VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ubbes poolbygge "Storpool 7,3x3,6"  (läst 81976 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
Ubbes poolbygge "Storpool 7,3x3,6"
« skrivet: april 27, 2010, 22:24:57:57 »
Tänkte dokumentera lite från mitt poolbygge kan kanske alltid intressera någon :)

Poolen jag bygger är en J&F storpool 7,3x3,6, som har stått och dammat i mitt garage sedan höstrean.





Här har jag fixat till det i min friggebod under vintern. Efter mycket bra tips på kopplingar av Ronson här på forumet.
Jag har dragit ut två faser till boden, en för pumpen och en som ger belysning i boden och som ska gå vidare tillsammans med vattenledningarna för matning till den dränkbara pumpen för dräneringen och något uttag vid poolen.



Här ligger PEM-slangen och väntar.


Tomten innan grävningen.


Grävning mellan friggebod och pool.


Grävning av poolen. Det vi var rädda för var att vi skulle stöta på någon stor sten, men allt gick bra. Problemet var att det är lite väl mycket sand som gör att vallarna ev kan rasa in senare.

Forts följer...
« Senast ändrad: april 26, 2017, 21:43:35:35 av Ubbe »
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Poolgiganten

Utloggad Linkan222

SV: Ubbes poolbygge
« Svar #1 skrivet: april 27, 2010, 22:57:28:28 »
Vilket underbart stenfritt material du ser ut att ha i marken  :) (till skillnad från mig) Ska bli kul att följa ditt bygge, ser ut som att vi ligger ungefär i fas med varandra.

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Ubbes poolbygge
« Svar #2 skrivet: april 27, 2010, 23:07:27:27 »
Tänkte hålla för ikväll men nu står det 0-3 i CL så den matchen är ganska ointressant så jag lägger till några till.

Bilderna talar för sig själv...







Utläggning av fiberduk.


Utlagd dränering med spolrör på högsta punkten i högra hörnet. I nedre vänstra hörnet går de in i ett 400 rör som om de skulle börja fyllas får pumpas ut till gräsmattan eller dagvattenledningen.


Först lade vi tvättad makadam vid dräneringen och sedan bärlager ovanpå hela poolbotten.


Stenmjöl. Här ser man också dräneringsbrunnen nere till vänster.


Utsättning av stödbenen. Detta var lite trixigt då jag hade spänt skenorna imellan innan utan att ha plåtarna exakt i linje. Benen stod då snett när vi hade dem på plats och fick lossa skruvarna igen och spänna dem när benen stod rätt.


Stödplattorna utsatta. Även detta moment var vi noga med MEN nu när poolen så gott som är fylld så märkte jag när jag skulle sätta dit benen i rundningen att två av stödplattorna kunde rubbas dvs stenplattaplattan måste ha sjunkit lite. Detta känns lite oroande, får titta på det imorgon och eventuellt se om man kan föra in någon tunn masonite eller liknande.


Här har vi fyllt på med stenmjöl i poolen. Innan detta sprejade jag rostskyddsfärg vid bottenskenan och sedan tejpade jag upp byggplast en bit upp på sargen som hänger ner en bit över till botten för att undvika att sand rinner in i bottenskenan. När sanden var på plats paddade vi i poolen.


Jag har även köpt nålfiltsmatta som här skärs till. Jag har varit i valet och kvalet hela vintern om jag skulle ha cellpast i botten, men skippade detta efter att ha läst här på forumet. Vissa säger att det isolerar bra medan vissa säger att det påverkar så lite. På grund av priset och att jag hellre litar på dem som säger att det kvittar så fick det bli utan :)


Limmning av bottenlist. Efter att ha läst om bottenlisten från "Teges" här på forumet beställde jag sådan i vintras. Jag kan bara instämma med alla andra som har använt denna, att den är kanon. Jag kan tänka mig att det är lite bökigare med sandvallen som annars ska göras. Enda nackdelen är att den är snuskigt dyr med tanke på vad lite den kan kosta att tillverka. Lite konkurens till denna leverantör had nog inte skadat.

Nej nu börjar batteriet sina i PC:n så det får bli en fortsättning någon annan dag...
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad Linkan222

SV: Ubbes poolbygge
« Svar #3 skrivet: april 28, 2010, 16:46:17:17 »
Nu ligger du långt före ser jag  O0

Tänkte bara fråga hur många teges-lister som gick åt. Har samma pool och har glömt att beställa dessa. Tror jag kom fram till att det behövdes 20 st, kan det stämma?

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Ubbes poolbygge
« Svar #4 skrivet: april 28, 2010, 23:10:00:00 »
Jag får avreagera mig lite och lägga in lite bilder. Får f-n inte rätt på PEM kopplingarna, de vill inte bli täta och spänner jag hårdare så snurrar slangen så resten av kopplingarna efter rör sig och släpper *''%#@%'&


Utläggning av liner. Fick ha mössa på mig, brände mig dagen innan då vi grävde...


Första ölen i poolen medans jag går och rätar ut vecken på botten med fötterna. Kändes ganska säkert med alkohol i detta läget med endast 2 cm varmt vatten.


Enligt manualen skulle man börja fylla med varmvatten, det fick bli via köksblandaren.


Fyllning pågår.


Friggeboden där pumpen och filtret är placerad.


Jag fick en del problem med massa veck på linern vid stödbenen. Jag tyckte jag sträckte hyffsat efter hand men icke. Som jag förstod det så skulle det bli ett som man kunde placera nere vid svetsningen, men jag fick nya hela tiden. Så jag avbröt fyllningen vid ca 60 cm och här pumpar jag ut vattnet i gräsmattan.



Fyllning pågår, vecket i bortre fixade jag efter fotot :)


Topplisten på plats och mörkret faller på.


Uppfylld till strax under skimmern. Får fortsätta imorgon. 75W lampa verka räcka, lyser fullt tillräckligt. Man ser även nålfiltsmattan under liner nu, men det är inget som stör tycker jag.

Idag fyllde jag upp och skulle starta pumpen men fick strul som f-n med kopplingarna på PEM-slangen. De läcker och ska jag lossa dem forsar det ut vatten då jag har fall på ledningarna ända bort till friggeboden. 90 böjarna under boden läcker, jäkligt svårt att komma åt. Någon var inte helt intryckt så den tryckte jag in och spände, men den andra strular fortfarande och ände är det utan tryck från pumpen. Jag har även en övergång med PEM-koppling till de gråa rören i boden och dessa är inte testade ännu. Då måste jag först få rätt på 90 böjen därnere sen fylla upp poolen till skimmern igen. Är det då tätt lär väl de andra strula inne i boden.

Funderar på att lägga de gråa rören ända ut till fåran för PEM-slangen, för då kan jag ju limma dem dit sedan ha en gängad övergång till PEM-slang koppling. Frågan är ju om det står vatten i vinter och de fryser sönder då, får kanske blåsa rören tomma på vatten.

Har tagit ledigt imorgon, måste få rätt på detta. Poolen har ju stått fylld några dagar nu utan att ha kommit igång med klor. Fredagen är det bröllop som hägrar så då lär inget bli gjort och antagign inte på lördagen heller :). Sedan väntar vi vårt andra barn om två veckor. Mitt önksescenario hade ju varit att vara hyffsat färdig med trädäcket tills dess (drömma kan man ju).



J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad utopiazz

SV: Ubbes poolbygge
« Svar #5 skrivet: april 28, 2010, 23:51:06:06 »
Om du smörjer muttern på insidan med silikonspray eller t.o.m diskmedel så går det lättare. Det som framförallt behöver smörjas är den del där muttern glider mot slangen samt där muttern glider mot slanglåsningen (den där grejen med hullingar som greppar slangen).

Fast det kanske inte var mellan PEM slang och koppling det läckte för där ska det inte behövas speciellt stor kraft eftersom det är en O-ring som ska täta. Kan behövas lite mer kraft om slangen är repig, sen finns ju alltid risken med att man skär sönder O-ringen om slangen har en vass kant vid monteringen.

Om det är gängdelen som är svår att få tät så brukar lin eller gängsnöre vara ett bra tips. Finns även en gängvätska som ska funka på plast (men den har jag aldrig använt själv)

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Ubbes poolbygge
« Svar #6 skrivet: april 29, 2010, 00:15:42:42 »
Hej,
Tack för svaret. Men de plastkopplingar jag har så rör knappt muttern slangen. Muttern trycker bara på slanglåsningen. Själva slangen går in i en sorts gummihylsa som är nerfasad (mindre hål) i slutet, så slangen trycker in mot den. Så antagligen måste kanske slangen vara helt rak i snittet så den trycker mot hela gummihylsan.

Så när det läcker kommer det droppande från där slangen kommer ut från muttern. Så i detta fall lär det ju inte hjälpa att med lin och gängsnöre.

Får sikta på helt rakt snitt och smörja på slanglåsningen innan jag spänner.

Problemet är som sagt också att vid ett visst moment börjar slangen snurra med. jag har en 90 vinkel nere vid marken, sedan är det 90 vinkel inne i boden mot pump och filter. I början när den surrade med frestade det på pumpen som släppte från sitt fäste. Efter det lossade jag  böjen vid pumpen men då när den snurrar med när jag spänner där nere så vrider den säg ju där uppe så jag inte kan koppla den på pumpen sedan.

jag får väl ta tjuren vid hornen imorgon och försöka få till det och sedan fylla upp med vatten igen. Skulle inte förvåna mig om det då är tätt men sedan vid tryck från pumpen så börjar det igen :(
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad utopiazz

SV: Ubbes poolbygge
« Svar #7 skrivet: april 29, 2010, 09:25:54:54 »
Hej,
Tack för svaret. Men de plastkopplingar jag har så rör knappt muttern slangen. Muttern trycker bara på slanglåsningen. Själva slangen går in i en sorts gummihylsa som är nerfasad (mindre hål) i slutet, så slangen trycker in mot den. Så antagligen måste kanske slangen vara helt rak i snittet så den trycker mot hela gummihylsan.

Jag tycker det ser ut som en "vanlig" koppling. Det är inte så att det är en O-ring som inte är rund i tvärsnittet utan nästan fyrkantig? Vi har några med fyrkantig O-ring till vårt sommarvatten. Den modellen är stökig att få ihop eftersom slangen inte gärna vill glid igenom O-ringen

Kan du inte ta en bild på kopplingen med de lösa delarna liggandes vid sidan om?

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Ubbes poolbygge
« Svar #8 skrivet: april 29, 2010, 11:44:26:26 »
Linkan222//

När jag räknade på det fick jag det till lite över 18 m. Så jag beställde 10st (2m/st) 20m totalt. Man var ju lite rädd att man räknat fel för det tar ju en vecka att få hem mer.

Jag fick över ca 70 cm, så det var på det berömda....

Jag var precis på den lokala poolhandlaren för att handla mer kopplingar. Jag pratade med honom om detta och tipsade honom att ta fram sådana själv till försäljning. Teges är ju själva om detta och tar som sagt snuskigt mycket pengar för dem som max kan kosta någon krona att tillverka.

Mvh
Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad Linkan222

SV: Ubbes poolbygge
« Svar #9 skrivet: april 29, 2010, 16:22:58:58 »
Då hade jag räknat rätt med omkrets och allting. Såg dock att jag skrivit 20st, menade 20 meter. Blir till att beställa ikväll.
Man köper som sagt inte så många i reserv med tanke på det oskäliga priset. Fanns det konkurenns och det var en produkt som användes av gemene man så skulle väl priset ligga på 30kr st känns det som.

Poolbygget ser riktigt bra ut.  O0 Blir lite avundsjuk på dig som kommit så långt. Själv har jag fortfarande sten kvar i hålet som måste sprängas. Var dessutom tvungen att byta sprängare då den första höjde priset med 140% efter att ha sprängt 7 laddningar.  :-\

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan