VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Akut hjälp med intex inbyggnad i trädäck  (läst 57773 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lillblomma

SV: Akut hjälp med intex inbyggnad i trädäck
« Svar #10 skrivet: maj 20, 2009, 18:31:57:57 »
Hej alla!!
Vi håller också på att bygga in en nedsänkt intex rörpool 4,57*1,22 i trädäck(skall lägga ut bilder på hela vårt bygge snart :)).Min fråga till alla er som gör detsamma,hur har ni tänkt göra till vintern :-\,skall ni tömma eran pool och plocka in den eller tömma lite vatten och ha den uppställd och täckt?Hålet min pool står i är tilltaget så att man kan ta sig runt den under däcket för att inspektera.Vet att det ej rekomenderas att poolen står uppställd men att plocka ner den då den är inbyggd lockar inte direkt.Har tänkt oss denna pool 2 till 3 år för att sedan byta ut till "riktig" ovanmarkare.Poolen står på helt jämnt och packat underlag enligt konstens alla regler,skyddas ju också mot väder och vind av trädäcket,vad säger ni,törs man ha den uppe,vad är största risken <dontkn>

Det ska nog inte vara några problem...
När vi köpte vårt hus stod Intexen där, tömd, på gräsmattan och med rätt bra lutning. Mitt i vintern.
De vi köpte huset av bodde utomlands och brydde sig inte...
Till våren insåg vi att pumpen frusit sönder men allt annat var helt.
Sen dess har poolen stått ute tre vintrar till, tömd, helt otäckt, men vi tar in övriga tillbehör och poolen håller än.
Dessutom står den så den lutar... Det är en nivåskillnad på minst 20 cm (praktiskt när man har små barn, de bottnar i ena änden...) och den har stått pall för det med trots vilda lekar då hela poolen svajat... Den har aldrig varit i närheten att tippa, tror knappt det är fysiskt möjligt...

Nu är väl den här behandlingen något jag rekomenderar precis, det frestar nog på stativet, och när vi byter upp oss och bygger in poolen så ska vi såklart se till att det står rakt, men vi tänkte nog lämna den ute året runt också. Tömma ut vattnet så nivån är under utloppet/inloppet och lägga i dunkar som man gör i "riktiga" pooler. Och så en pres och plyfa eller plåt över.

//A

Poolgiganten

Utloggad ddt

SV: Akut hjälp med intex inbyggnad i trädäck
« Svar #11 skrivet: maj 20, 2009, 23:16:28:28 »
Hej  <sol>!

Jag har haft min Intexpool (7,3 m) ute med vatten i tre vintrar och den är fortfarande helt OK, det syns inte ens att den har stått ute. Pump, saltgenerator mm. tar jag förstås in på vintern. Om du är intresserad  har jag skrivit en del både om intexpool, vinter och saltgeneratorn från Intex. Förstår inte alls fördelen med andra typer av ovanmarkspooler, de där med skramlig, rostig plåt och skrynklig liner med stag som pressar linern inåt. Förresten så chockklorerar jag inte heller, det räcker med att suga upp smusten, köra sandfiltret och saltgeneratorn.

MVH Eva

Utloggad apanache

SV: Akut hjälp med intex inbyggnad i trädäck
« Svar #12 skrivet: maj 21, 2009, 09:51:34:34 »
Hej,

Kolla denna länk, bra bilder med ett snyggt resultat.
http://www.hallqvisthylte.se

Har själv precis grävt ner vår ovanmarkare och håller på att lägga trädäck runt om. Har dock inte riktigt styr på bilderna än men de finns.
Vårt problem var att få rätt på höjden men det blev bra till slut.

/Joakim


Hoppas du kommer upp med bilder på ditt jobb. Andra kan ha jätteglädje av dom.

Utloggad Lillblomma

SV: Akut hjälp med intex inbyggnad i trädäck
« Svar #13 skrivet: maj 28, 2009, 09:45:43:43 »
Hallå wanegardh och pooldags, hur går det för er?
Vi väntar med spänining på do´s och don'ts och fina bilder från era byggprojekt så jag lyfter tråden lite för att påmina!
 ::)

//A

Utloggad wanegardh

SV: Akut hjälp med intex inbyggnad i trädäck
« Svar #14 skrivet: maj 28, 2009, 11:18:33:33 »
Jodå det rör på sig.
Trall 28*120.
Kommer att bli ett staket också

Utloggad Lillblomma

SV: Akut hjälp med intex inbyggnad i trädäck
« Svar #15 skrivet: maj 28, 2009, 11:35:32:32 »
Alltså, jag är ju mammaledig... Och när liten sover och regnet öser ner då är det ju lätt att man hamnar här framför datorn och drömfabriken drar i gång....
Tror ni man kan bygga en sån här snygg sarg runt en stooor Intexpool? Som går ner litegrann och döljer rören och hindrar att det fastnar så mycket skräp i "vecket" i linern? Eller rör den sig för mycket?
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3045.20
Med infräst ljusslinga under... Drööömmer...

Och tror ni man ska låsa benen i däcksstolparna (alla? några?), eller låta poolen stå fritt så den kan röra sig? Vet iofs inte hur mycket en så stor pool rör sig när man röjer runt, men vår nuvarande 12m2 Intex svajar ju en del, men den står ju inte plant heller, det påverkar väl en del... ddt, svajar din pool?

Vi har också en massa stora betongplattor, 50x50x3 cm (lite större än de "vanliga") kan vi ha nån användning av dom vid grundläggningen? Den nya poolen kommer ju att stå på en relativt nygrävd "hylla" i en slänt (som legat där i 50 år och som håller för jätteÅkermangrävaren), men jag är medveten om att den kan sätta sig lite i alla fall, därav valet av en "halvriktig" pool som kan tömmas och lyftas ifall vi behöver förbättra underlaget.
Kan man lägga plattorna under stöttorna, eller använda dom stående som en vall runt utsidan av hyllan när vi fyller på makadam (kanske fyller man en del på utsdan med och förstärker med lite bruk?), eller under hela poolen under isoleringen, eller nåt annat?
Vi vill alltså gärna bli av med plattorna men de går ju liksom inte att sälja, och ska de ändå "slängas" i slänten kan vi kanske få ut nån slags smart funktion av dom...

Och finns det lampor som inte är i rostfritt (vill prova saltklorinator) som man kan sätta i Intexpooler som bara består av liner? Kan man göra nya hål då, eller funkar inte det?
Och sätter man isf dom rätt högt så man inte måste tappa ur så mycket vatten inför vintern?

Och vinner man nåt uppvärmningsmässigt på att isolera sidorna (mot luft)? Det är ju inget som kommer att synas, så det behöver ju inte se snyggt ut, men der det nån effekt?

//A
Förman i drömfabriken

Utloggad Lillblomma

SV: Akut hjälp med intex inbyggnad i trädäck
« Svar #16 skrivet: maj 28, 2009, 11:38:22:22 »
Jodå det rör på sig.
Trall 28*120.
Kommer att bli ett staket också

Ja, jippie, vad fint det blir!!!  :app:
Ååå, jag vill också komma igång!
Vet du, om man köper sig en stooor badboll och lägger under täckningen så slipper man få en extra bassäng med skitit regnvatten!

//A

Utloggad wanegardh

SV: Akut hjälp med intex inbyggnad i trädäck
« Svar #17 skrivet: maj 28, 2009, 12:01:13:13 »
Jodå det rör på sig.
Trall 28*120.
Kommer att bli ett staket också

Ja, jippie, vad fint det blir!!!  :app:
Ååå, jag vill också komma igång!
Vet du, om man köper sig en stooor badboll och lägger under täckningen så slipper man få en extra bassäng med skitit regnvatten!

//A



Badboll?..ja det har jag inte tänkt på alls.
Kanske ingen dum ide´.
Var hittar man stor badboll?

Utloggad Lillblomma

SV: Akut hjälp med intex inbyggnad i trädäck
« Svar #18 skrivet: maj 28, 2009, 12:42:47:47 »
Badboll?..ja det har jag inte tänkt på alls.
Kanske ingen dum ide´.
Var hittar man stor badboll?

På leksaksaffären...  ;)
//A

Utloggad wanegardh

SV: Akut hjälp med intex inbyggnad i trädäck
« Svar #19 skrivet: juli 03, 2009, 12:13:47:47 »
Golvet är nu färdigt.
Återstår staket och "krimskrams".


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan