Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Akut hjälp padda på isoleringen!  (läst 5157 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Holton

Akut hjälp padda på isoleringen!
« skrivet: augusti 05, 2009, 16:54:43:43 »
Har nu lagt ut Byggmax XPS-skiva, limmat och tejpat skarvar och sedan fyllt med stenmjöl både runt om och över. När jag kör med paddan så blir det helt värdelöst! Det är som om den vill gräva sig ner dör det finns isolering under, runt om så blir det hur bra som helst, men där det ligger isolering under så blir resultatet vågigt och inte alls särskillt hårt.

Snälla vad gör vi för fel? Ska vi bara släta till det hela så gott det går och sedan låta stenmjölet sätta sig till i vår då poolen ska upp eller?

Tacksam för rysligt snabba svar, vi har padda och invägningsinstrument till imorgon.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Akut hjälp padda på isoleringen!
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2009, 17:05:34:34 »
Först och främst, är det verkligen XPS du köpt på Byggmax? Om det är den vita med plastkulor så är det EPS cellplast.

Har du kört paddan innan du la ut cellplasten?

Hur mycket stenmjöl har du ovanpå cellplasten?

Utloggad Holton

SV: Akut hjälp padda på isoleringen!
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2009, 17:54:42:42 »
Jodå, det är deras rosa xps-skivor. Inte cellplasten, de där vita. Det är paddat under och vi la ca 5 cm med stenmjöl ovanpå. Men jag var ut en sväng och körde på lite mer och det blev lite bättre. Jag tror att det regnade en skvätt efter att jag lagt på stenmjölet och var iväg och hyrde paddan, kan det vara en orsak? Det stenmjöl jag la på i efterhand var lite torrare och då gick det ju bättre. Eller har det ingen betydelse om det är fuktigt stenmjöl? Ledsen om det är lite förvirrat, men jag var lite stressad här, det verkar dra in ett mindre skyfall här om några minuter, så jag ska ut och täcka över.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad utopiazz

SV: Akut hjälp padda på isoleringen!
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2009, 18:09:38:38 »
Då vet vi vad du har för cellplast. Cellplast av XPS är lite stummare än EPS och är det inte helt jämnt under så kanskew skivorna "rider" över ev. Gropar/lågpunkter i underlaget.

Jag trot man ska vara ganska försiktig när man paddar på cellplasten eftersom denfjädrar lite. Detgör att stenmjölet studsar innan det börjar sätta sig ordentligt. Det kan tom vara så att fuktigt stenmjöl sätter sig fortare eftersom det "klibbar" ihop lite

Utloggad aromata

SV: Akut hjälp padda på isoleringen!
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2009, 18:29:20:20 »
För mig låter det fel att överhuvudtaget padda på isoleringen.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Akut hjälp padda på isoleringen!
« Svar #5 skrivet: augusti 05, 2009, 18:51:20:20 »
Holton, har du möjlighet att använda plattorna någon annanstans så kan du ju riva bort dom och köra utan. Dom gör nog ändå inte mycket nytta.

Utloggad Holton

SV: Akut hjälp padda på isoleringen!
« Svar #6 skrivet: augusti 05, 2009, 21:21:09:09 »
Tanken med att padda stenmjölet över isoleringen är ju att man ska kunna få en lite stummare botten för att undvika allt för grova hälmärken, men ändå få en isolerande grund. XPS-200 skivan är ju på tok för mjuk för att ha direkt under poolen. Man gör lätt märken med fingrarna...

Nu har jag slängt på lite mer och torrare stenmjöl och det verkar som att det kommer funka. Nu får jag lov att avsluta padderiet för dagen så att inte grannarna börjar slänga trädgårdsmöbler på mig. :-\

Som utopiazz skrev så är det nog så att plattorna fjädrade lite. Jag trodde i och för sig att det var plant under, men det behövs kanske inte mycket för att det ska fjädra som du skrev. Det verkar som att när stenmjölet satte sig lite så blev effekten mindre.

Jag återkommer imorgon om hur arbetet förlöpte...
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Akut hjälp padda på isoleringen!
« Svar #7 skrivet: augusti 06, 2009, 07:03:15:15 »
Du kan nog lugnt låta stenmjölet sätta sig själv. Är nog ingen höjdare att padda på isolerskivorna.
En "vanlig" lagom stor padda slår ju ungefär 30 cm ner i marken.
Kan ju tänka sig själv vad som händer. Kolla gärna min hemsida hur jag gjorde. Min blev bra.
MEN hoppar du direkt ner och slår hälarna i botten så visst blir det lite märke av hälarna. Men å andra sidan så plattas dom till lite efter hand som man badar.
Har Du inga bilder på ditt bygge. Vilken sorts pool blir det.
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad Holton

SV: Akut hjälp padda på isoleringen!
« Svar #8 skrivet: augusti 11, 2009, 21:04:38:38 »
Nja, bilder på detta är nog inte mycket att skryta med nu. Vi bara grundar för att se så inte jorden rör sig över vintern. Vi har grävt om avlopp och plöjt ner jordvärme nu i sommar och "plöjaren" som återställde marken efter sig fick istället dra ett par drag extra med skopan så vi fick en hyfsat plan yta att ställa poolen på. Ja, så då för att kunna se om marken tänker skjuta av tjälen så valde vi att göra det mesta av grundarbetet nu. Så sedan i vår tänker vi ställa dit en J&F 7,3 pool Ja den ska däckas in sedan och så, men dit är det nog ett tag, eller vad tror ni?  :-\  hur som så var de J&F som rekommenderade oss att vänta med att ställa upp poolen och göra så här. Och det känns rimligt. Jag menar om marken rör sig kommer det att synas, och i så fall så är det ju inte värre än att pilla bort stenmjöl och isolering och göra ett mer gediget underarbete. Nu ska det kanske tilläggas att vi bor på så lätt sandjord att grannens stenplattor som bara las på den blottlagda sanden för femti år sedan fortfarande ligger plant.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag