annars måste du ju stå o passa baljan, varför inte bara förlänga slagen till den dränkbara ???

Utloggad nijo2

SV: Trädgårdspump
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2017, 18:48:04:04 »
Så båda ger o suger precis lika mkt ? annars måste du ju stå o passa baljan, varför inte bara förlänga slagen till den dränkbara ???
Det är därför jag har satt en kulventil för att kunna styra tillflödet. Sträckan är ca. 40m. med svag lutning uppåt. En så lång 32mm slang kostar en del om det ens hade gått.

Utloggad nyburjare

SV: Trädgårdspump
« Svar #7 skrivet: maj 15, 2017, 19:48:13:13 »
 O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan