VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Värmekostnad  (läst 3856 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mrks

Värmekostnad
« skrivet: augusti 13, 2019, 22:01:18:18 »
Hej.

Har en hyfsat ny 17kw värmepump som värmer vår 55kbm pool.   Hamnade på ca 600kwh förra veckan.   Känns rätt mycket?.. eller...  har runt 30 grader i vattnet.

Ska installera ett lamellskydd nu.  Hur mycket har ni sparat på era skydd?  Sätta upp sådant där växthus fanns det inte plats för.

/Markus

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Värmekostnad
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2019, 22:10:26:26 »
Har du inget överdrag alls så har du ett stort värmeläckage.

Jag har ingen exakt koll på vad som drar vad här men det senaste dygnet uppskattar jag att VP har dragit ca 15kWh. Cirkulationspumpen drar 10,4kWh. Dygnsmedeltemperaturen var 18 grader och vattnet 31 grader. Dock bara 31 kubikmeter vatten.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Mrks

SV: Värmekostnad
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2019, 22:23:52:52 »
Har du inget överdrag alls så har du ett stort värmeläckage.

Jag har ingen exakt koll på vad som drar vad här men det senaste dygnet uppskattar jag att VP har dragit ca 15kWh. Cirkulationspumpen drar 10,4kWh. Dygnsmedeltemperaturen var 18 grader och vattnet 31 grader. Dock bara 31 kubikmeter vatten.


Ja, det låter betydligt trevligare. 
Hoppas på att skyddet ska göra susen. Köpte ett turkostransparant som ska släppa igenom värme från solen.  Drömmen vore att kunna bada september.. men har jag sådana här kostnader redan nu så....

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värmekostnad
« Svar #3 skrivet: augusti 14, 2019, 08:59:43:43 »
Vår pool har dragit mellan 700 och 1000 kWh/månad för värmen i sommar (Jordvärmepump installerad i vår, bra verkningsgrad) , har en pool på 4 X 8 meter och ett likadant poolskydd som du.
Vi har ca 32 grader i poolen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Värmekostnad
« Svar #4 skrivet: augusti 14, 2019, 14:14:57:57 »
Har du inget överdrag alls så har du ett stort värmeläckage.

Jag har ingen exakt koll på vad som drar vad här men det senaste dygnet uppskattar jag att VP har dragit ca 15kWh. Cirkulationspumpen drar 10,4kWh. Dygnsmedeltemperaturen var 18 grader och vattnet 31 grader. Dock bara 31 kubikmeter vatten.
En pump som drar 10,5 KW ? vilken är det du har då ?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värmekostnad
« Svar #5 skrivet: augusti 14, 2019, 15:44:40:40 »
kWh per dygn.  ;)
En helt normal cirkpump.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Värmekostnad
« Svar #6 skrivet: augusti 14, 2019, 17:29:52:52 »
 :P <help>
kWh per dygn.  ;)
En helt normal cirkpump.

Utloggad TommyC

SV: Värmekostnad
« Svar #7 skrivet: augusti 14, 2019, 18:08:12:12 »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Mrks

SV: Värmekostnad
« Svar #8 skrivet: augusti 15, 2019, 10:26:32:32 »
Vår pool har dragit mellan 700 och 1000 kWh/månad för värmen i sommar (Jordvärmepump installerad i vår, bra verkningsgrad) , har en pool på 4 X 8 meter och ett likadant poolskydd som du.
Vi har ca 32 grader i poolen.

Det låter ju underbart om jag skulle komma ner på de siffrorna.  Vår pool är inte isolerad i övrigt men jag har hört att 90% av värmeförlusten sker från ytan ändå..(inte faktakollat). känns lite mycket att ligga på ca 100kWh per dag.  Jag har en variabel cirkulationspump... men har nog köpt för klen så den får gå på högvarv för att inte UV-C lampan ska slå ifrån.

Köpte mitt lamellskydd från Kina och det har precis levererats... ser väldigt bra ut och ska installera det i helgen förhoppningsvis.






Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värmekostnad
« Svar #9 skrivet: augusti 15, 2019, 11:20:22:22 »
Vi har bara en bottenmatta typ liggunderlag som isolering nedåt, 50 mm hård cellplast utvändigt väggarna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Jgr001

SV: Värmekostnad
« Svar #10 skrivet: oktober 29, 2019, 18:57:37:37 »
Har även en 17 kwh värmepump och en 750w vattenpump och när allt går dygnet runt så drar det ca 70-80 kwh/dygn. Ca 500 kwh/vecka med endast bubbelplast på under augusti och halvvägs in i september.

Ingen isolering på sidorna men 50 mm isolering under, jr-fritids bubbelplast ovanpå.

Ca 48 m2 pool, så att det går 100 kwh utan pooltäckning låter helt rimligt.
Pool JF-Fritid 9,1x4,5x1,32
Pooltrappa JF-Fritid
Värmepump Fairland Al17 inverter.
Zabra pooltak 9,5x5 med motor.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Värmekostnad
« Svar #11 skrivet: oktober 31, 2019, 21:19:06:06 »
Har en pool på lite mindre än 40 kubik. 7 cm isolering runt om och 10 cm i botten.Keramisk kärna som fördelar värmen.  Vidare kanalplasttak.
Nu är det minusgrader ute och vattnet pendlar mellan 28 och 30 grader. Luftvärmepumpen som frostar av en stor del av tiden är på 1,7kw.

Vattenångan mellan tak och vatten isolerar mycket bra.
Om min värmepump var på 17kw kan jag ha 35 grader även de kallaste dagarna på året.
Så pooltäckning är mycket viktig för att bevara värmen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan