VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Jetswim, vad funkar?  (läst 14316 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Funkis -38

Jetswim, vad funkar?
« skrivet: juni 29, 2012, 21:41:16:16 »
Hej poolisar!

Regnet öser ned och bygget står still, och man får massa tid över att fundera på nya saker....

Har just nu fastnat i Jetswim träsket och skulle vilja ha lite information från Er som kanske redan har en i poolen.

Frågor:
1. Är det en användbar pryl eller bara kul första veckan?
2. Ni som har, skulle ni köpa en igen?
3. Måste man gå på en "värsting" variant?
4. Har spanat på "Brilx Elegance 70" och priset är ju mycket överkomligt... Någon som har en sådan som kan ge lite recensioner hur den funkar, är det tillräcklig ström för simning, värt pengarna etc.

Uppskattar all input och tankar och idéer!!!

//Funkis

Poolgiganten

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Jetswim, vad funkar?
« Svar #1 skrivet: juni 30, 2012, 10:23:22:22 »
Hej
Nu svarar jag i form av både poolsäljare och poolbadare :)

Vi har jetswim idag och hade inte köpt det igen ,vi ångrar att vi inte byggde en trappa istället.

Tyvärr så säger erfarenheten mig att det är bara de väldigt dyra varianterna som fungerar till belåtenhet då du kan ställa in strålen mycket mer.

Själv hade jag köpt ett kitt somkostar 159:- istället som är ett midjebälte med gummistroppar som du fäster utanför poolen, har kunder som är elitsimmare och dessa tycker gummistropparna är bättre.

//Jonas

Utloggad Ingvar

SV: Jetswim, vad funkar?
« Svar #2 skrivet: juni 30, 2012, 14:02:50:50 »
Jag har Folkpools modell som verkar vara rätt lik den du hänvisar till från Brilix, både till utseende och styrka. Den är inget för rejäla motionspass, det är pumpen för svag för. Jag ser den mest som en leksak av barnen, men den används också en del för lättare simning.

Ska du ha en jetswim som ett träningsredskap, behöver du en kraftigare modell, men personligen skulle jag inte se det som värt pengarna att gå upp så pass mycket i pris.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Fiskarn

SV: Jetswim, vad funkar?
« Svar #3 skrivet: juni 30, 2012, 15:17:22:22 »
Jag har samma lösning som Jonas nämner ovan. Fixade den själv, ett gammalt bälte och en bit flagstångssnöre  ::)
Sätter fast snöret i en staketstolpe bakom poolen och sedan är det bara att simma. Faktiskt jobbigare än att simma vanligt.
Man har ju ingen fart framåt och måste därför skyffla mer vatten med armarna. Funkar förvånansvärt bra.

När vi byggde poolen för några år sedan var vi nära att köpa ett simaggregat. Som tur var gjorde vi det inte. Kan inte vara värt pengarna.
Däremot ångrar vi att vi inte kostade på oss en trappa  :'(
/F
6,6x4,1 Octavia Folkpool, saltvatten.
Pooltak Aluna Wariant lågt.
Minimaster för styrning/dosering av klor och pH.
UV-rening Auto UV-75 från Pahlén.

Utloggad Erica

SV: Jetswim, vad funkar?
« Svar #4 skrivet: juni 30, 2012, 15:22:11:11 »
Vi har en hembyggd variant på gång, men har inte haft tid att fixa den klar ännu så att allt fungerar. Vi har helt enkelt en rejäl pump (11 kW) plus en lös luftpump (3.7 kW) som skall blåsa in genom en grupp munstycken. Jag får väl återkomma så småningom med en rapport om hur det hela fungerar...

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Jetswim, vad funkar?
« Svar #5 skrivet: juni 30, 2012, 20:25:33:33 »
Vi kör också swim-trainer (=gummisnodden). Jag köpte den på skämt till frun men den fungerar verkligen bra!

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Funkis -38

SV: Jetswim, vad funkar?
« Svar #6 skrivet: juni 30, 2012, 21:31:58:58 »
Tack för alla svar!

Min känsla är nog också att Brilx modellen jag kikat på är lite för klen... Hade igentligen redan valt bort Jetswim till förmån för en "dyr" trappa! Men när man inget har att göra pga att bygget står still pga vädret hinner man pool-surfa lite och då kommer tankarna på mer prylar rätt snabbt...

Har inte tänkt ha den för avancerad simträning utan mer som leksak för våra tre barn. Men klart man även vill kunna motionssimma lite.

Erica, din lösning låter intressant, kan du beskriva lite mer hur ni tänkt placering av pumpar och inlopp. Blir det en dyr lösning eller blir det en bra budget lösning som kanske funkar betydligt bättre än en färdig med allt för klen pump.

Vore kul med mer input från er alla så man antingen kan boka Jetswim eller helt avskriva den i projektet.

//Funkis

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Jetswim, vad funkar?
« Svar #7 skrivet: juli 01, 2012, 11:58:06:06 »
Hej! Om det är simträning så tror jag mer på gummisnodd!
Men det finns ju en aspekt till som min poolsäljare anförde
han hade problem med rygg o axlar, han använde som massage
och det gör jag också i första hand oerhört skönt. Men jag har en äldre
variant på 3hk pump och 2" rörinsug o till utblåset för att få maximalt
tryck (48000l/h) plus pump alldeles intill pool. Vi byggde 05 och jag förberedde bara
för en anläggning då för jag ville hellre ha trappa då, och sen så kunde
jag få tag på en beg pump. Och då sa min lev att den var mkt bättre
än de som folkpool hade då för de hade för klen pump.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Tony B

SV: Jetswim, vad funkar?
« Svar #8 skrivet: juli 01, 2012, 13:50:06:06 »
Hej

Jag har en riktig stor modell från Pahlen.
Den fungerar bra men är nog inte prisvärd.
MVH
Tony
Inomhus pool i betong helkaklad
Använder flytande klor
Soluppvärmd i första hand därefter bergvärmepump

Utloggad Erica

SV: Jetswim, vad funkar?
« Svar #9 skrivet: juli 01, 2012, 15:34:21:21 »
Ja vårt system är som ett cirkulationssystem till, fast utan filter. Vatten sugs in via två botteninsug och sprutas sedan in i poolen. Att vi har två insug (som går ihop till ett nästan direkt) är för att det inte skulle bli en risk för att någon skulle kunna sugas fast vid insuget - sådana olyckor med dödlig utgång har hänt flera gånger i pooler. Kostnaden för vårt system skulle nog bli rätt hög om man köpte allting nytt, men det finns ju gott om begagnade saker. Min man är ju elkraftingenjör och vid ett uppdrag han jobbade på på en industri skulle ett antal pumpar m.m. bytas ut och han kom över de gamla för rent skrotpris. Det fanns flera att välja på och vi valde fyra vattenpumpar plus en luftpump. Två av vattenpumparna var mindre (1.5 resp. 2.2 kW), de har vi tänkt kan bli något kul vattenfall eller liknande någon gång när vi har tid, två var större (11 kW resp. 18.5 kW) och skulle kunna passa till jetstream.

Vi har kopplat in den mindre men skulle kunna byta till den större om det visar sig för svagt. Sedan fanns där en jättepump på 75 kW. Den skulle säkert ge SUPER-jetstream men min man konstaterade att den aldrig skulle gå att starta hemma om vi inte utökade husets elabonnemang till minst det dubbla. Det blir ju grova rör till sådant här också. De två insugen till jetstreamen är 110 mm, medan utloppet är 90 mm. Monsterpumpen hade ännu större, jag tror det var 250 mm på insuget...  Men jag får som sagt återkomma någon gång och tala om hur det fungerar, för vi har inte hunnit få allt klart så den är inte körd alls ännu.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan