VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Linern slackar  (läst 24530 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suezen

SV: Linern slackar
« Svar #10 skrivet: augusti 20, 2006, 14:05:52:52 »
Hej,

Eone, lyckades du få bort dina skarpa veck? I så fall hur gjorde du?

efter en del pumpande så har alla utbuktningarna i linern försvunnit och kvar är 4 stycken skarpa veck (ca 1 meter långa) som jag bara måste få bort.

Mvh
Anders

Poolgiganten

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #11 skrivet: augusti 21, 2006, 11:11:43:43 »
Hej suezen

Jag är ledsen men vecken är och förblir kvar.
Detta var mycket svårare än jag först trodde.
Jag hade tänkt att fortsätta skjuta/trycka vecken neråt ända till botten
i tron att det väl där i skarvlinjen mellan vägg och botten skulle försvinna
av sig själva.

Men jag kan inte skjuta dem så långt ner. Mina armar räcker inte till.
Huvudet måste under vattnet och då händer även en annan sak.
Man tappar greppet och flyter uppåt!
Jag måste hålla mig i sargen för att skapa "frånskjut" tillräckligt
att arbeta ner vecket. Till slut når man inte längre ner utan att tvingas
släppa sargen och då förlorar man all kraft.

Nu har min pool en 5-6 fula skarpa veck i stället under vattenytan.
Jag ska gå på dom igen.
« Senast ändrad: augusti 21, 2006, 11:48:33:33 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Fia

SV: Linern slackar
« Svar #12 skrivet: augusti 21, 2006, 11:24:48:48 »
Jag har också skarpa veck och har givit upp. Antingen är det isen på vintern eller så är det värmen i vattnet på sommaren.  :'(
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #13 skrivet: augusti 21, 2006, 11:32:54:54 »
Hmm en nyfiken fråga vilken typ av liner har ni alla? Jag blev nämligen informerad att om man köper en liner med snäppinlist så görs liner något för liten än själva poolen för att då tryckas ut av vattnet och även kunna hantera förändringar som uppstår på grund av kallt varmt etc.

Jag hoppas verkligen detta stämmer då min pool är perfekt finns då inga veck som är synliga just nu blir intressant att se hur det ser ut efter vintern!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad suezen

SV: Linern slackar
« Svar #14 skrivet: augusti 21, 2006, 11:35:47:47 »
Hej,

Tack för svaret Eone, jag är mycket intresserad av att få mer information om du hittar en bra metod då jag har samma problem.

Mina veck är väldigt "skarpa" och sticker ut ca 1 cm. från väggen och det verkar inte som jag kan flytta dem överhuvudtaget pga. att att linern ligger hårt mot väggen men jag tänker inte ge upp i första taget.

Med tanke på att du skrev att du kan flytta dina veck så skulle det vara intressant att få veta vad har du för material i väggarna, plåt, trä cellplast?

Mvh
Anders

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5551
  • Total likes: 482
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Linern slackar
« Svar #15 skrivet: augusti 21, 2006, 13:03:35:35 »
I vår pool vet jag att det är barnens "trampande" mot poolväggen när de håller sig fast vid kanten som gjort vecken en bit ned i poolen, vecken ovan vattenlinjen anser jag som sagt var som regel bero på isens lyftning när smälvattnet rinner ned och isen flyter upp på våren.

Veck som har blivit "dubbelvikta" är väldigt svåra att få bort, det kräver en stor portion styrka och envishet för att lyckas, i alla fall i vår pool. Nu har jag gett upp, då ungarna trampade tillbaka vecken lika fort som jag fixade dem.

Jag tror också att det är negativt att ha en "underlagsduk" av liggunderlagstyp mellan poolvägg och liner, linern direkt mot poolvägggen bör innebära betydligt mindre risk för veckning av trampande barnfötter.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Linern slackar
« Svar #16 skrivet: augusti 21, 2006, 13:22:52:52 »

Suezen

ska kolla upp fakturan från lagunpool, där bör framgå
vad som siter bakom linern på väggarna. Något mycket mjukt i alla fall.
Jag kan trycka in den lätt 1-2 cm utan att känna någon "botten".
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad suezen

SV: Linern slackar
« Svar #17 skrivet: augusti 21, 2006, 13:56:33:33 »
Rickard, du skriver att "Veck som har blivit "dubbelvikta" är väldigt svåra att få bort, det kräver en stor portion styrka och envishet för att lyckas". Hur bar du dig åt för att lyckas?

Mycket tacksam för svar.

Mvh
Anders

Utloggad Fia

SV: Linern slackar
« Svar #18 skrivet: augusti 21, 2006, 15:03:12:12 »
Hmm en nyfiken fråga vilken typ av liner har ni alla? Jag blev nämligen informerad att om man köper en liner med snäppinlist så görs liner något för liten än själva poolen för att då tryckas ut av vattnet och även kunna hantera förändringar som uppstår på grund av kallt varmt etc.

Jag hoppas verkligen detta stämmer då min pool är perfekt finns då inga veck som är synliga just nu blir intressant att se hur det ser ut efter vintern!

Mvh Niklas
Jag tror de flesta stora pooler levereras med en något för liten liner, just för att den ska spännas ut av vattnet ordentligt. Vår var ca: 10 cm för liten i alla hörn och vi har inte snäpp in.
« Senast ändrad: augusti 21, 2006, 15:06:50:50 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5551
  • Total likes: 482
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Linern slackar
« Svar #19 skrivet: augusti 21, 2006, 15:17:17:17 »
Rickard, du skriver att "Veck som har blivit "dubbelvikta" är väldigt svåra att få bort, det kräver en stor portion styrka och envishet för att lyckas". Hur bar du dig åt för att lyckas?

Mycket tacksam för svar.

Mvh
Anders

Man måste jobba med att flytta linern från vecket och bortåt, inte bara några cm utan kanske försöka pressa efter den ändå från vecket och ned mot botten eller mot ytan (eller åt båda hållen). Börja gärna typ 40 cm från vecket och stryk bort från vecket, flytta sedan närmare och närmare vecket, när du till sist stryker just vid vecket så kommer det att minska i omfång, du kan behöva upprepa proceduren flera gånger.

Jxxxigt svårt att förklara, fattade du nåt av det där.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag