VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Jorda poolen?  (läst 19641 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr kanon

Jorda poolen?
« skrivet: augusti 19, 2010, 22:41:54:54 »
Är det inte en bra ide att jorda poolen?
Jag har en plåt pool och tänkte mig att om man jordar den så skulle det vara säkrare att köra pumpen samtidigt som man badar.

Poolgiganten

Utloggad cg_joh

SV: Jorda poolen?
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2010, 10:05:08:08 »
Pumpar etc. är ju jordade och det räcker. Fram till själva poolen har du ingen starkström utom möjligen en jetswim som också skall jordas. Lampor i poolen är av lågspänningstyp och ofarliga. Däremot skall all el gå via jordfelsbrytare och då har man maximal säkerhet.

Utloggad Linkan222

SV: Jorda poolen?
« Svar #2 skrivet: augusti 21, 2010, 11:02:14:14 »
Har du dessutom en metallskena ner mot backen så är det nog lugnt. Metall på en fuktig stenmjölsbädd jordar nog tillräckligt.

Utloggad Mr kanon

SV: Jorda poolen?
« Svar #3 skrivet: augusti 21, 2010, 18:13:40:40 »
Min pool står på cellplast.
Tänkte mig att om det skulle bli någon form av överslag i pumpmotorn så att strömmen kunde ledas ut i vattnet så skulle det kanske vara bättre att ha poolen jordad även fast jag har jordfältsbrytare.
När man bygger stall så måste/ska man jorda armeringsnätet i betongsulan så med tanke på det så känns det än mera angeläget att jorda poolen.

Utloggad Linkan222

SV: Jorda poolen?
« Svar #4 skrivet: augusti 21, 2010, 22:20:00:00 »
Är du orolig tycker jag att du ska lägga en kabel och jorda poolen. Kostar ju troligen en knapp hundring. Men som jag ser det vet jag inte riktigt vad det ska göra för nytta. Får du på något sätt poolen strömförande mer än en millisekund har du ingen jordfelsbrytare och det ska man ha.

Får du fel någonstans så att vattnet och/eller ev sidoplåt blir strömförande löser jfb oavsett om poolen är jordad eller inte och faran är över.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Jorda poolen?
« Svar #5 skrivet: augusti 22, 2010, 00:03:18:18 »
Är det inte en bra ide att jorda poolen?
Jag har en plåt pool och tänkte mig att om man jordar den så skulle det vara säkrare att köra pumpen samtidigt som man badar.

Har haft en tanke på att borra fram ett armeringsjärn i vår sula från maskinrummet för att komma åt att jorda vår armering, något jag missade när jag byggde. I USA är det obligatoriskt att göra detta om jag förstått det hela rätt. Nu så struntar jag nog i det trots allt, men din fråga är relevant.
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Jorda poolen?
« Svar #6 skrivet: augusti 22, 2010, 08:41:27:27 »
I USA är det obligatoriskt att göra detta om jag förstått det hela rätt.

I USA har man sällan (eller aldrig) jordfelsbrytare, inte heller en "riktig" jordledare som vi har. I USA byglar man nolla med jord i uttag (som man gjorde här också tidigare) så att jämföra USA regler med våra blir nog inte helt "rättvist"...

Risken för att vattnet i poolen ska bli strömförande genom pumpen är astonomiskt liten skulle jag säga. Eftersom du har en plåtpool är den troligtvis i kontakt med jord någonstans ändå, plus att fuktig mark/material också "jordar". Vatten i rörelse är inte en bra strömledare så har du plast rör är det totalt lugnt, har du metallrör och metall inlopp/skimmer så är ju förstås risken större...

Är du fortfarande orolig och vill du kolla om poolen är jordad (eller hur bra) kan du använda en "megger" (http://en.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Megger_Group_Limited). Känner du någon elektriker eller har kontakt med en elfirma får du säkert låna en.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Jorda poolen?
« Svar #7 skrivet: augusti 22, 2010, 10:54:34:34 »
Varför inte skaffa en åskledare istället..... tror jag man har bättre nytta av ::)

Utloggad utopiazz

SV: Jorda poolen?
« Svar #8 skrivet: augusti 22, 2010, 12:38:55:55 »
Har haft en tanke på att borra fram ett armeringsjärn i vår sula från maskinrummet för att komma åt att jorda vår armering, något jag missade när jag byggde. I USA är det obligatoriskt att göra detta om jag förstått det hela rätt. Nu så struntar jag nog i det trots allt, men din fråga är relevant.

Jordning är även obligatoriskt i vissa fall även i Sverige. Vid nybýggnation av stall så måste armeringen jordas och kopplas tiil jfb.

Utloggad scaniacruiser

SV: Jorda poolen?
« Svar #9 skrivet: augusti 22, 2010, 22:04:03:03 »
uansett, så skal en ikke stole blindt på tekniske installasjoner, det er alltid nogot som går sønder;les jordfel-brytere, pumpemotor, vp, och mange andre somjeg ikke vet om nu iaf.  ::)

Det kan ikke skade å legge inn jording på poolen, og siden det ikke koster mange 1000-ingar, hadde jag ikke tvekad ett dugg. Go for it, and ground your pool, and be a safer poolare...  O0

200% sikring er tross alt bedre enn 100%...

Utloggad Erica

SV: Jorda poolen?
« Svar #10 skrivet: augusti 27, 2010, 01:12:09:09 »
I vissa länder är det standard att jorda allt som går och även om det inte är något lagkrav i Sverige så är det ju inte fel. Men jordar du poolen så bör du för största säkerhet jorda ihop den med alla andra metallföremål i omgivningen på ett säkert sätt. En del saker är t.o.m. förberedda för detta. Jag vet att när vi köpte ingjutningsfästena till vår poolstege så fanns det en jordningsskruvklämma på varje fäste. Är då t.ex. poolramen och trappan hopkopplade och jordade kan det inte bli någon spänning mellan de två.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Jorda poolen?
« Svar #11 skrivet: augusti 27, 2010, 08:54:07:07 »
I USA är det obligatoriskt att göra detta om jag förstått det hela rätt.

I USA har man sällan (eller aldrig) jordfelsbrytare, inte heller en "riktig" jordledare som vi har. I USA byglar man nolla med jord i uttag (som man gjorde här också tidigare) så att jämföra USA regler med våra blir nog inte helt "rättvist"...

Risken för att vattnet i poolen ska bli strömförande genom pumpen är astonomiskt liten skulle jag säga. Eftersom du har en plåtpool är den troligtvis i kontakt med jord någonstans ändå, plus att fuktig mark/material också "jordar". Vatten i rörelse är inte en bra strömledare så har du plast rör är det totalt lugnt, har du metallrör och metall inlopp/skimmer så är ju förstås risken större...

Är du fortfarande orolig och vill du kolla om poolen är jordad (eller hur bra) kan du använda en "megger" (http://en.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Megger_Group_Limited). Känner du någon elektriker eller har kontakt med en elfirma får du säkert låna en.

//Anders

Anders! Jag skall inte ge sken av att kunna detta område på något sätt, men "GFI"( ground fault indicator tror jag det står för) borde väl vara vad vi här kallar jordfelsbrytare och det använder man över där. I vilken utsträckning vet jag inte men har läst om dem i samband med poolbyggen.   
Oavsett så hade jag jordat min konstruktion om jag bara hade tänkt på det. Har varit på byggen där man jordar betongsulan till en vanlig stålhall. Här pratar vi om vatten el och badande. Likaså har jag märkt att man nuförtiden jordar alla kabelstegar något jag inte sett förut. Så jorda allt man kan verkar ligga i tiden  :)
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Mr kanon

SV: Jorda poolen?
« Svar #12 skrivet: augusti 31, 2010, 09:45:07:07 »
Att jorda poolen kostar inga tusenlappar eller hundringar.
En kabel från pumpen till poolen på några meter kostar kanske en tia och är fixat på 10 min.
Sedan kan man diskutera om det är bra eller inte.
Är poolen jordad så leder den ström vilket innebär att man får ström i sig om vattnet skulle bli strömförande.
Är den inte "jordad" d.v.s. att den som min pool står på cellplast så kan man inte få ström i sig. Detta är naturligtvis inte troligt då alltid någonting tar i backen som gör den jordad.
Sedan så finns det många som kör med salt istället för klor.
Dessa salta poolare lär bli ganska grillade om något skulle inträffa om man inte har jordfältsbrytare.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Jorda poolen?
« Svar #13 skrivet: augusti 31, 2010, 10:08:14:14 »

Är poolen jordad så leder den ström vilket innebär att man får ström i sig om vattnet skulle bli strömförande.
Är den inte "jordad" d.v.s. att den som min pool står på cellplast så kan man inte få ström i sig. Detta är naturligtvis inte troligt då alltid någonting tar i backen som gör den jordad.
Sedan så finns det många som kör med salt istället för klor.
Dessa salta poolare lär bli ganska grillade om något skulle inträffa om man inte har jordfältsbrytare.

Om du får ström genom kroppen eller inte beror ju på din potential... :o
Om du ligger i en jordad pool och håller i en "ledande" fas så är det klart att man får ström genom kroppen. Tanken med att jorda poolen är att ha poolen och jord i samma potential så om något skulle föra ström i poolen så är du samma potential och får alltså inte ström genom kroppen.
Om du helt isolerar poolen så den kan vara strömförande i förhållande till jord så lär du i så fall få ström genom kroppen när du stiger ur poolen vilket elimineras om poolen är jordad.

Precis som du säger är de allra flesta pooler jordade oavsett om man dragit en extra jordkabel eller inte samt att risken för att något skulle inträffa är minimal i vilket fall som helst (om man nu inte leker med skarvsladdar runt poolen).

Vad det gäller salt eller klor så är det en väldigt lite skillnad i ledande förmåga så du blir lika "grillad" i en "klor-pool" i så fall...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan