CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läckande poolpump igen.  (läst 6511 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
Läckande poolpump igen.
« skrivet: september 26, 2013, 21:17:25:25 »
Hej.
Jag hade tidigare en Phalen pump som läckte extremt mycket i axeltätningen. Det droppade inte utan rann från den.
Tänkte dags att köpa ny pump. Valet föll på en Optima 0,75 hk från Saci.
Köpte pumpen på en poolaffär. Limmade om slangar och körde igångpumpen
Pumpen gic i ca 2 dagar, sen började den läcka lite från axeltätningen.

Ringde till stället jag köpt den. Dom var lite förvånade, men fick en ny pump utan krusiduller. ( vill inte berätta var jag köpt den för det handlar inta om det)
Kopplade in den nya pumpen. Vad tror Ni händer. Jo efter två dagar så börja den droppa från axeltätningen.
VAD ÄR DET SOM ÄR FEL.
Tror inte att det är fel på en pump till.
Jag kör med Baquasil, värdena är normala.
Jag har kollat så att vattnet inte försvinner från pumpen så att den går torr, men inget försvinner.
Kan vattnet innehålla partiklar som man inte kan se?
Eller vad kan orska detta. Vågar knappt ringa till poolaffären igen  :'(
Vad tror Ni. Vill gärna lösa det inna vinterförvaringen.
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Läckande poolpump igen.
« Svar #1 skrivet: september 26, 2013, 22:12:15:15 »
Pumpen ligger ju FÖRE filtret, så ett eventuellt genomläckage av sand från sandfiltret kan ju inte ställa till det för pumpen. Några partiklar i vattnet, nja vad skulle det kunna vara ? Det enda vi någonsin fått in i axeltätningen och som ställt rill problem var en ytterst liten glasflisa som satte sig där. Resultatet blev ett skrikande äckligt ljud som hördes lång väg. Om glasflisan hade något att göra med att vi fick byta axeltätning på pumpen ganska långt senare har jag ingen aning om. Vi har en Pahléns bronspump och har som sagt bytt tätning på den en gång och problemet har aldrig återkommit. Eftersom vi har en inomhuspool går pumpen kontinuerligt, året runt.

Har du kvar din ursprungliga pump ? I så fall kan du ju ta isär den och ta ut packningen och se hur den ser ut. Det kanske kan ge några ledtrådar till vad som har hänt. Har den gått torr så bör du troligtvis se brännskador. Är det något som glasflisor bör de också ha lämnat spår efter sig.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5550
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läckande poolpump igen.
« Svar #2 skrivet: oktober 03, 2013, 08:28:18:18 »
De tätningar som sitter på axeln tätar mer ju högre tryck du får på trycksidan, kan det vara nåt problem som gör att du får väldigt högt tryck på trycksidan?
Det skulle i så fall kunna göra att slitaget på tätningen blir stort.
Manometrarna på sandfilter behöver inte vara så mycket att lita på efter några år...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag